Onderzoek Hitwise: zoekmachines in de VS

22 november 2007, 06:44

De zoekmachine van Microsoft, MSN.com, verloor in een jaar tijd 31 procent (een daling van 10 naar 7 procent) van zijn marktaandeel ten faveure van google.com en Ask.com (via Emerce)

Dat blijkt uit cijfers van Hitwise, die dinsdag werden gepubliceerd. Het marktaandeel van Google steeg in een jaar tijd van 60,9 naar 64,5 procent. Dat van MSN.com en Live.com, daalde van 10,6 procent naar 7,4 procent. Yahoo verloor 0,7 procent, Ask.com groeide met 0,4 procent tot een marktaandeel van 4,7 procent.

Emerce schrijft: ‘Uit de cijfers van Hitwise blijkt bovendien dat Google verantwoordelijk is voor 29 procent van het verkeer aan medische en gezondsheidssites en 21 procent aan reisgerelateerde sites. In laatstgenoemde categorie betekent dat een jaarstijging van 23,5 procent.’

Een aardige analyse en een kanttekening vond Erwin Boogert van Emerce bij analist Henry Blodget. Die schreef over de cijfers een aardig artikel: ‘The Downside of Google’s Surging Search Share.’

Blodget had nog een mooie terzijde (wat wel een open deur is, maar vooruit): ‘Google’s relentless gains in search share are viewed as great news for Google fans- and they are. But there’s a downside to them as well: The amount of share that Google can gain in the future continues to shrink…’ En bij het plaatje over de verdeling van de marktaandelen schrjft Blodget: Too Bad You Can’t Eat More Than The Whole Pie. Grappig.

Duidelijk dat Google domineert. In de reactiepanelen van het artikel van Blodget komt ook nog naar voren dat Google buiten de VS nog veel harder groeit. ‘Growth outside the US is going to triple or quadruple over the next 5 years. Currently Goog generates almost 50 procent of its revenue from outside the State.’ Dus, ach. Dat Google in the VS niet zo hard meer groeit, daar zullen ze in Mountain View niet echt van wakker liggen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Waren er geen geruchten dat MSN Yahoo! wilde overnemen?


    23 november 2007 om 05:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief