Een op de vijf consumenten zou auto online kopen

8 oktober 2007, 04:13

New Online Tools Used for Researching Vehicles

Een op de vijf consumenten denkt een auto te kopen via internet als dit mogelijk zou zijn. In 2001 was dit nog maar 2 procent, een vertienvoudiging in deze periode. Dit is één van de veranderende trends bij de consument die is gebleken uit het nieuwe Capgemini-onderzoek met de titel Cars Online 07/08.

Cars Online 07/08 is het negende jaarlijkse onderzoek van Capgemini naar de auto-industrie, waarin trends aan de retailkant van deze sector worden onderzocht. Er wordt speciaal gekeken naar het koopgedrag van de consument, het milieu, internetgebruik, leadmanagement en de trouw van de klant. In totaal werden bijna 2.600 consumenten ondervraagd in vijf verschillende landen: China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

“Naarmate internet meer te bieden heeft, is de consument steeds beter geïnformeerd over auto’s. Vaak zijn ze de dealers en autobedrijven een stap voor”, aldus Nick Gill, Global Leader van de Automotive Sector van Capgemini. “Hoewel we moeilijk kunnen voorspellen hoe het online kanaal zich precies zal ontwikkelen, hebben we hier duidelijk te maken met een nog onaangeboorde bron die nader onderzoek behoeft. Bedrijven die online willen verkopen, moeten hun verkoopkanalen bijsturen.”

Cars Online laat zien dat internet de belangrijkste bron van informatie is voor consumenten die op zoek zijn naar een andere auto. 80% van de ondervraagden gebruikt internet, maar de manier waarop verandert. Nieuwe online tools, zoals zoekmachines, blogs over auto’s en internetfora, zijn een belangrijke informatiebron geworden voor autokopers, die voor een objectiever standpunt een beroep doen op websites van gewone gebruikers. Van de ondervraagde internetgebruikers gaf 29% aan gebruik te maken van consumer-to-consumer-sites (C2C) voor het opzoeken van informatie. Vorig jaar was dit nog 21%. 78% van de respondenten gebruikt een zoekmachine.

Bovendien wijst de consument de traditionele informatiesites af – twee jaar geleden nog de populairste informatiebron – ten gunste van websites van fabrikanten. Websites van fabrikanten zijn nu de meest geraadpleegde bron van informatie. Consumenten komen hier eerst kijken en gaan vervolgens op zoek naar informatie en besprekingen van andere gebruikers. Wat internetgebruik betreft zien we ook dat de generatiekloof kleiner wordt. Bijna de helft van de consumenten van vijftig jaar en ouder bezoekt websites van fabrikanten, een cijfer dat bijna gelijk is aan dat voor de leeftijdsgroep van 18 tot 34.

“Fabrikanten moeten deze krachtige nieuwe online tools goed in het oog houden”, aldus Gill. “Uit deze kanalen kan veel belangrijke product- en marktinformatie worden gehaald en ze verdienen meer aandacht binnen de marketingmix van de autobedrijven.”

Consument kiest voor ‘groen’

Op dit moment bezit of leaset meer dan een kwart van de consumenten een auto die zuinig omspringt met brandstof. De helft geeft aan een zuinige auto te willen kopen of dit serieus in overweging te nemen. Maar internationaal zijn er duidelijke verschillen in de keuze voor ‘groen’. De impact op het milieu wordt eerder door de Europese consument dan door de consument uit de VS of China genoemd als primaire invloedsfactor voor de aankoopbeslissing. In China en de VS waren er meer respondenten die wezen op laag brandstofverbruik.

Autokopers willen snel informatie

Naarmate het internetgebruik toeneemt, wordt de consument steeds veeleisender. 34% van de consumenten uit Europa en de VS verwacht binnen vier uur antwoord te krijgen op een verzoek via internet. Vorig jaar was dit nog 30%. Als ze niet snel genoeg antwoord krijgen, gaat de helft van de respondenten op zoek naar een andere dealer en 25% naar een andere fabrikant of zowel een andere dealer als een andere fabrikant.

Gepersonaliseerde communicatie beïnvloedt tweede aanschaf

Tweederde van de ondervraagden zegt dat gepersonaliseerde communicatie van een dealer of fabrikant na aanschaf het waarschijnlijker maakt dat ze bij dat bedrijf zouden kopen. Tegelijkertijd moeten bedrijven wel beseffen dat niet elke consument een gepersonaliseerde benadering op prijs stelt. Uit de enquête blijkt verder dat de consument bereid is om informatie te delen met autofabrikanten en dealers. Deze bereidheid mag niet worden genegeerd: 70% geeft aan bereid te zijn om informatie te verschaffen over zijn/haar voorkeuren voor een toekomstig voertuig, 68% wil informatie geven over zijn/haar eerder gekochte auto’s en 56% wil informatie verschaffen over zijn/haar toekomstige aankoopintentie.

Bron:

CapGemini Nederland

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    rjmvandiepen

    Het lijkt me overigens lastig afdingen of een extra accessoires bijbedingen via internet. Ik ga er namelijk altijd van uit dat er een percentage van de prijs afgedongen kan worden. Dit proces is echt iets voor een face-to-face gesprek en lijkt mij niet geschikt voor internet(via een webcam misschien).


    8 oktober 2007 om 04:43
    bert

    inderdaad, lijkt me bovendien ook vrij moeilijk om een testritje te doen


    8 oktober 2007 om 05:09
    Arne Hulstein

    Ik vraag me af hoe ‘kopen’ is gedefinieerd in dit onderzoek. Zoals Robert-Jan en Bert hierboven ook al zeggen, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat 20% een auto koopt alleen maar via een site. In het artikel zie ik ook vooral de nadruk liggen op informatie vergaren en op basis daarvan de beslissing nemen. Voor mij is dat toch iets anders dan kopen. Het model van een soort auto shop ala amazon met een checkout aan het einde waarbij je direct je auto betaalt, lijkt mij niet echt waarschijnlijk.


    8 oktober 2007 om 06:16
    mangold

    Heeft dit onderzoek betrekking op de aankoop van nieuwe, tweede hands of beide typen auto’s?

    Als ik naar mezelf kijk (steekproef n=1, altijd gevaarlijk 😉 zie ik vier stappen:

    1) Lekker anoniem en vrijblijvend online zoeken naar leuke opties.

    2) Bij dealers langsgaan voor proefritjes in je keuzes, en eventueel een eerste inruilbod.

    3) Via e-mail het inruilbod finetunen (afdingen en/of accessoires) en de deal sluiten.

    4) Oude auto wegbrengen en nieuwe auto ophalen.


    8 oktober 2007 om 06:27
    media

    @Zesser, weet jij of er een vergelijkbaar onderzoek is gedaan in Nederland?


    8 oktober 2007 om 13:53
    finzend

    Nee, niet dat ik weet. Maar op zich wel een leuk idee…


    8 oktober 2007 om 20:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief