Apple luistert

Apple luistert

Wat is vervelender dan een kortingsactie zien als je net iets gekocht hebt? Of een kortingsactie voor nieuwe klanten terwijl jij al jaren trouw lid bent?

Apple verlaagt de prijs van de iPhone nu met 200 dollar, slechts twee maanden na introductie. Zeer irritant voor de early adopters natuurlijk. En dat zijn de mensen van wie Apple het moet hebben. Immers, ‘the purple cow’ is bijzonder van toepassing op Apple. Ze maken ‘remarkable’ producten die veelal worden opgepikt door de ‘sneezers’. En deze sneezers irriteren door twee maanden na de introductie de prijs zo sterk te verlagen is iets wat niet slim is.

Dus komt Steven Jobs met een open brief. Hij neemt alle mail van deze early adopters zeer serieus, maar gaat niets doen aan de prijsverlaging. Om ze toch een goed gevoel te geven krijgen ze een kadobon van $ 100,- voor alle Apple winkels. Een briljante zet in mijn optiek. Je geeft deze mensen nu een redelijk goed gevoel, immers, je had ook niets kunnen doen. Daarnaast is $ 100,- ‘store credit’ minder dan $ 50,- kosten vanwege de retail marges. Ook krijg je deze mensen weer de winkel in waarbij de kans op meer aankopen (of een grotere aankoop dan die $ 100,-) aanwezig is. En als je de iPhone voor $ 399,- kan verkopen met winst, was de marge blijkbaar genoeg om dit te kunnen financieren.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • En dan te bedenken dat sommige gadgetfreaks er een stuk of 5 hebben gekocht en er speciaal voor naar de VS zijn gevlogen. Apple maakt hiermee m.i. toch wel een enorme blunder.

    geplaatst op
  • Toch wel grappig dat marketeers zichzelf een rad voor ogen draaien met dit soort akties: het lukt verdoemme wel alsof je bijna blij moet zijn dat je een korting door de neus geboord is. Dit had Microsoft eens moeten doen, maar Apple komt er mee weg omdat 'het zo'n koel merk is'. Laammenielache.

    Het rekenwerk van Bas zit wel snor (hoewel de marge niet zo groot is als hij voorrekent), maar ik als consument denk echt niet dat Apple (en dus ook Jobs) niet twee maanden geleden wist wat de strategie zou zijn bij de lancering deze week van apparatuur die twee maanden geleden al klaar was. Hij heeft gewoon gelogen, zij het pasief, maar ik kom daar bij mijn vrouw ook niet mee weg.

    Kortom, Jobs loog ons voor twee maanden geleden (da's pas liegen, Pronk) en ik zou die bon van 100 dollar weigeren en een leuke Nokia gaan kopen. 8 Gig iPod is zowiezo belachelijk weinig.

    Apple heeft het 'even wachten, want straks wordt die toch goedkoper' weer lekker leven ingeblazen. En bonnen die de winkel bijna niks kosten weggeven maakt dat niet beter. En marketeers die denken dat ze slimmer zijn dan de klant al helemaal niet. Goed product, goede prijs, c'est tout.

    geplaatst op
  • Ik vraag me af of Apple er mee wegkomt Ron, de kritiek is her en der toch niet mis en dat moet ook Steve Jobs zien!

    geplaatst op
  • Apple Amerika heeft overigens ook een 10-day price guarantee:

    Should Apple reduce its price on any shipped product within 10 calendar days of shipment, you may contact Apple Sales Support at 1-800-676-2775 to request a refund or credit of the difference between the price you were charged and the current selling price. To receive the refund or credit you must contact Apple within 14 business days of shipment.

    Bij Apple Nederland kun je je aanschaf tot 14 dagen na aankoop terugsturen.

    geplaatst op
  • Ik heb net ook al geschreven in de andere post over Apple..

    Ik vind het echt ongelovelijk dat Apple dit heeft gedaan. In de Mobile devices business is het cruciaal om een stabiel prijsbeleid te voeren. Ik durf zelfs te stellen dat het één van de redenen van succes is voor Nokia.

    In deze snelle markt is houdvast nodig. Operators, retailers, distributeurs en consumenten hebben deze prijs houdvast nodig. Onstabiele pijspolitiek zorgt voor vertraging van vervangingsaankopen en zorgt ervoor dat Early Adopters aarzelen bij het oppikken van nieuwe producten. Met deze korte levenscycli van producten kan je je dat niet verantwoorden.

    geplaatst op
  • Een giga marketingblunder van de doorgaans doorgewinterde Jobs. De parochie zal het zachte vloekjes prevelend accepteren. Het genereus aangeboden doekje voor het bloeden voldoet in de kerk vol Apple-adepten. Liefde maakt blind...

    geplaatst op
  • Prijs is een prachtig tactisch middel. Nokia is echt een kunstenaar hierin.. Alleen ziet niemand dat..

    geplaatst op
  • Ik weet niet wat er precies achter de prijsdaling heeft gezeten, maar ik begin het vermoeden te krijgen dat de timetable voor introductie van nieuwe connection-devices naar voren is geschoven.

    Ik ben dan ook van mening dat - hoewel het niet de meest briljante Apple actie ooit is - er wel een aantal dingen heel goed zijn gedaan door Apple. 1) De iPhone is alleen nog maar uit in de VS, 2) beter 1x een daling van $200 dan dat verpreiden over meerdere perioden (de rest van de wereld denkt nu: hmmm, misschien is het toch interessant), 3) Apple heeft nog geen prijsreputatie op het gebied van mobiele telefoons en 4) nu kunnen we een serieuze vergelijking maken tussen de iPhone en de iPodTouch.

    Ergens in mijn achterhoofd roept een stemmetje dat Apple in de iPodTouch de communicatie device van de toekomst ziet. Ik zou ook geen andere reden kunnen bedenken waarom ze die zo snel ná de iPhone op de markt hebben gebracht.

    De enige partij die op dit moment écht genaaid wordt, is AT&T. Het zou me dan ook niks verbazen dat de prijsverlaging uit die hoek komt, zeker omdat telecomaanbieders in de rest van de wereld ongetwijfeld met argusogen kijken naar de ontwikkeling van simlock-hacks, waardoor dure contracten al bij voorbaat waardeloos zijn.

    geplaatst op
  • @Raimo: explain!

    geplaatst op
  • @Bart

    Pfff. long story. Doen we wel een keer in Haarlem ;-)

    Prijspolitiek, lifecycle mngt en logistiek zijn de essentieel om op lange termijn marge te willen maken in mobiel.

    geplaatst op
  • @carl: die terugstuur termijn geldt alleen voor online gekochte produkten. Zie http://www.camathome.com/weblog/archives/2007/07/apple.html

    geplaatst op
  • ok, ok. Misschien even nuanceren. Want natuurlijk zijn de reacties niet mis en natuurlijk voelen de mensen zich genaaid. Daar niet van. Echter denk ik dat als je het toch doet (en blijkbaar is het in dit geval nodig) dit wel één van de betere oplossingen is. Wat ik bedoel te zeggen is...

    Mijn sportschool heeft nu weer een actie, nieuwe leden drie maanden gratis. Geen inschrijfgeld. Als iemand die er al een jaar zit voel je je dan ook ondergewaardeerd. Apple kijkt tenminste nog om naar de bestaande klanten.

    @Ron: Ik ben uitgegaan van 50% retail marge, dat is in veel sectoren niet vreemd, maar ik ken de marge op techniek producten niet. Doorgaans is de retail marge op exclusievere producten (zoals apples) nog hoger, zeker in 'eigen merk retail stores', maar ik kan er helemaal naast zitten.

    geplaatst op
  • "Een giga marketingblunder van de doorgaans doorgewinterde Jobs. De parochie zal het zachte vloekjes prevelend accepteren. Het genereus aangeboden doekje voor het bloeden voldoet in de kerk vol Apple-adepten. Liefde maakt blind... "

    Au contraire! Ik had er eigenlijk m'n eerste Marketingfacts-artikel van willen maken ;), maar aangezien er deze week al voldoende aandacht is besteedt aan Apple kan het eigenlijk ook wel in deze reactie. Ik durf te beweren dat dit een *briljante* marketingzet is van Apple. Wie van jullie heeft zich de afgelopen dagen enorm opgewonden over het feit dat de iPhone $200 dollar in prijs is gekelderd, maar zich geen seconde achter de oren heeft gekrabt over het feit dat je opnieuw $0,99 dollarcent moet betalen voor een ringtone van je reeds aangeschafte muziek!

    Apple-volgers en -fans zoeken altijd iets om over te zeuren en dat weet Apple als geen ander. Door deze "stunt" met de iPhone-prijsverlaging pas aan het einde van de keynote te melden is alle rumoer geconcentreerd op dat specifieke nieuws. Door de prijsverlaging een aantal dagen later te corrigeren met een tegemoetkoming zijn alle berichten op het web ineens weer laaiend positief over de goede service van Apple. Ze laten de early adopters immers niet in de kou staan; er wordt goed voor ze gezorgd door El Jobso (ik zag op Digg al ergens de term iSorry langskomen).

    Het gevolg: vrijwel geen negatieve reacties over de nieuwe ringtone-feature die je in feite dubbel laat betalen voor de song die je eerder al legaal had aangeschaft via de iTMS. Toegegeven: Apple doet hier niets anders dan de ringtoneboeren al jaren doen, maar de grootste pijn is weggenomen door het medelijden met alle iPhone-bezitters die zonodig voor $599 op de eerste rang wilden zitten (waar ik overigens zelf ook toe behoor).

    Misschien een overdreven kronkelredenering, maar ik vind het nogal opvallend dat vrijwel *niemand* klaagt over het feit dat je 2x moet betalen voor dezelfde muziek (en bij de ringtone ook nog eens een lullige 30 seconden). Sandwichtactiek geslaagd? Of zie ik beren op de weg die er niet zijn? ;)

    geplaatst op
  • @Bas van Haterd,

    Wel grappig iedereen alleen maar over de gevolgen heeft van dit incident(boze reacties). Het is veel belangrijker watvoor effect dit heeft op toekomstige aankopen. Als 500.000 mensen nu denken bij de volgende iPhone ik wacht wel 3 maanden.. Zo krimpt je omzet potentieel. Dom dom dom..

    Je kan prijzen beter incrementeel laten zakken. Laat prijs geen onrust creëeren.

    Over welke marge heb je het? Bruto marge incl BTW(btw moet dus nog uit marge betaalt worden) is tussen de 40 en 50%. Inkoop 100 euro = 150 euro end user incl BTW. Wellicht in consumer electronics iets anders.

    geplaatst op
  • @Raimo: als dat het effect is, heb je helemaal gelijk. Echter, is men zo 'lang' van geheugen? Misschien wel, het zijn early adopters. Of herinneren ze zich straks het extra'tje dat ze met die 100 dollar gekocht hebben?

    Verder is het beide idd incl. btw. Dus je hebt gelijk, er zit iets minder marge tussen, maar niet de volle mep want de inkoop btw trek je ervan af. En het scheelt nogal tussen producten. Ik ken de marges niet, dus heb wat ik ken als 'gemiddelde retail marge' genomen.

    geplaatst op
  • Veel mensen hebben voor die $200 meer enorme waarde gekregen: 2 maanden een supercool imago bij hun vrienden
    Prijsverlagingen, ook van deze orde, vaker voorkomen: De Motorola Razr is binnen een paar maanden na introductie in VS van $500 naar $200 in prijs gezakt. Iedereen die onlangs een plasma-tv heeft gekocht kan er ook van meepraten. Net zoals kopers van nieuwe auto's, PCs etcetera.

    Het is interessant om eens de reacties op enkele forums te bekijken. Bijvoorbeeld op iPhone rebellion

    De prijsverlaging van Apple is niet zo bijzonder, maar de luide reactie van de klanten van Apple wel: Het toont aan dat die een veel grotere emotionele band met hun merk hebben, met bijbehorend vertrouwen, en dus ook de emotionele reacties.
    Het antwoord van Apple past hier volledig bij, en bevestigt deze relatie nog eens. Erg slim.

    geplaatst op
  • Gebruikers zijn overwegend tevreden, op het artikel op macrumors.com zijn op dit moment 1502 positieve en 216 negatieve beoordelingen.

    http://www.macrumors.com/2007/09/06/steve-jobs-open-letter-to-iphone-owners/

    Het is zuur, maar zo gaat het in de technologie. Als je drie weken geleden een iPod hebt gekocht, kun je er ook van balen dat er nu een 160 GB model is. Dat maakt je dan toch niet minder tevreden met het model wat je nu hebt?

    En als je er 5 iPhones koopt in de US, dan is dat leuk voor je... Wel raar, want waarom koop je er 5? OM door te verkopen? Dan had je twee maanden de tijd!

    Kortom: niet zo zeuren, maar blij zijn met wat je hebt!

    geplaatst op
  • Iedereen trapt erin. De prijs van de iPhone is met 1/3e verlaagd. Klinklare onzin natuurlijk.

    totale kosten iPhone + abonnement: 2000 $
    iphone: 200 $ goedkoper

    dat is geen 33% ... dat is maar 10%

    geplaatst op
  • Weinig toe te voegen aan de hele discussie hierboven. Denk zelf dat het op de korte termijn even door de zure appel heen bijten is, maar op de langere termijn dit weinig gevolgen zal hebben.

    Wel aardig in deze is Pete Blackshaw's gedetailleerde analyse van de brief van Steve Jobs.

    geplaatst op
  • @raimo

    Same amount of iPhones sold but less revenue...

    tenzij er aqndere revenue-streams zijn he...zoals starbucks en youtube deal...en wie weet ook nog at&t deal (zie mijn post in het andere artikel over de iphone)

    geplaatst op
  • @Raimo: In theorie heb je gelijk, in de praktijk (zeker bij Apple) is het de vraag in welke mate de early adopters echt rationeel denken en de mate waarin deze vooralsnog éénmalige prijsbreuk tot gevolg heeft dat early adopters hun aankoop in vervolg uitstellen. Ben het met Albert eens dat liefde (zeker in dit geval) blind maakt.

    We kennen ook niet alle details van Apple-inside. Kan mij voorstellen dat ze om bepaalde reden in de mobiele telefonie versneld een marktaandeel willen behalen voor vervolgproducten of diensten etc.

    geplaatst op
  • @Jean-Paul Horn,

    Ik snap deze redenering echt niet hoor.

    geplaatst op
  • Jean Paul Horn, Ik heb geen iPhone (wel een iPod) ik hoef geen iPhone en als ik er al een zou willen zou ik nu wel eventjes in de wachtkamer plaatsnemen. Enfin, weleens geprobeert te bellen met de iPhone na een maaltje spareribs? :)

    geplaatst op
  • Nepple, dus.

    En dat niemand het over die extra prijs heeft voor de ringtones komt omdat je eerst het nummer afrekent als muzieknummer en daarna om te mogen verherknutselen tot een ringtone, dus kunnen we ons helemaal richten op die stomme prijsverlaging van Jobs. Zal dat iTouchPodDing ook wel 100 euro goedkoper worden over twee maanden of is dat wat anders in technologie of snap ik het nu weer niet? Een ZESTIEN Gb iTouchPodDing? Heel erg 2002.

    geplaatst op
  • @Raimo Ik kan het niet duidelijker uitleggen dan dit :)
    @Albert Ja hoor, daar hebben ze dat kommetjes water en servetjes voor uitgevonden ;) En je bent nooit verplicht om je telefoon op te nemen, er is ook nog zoiets als voicemail.

    geplaatst op
  • Seth Godin stelt dat het geen slecht actie is, maar nog veel beter had gekunt.

    geplaatst op
  • @Iedereen die zegt dat dit een goede reactie van Apple is - ben ik nou gek of is het overspoeld worden door boze brieven van voormalig Apple fans waardoor je een eerdere uitspraak (min of meer: dan moet je maar niet de coolste willen zijn) moet terugdraaien....lijkt mij juist schade doen, maargoed zoals altijd kan apple niets fout doen... zelf al doen ze het fout, dan wordt het met de mantel der liefde toegedekt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.