Wat zijn criteria voor de kwaliteit van content voor kinderen?

24 september 2007, 18:51

Wat zijn de criteria voor kwaliteit als je websites en online omgevingen maakt voor kinderen? Dat was de centrale vraag bij het Mijn Kind Online debat van PicNic Junior. Uiteenlopende partijen als de NPS, Jetix en The Children’s BBC mochten inzicht geven in de criteria die zij voor hun kindercontent hanteren. In de aansluitende paneldiscussie met onder andere Ijsfontein, Kennisnet, Oudersonline en Nickelodeon kwamen naast de lijstjes met veiligheid, interactie en toegankelijkheid ook meer inhoudelijke en moeilijker te concretiseren zaken als intentie en gevoel aan de orde.

Liesbeth van de Kar van de NPS, onder andere verantwoordelijk voor Sesamstraat, de Klokhuis Sketchstudio en de op handen zijnde Klokhuis game studio die samen met Ijsfontein wordt ontwikkeld benoemde de volgende criteria:

• Gebruiker is creator in plaats van consument, creativiteit bevorderen

• Sturing binnen de applicatie om resultaat te bereiken

• Educatief aspect, door te doen krijg je inzicht

• Site levendig houden door nieuwe onderdelen

• Visueel en functioneel aansluiten bij doelgroep

• Betrouwbaarheid van de informatie moet kloppen

• Moet leuk zijn om te doen

Richard Stoof, business developer van Jetix, het zelfbenoemde Las Vegas voor kinderen, liet zien dat ook de vermaledijde commercie criteria hanteert 😉

• Het bieden van humor, vriendschap en avontuur

• Kinderen vermaak bieden en ze betrekken bij de zender

• Kinderen zelf dingen laten maken

• Interactie bieden

• Aansluiten bij de belevingswereld van kinderen in taalgebruik, snelheid van de boodschap, kleuren en animaties

• Een veilige en betrouwbare omgeving aanbieden, concreet: geen chatbox, geen forum en geen andere open communicatie, geen foto’s zonder monitoring, geen geweldadige content, geen fout of grof taalgebruik

• Geen gebruik van NAW-gegevens zonder toestemming ouders

• Helderheid en duidelijkheid

• Regelmatig de site vernieuwen

The Children’s BBC wil overall cross-platform interactieve producten bieden die een impact hebben op het echte leven en houdt haar lijst met kwaliteitscriteria kort:

• Kenmerkendheid of uniciteit: als publieke omroep wil de BBC met kenmerkende content komen

• Toegankelijkheid: is het relevant voor alle kinderen in het hele Verenigd Koninkrijk

• Relevantie: de gebruikers sturen de content en de concepten

• ‘Waar voor je geld’

De eerste stelling van het debat luidde: Het aanbod met goede content voor kinderen houdt niet over.

Volgens Jan Willem Huisman van Ijsfontein zit het probleem eerder in de vindbaarheid van de content en in weten wat goed is, dan in de omvang van het aanbod. Daarnaast breekt hij een lans voor het naast elkaar toestaan en waarderen van verantwoorde, lekkere en slechte content. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten of te verdringen.

Justine Pardoen, van OudersOnline onderschrijft het gezichtspunt van Jan Willem Huisman. OudersOnline vertelt ouders al jaren dat ze hun kinderen moeten begeleiden naar goeie content, maar waar die dan te vinden is blijkt steeds een lastig te beantwoorden vraag. Bijkomend probleem is dat kinderen al snel wantrouwend zijn over sites die door ouders worden goedgekeurd of aangeprezen.

Aan Jetix wordt de vraag gesteld of zij zich bij het ontwikkelen van concepten en de site ook richten op hoe verantwoord de content is. Het antwoord is heerlijk eenduidig. Jetix is allereerst een entertainment bedrijf, waar het criterium aantrekkelijk zijn voor kinderen, en daarmee voldoende traffic genereren, altijd wint. Jetix wil zo veel mogelijk kinderen aantrekken die gewoon voor ‘de fun’ komen, voor educatie gaan ze maar naar een andere site.

Jan Willem Huisman van Ijsfontein noemt het kwaliteitscriterium waar hij en zijn bedrijf mee werken heel persoonlijk en wellicht bijna flauw. Huisman gaat uit van de intentie van de opdrachtgever en de omgeving die wordt gemaakt. Als de intentie de juiste is, dan wil Ijsfontein aan zowel commerciele als maatschappelijke en culturele projecten een bijdrage leveren. De fundamenten waar die intentie op moet stoelen zijn niet zo eenvoudig te benoemen, het moet ‘iets toevoegen’, het moet goed voelen.

Petra Zulver van Nickelodeon breekt een lans voor het primaat van de kinderen zelf. Je moet eerst kijken wat kinderen zelf leuk vinden, dan kijk je of het veilig is en daarna of ze er iets van opsteken. Kinderen hebben op zich niet zo’n weerzin tegen iets leren, maar het moet niet het hoofddoel zijn. Alle aanwezigen onderstrepen het belang van de mening van de kinderen zelf, maar voor Justine Pardoen is dit op zichzelf toch te mager. Het is wel een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde om de kwalititeit van de content te borgen.

De criteria voor de kwaliteit van kindercontent die door de individuele panelleden uiteindelijk worden benoemd zijn:

• Aantrekkelijkheid voor de doelgroep

• Betrouwbaarheid

• Gebruiksvriendelijkheid

• Intentie

• Content

• & een ‘bepaald gehalte niet-comercialiteit’…..

Voor de in het onderwerp geinteresseerden: Op 15 oktober wordt tijdens het Cinekid Festival een debat georganiseerd door het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties, de Raad voor Cultuur en Virtueel Platform waar de kwaliteit van de publieke virtuele ruimte & content voor kinderen worden besproken vanuit de optiek van de rol die de overheid en het publieke (omroep, wat een heerlijk ouderwets woord)bestel hierin zouden kunnen spelen. Denk eens gek: gaan we Habbo Hotel vragen een schouwburg te bouwen waar die kwaliteitsstukken worden opgevoerd die misschien maar 6 procent van de kinderen willen zien?

Disclaimer: ik ben vanuit Virtueel Platform zelf betrokken bij het organiseren van deze laatste bijeenkomst.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

4 Reacties

    amsterdamant

    @Marco – Tss Tsss Ant of Antoinette 😉

    @Dennis – Ik wilde, zoals gezegd, alleen de discussie samenvatten & toen bleek het meenemen van de lijstjes met criteria geen enorme moeite. Mea Culpa, vandaag of morgen dan toch die borrel?


    25 september 2007 om 05:47
    media

    @Ant: wat bedoel je? 😉

    Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag, is er ook nog gesproken over online advertising gericht op kinderen?


    25 september 2007 om 05:52
    amsterdamant

    @Marco, Neen er is niet over online advertising gericht op kinderen gesproken…


    25 september 2007 om 06:21
    Dennis Hoogervorst

    @Ant: No problem, goed verslag! Weet jij inmiddels waar die borrel plaatsvindt dan? 😉


    25 september 2007 om 08:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief