Online kopers kopen steeds later
Online kopers kopen uiteindelijk steeds later hun producten. De tijd tussen het eerste bezoek aan een site en de aankoop is sinds mei 2005 verdubbeld. Dat blijkt uit een onderzoek van ScanAlert, waarin 470 organisaties (waaronder b2b, b2c en non-profit) werden onderzocht. Het hele rapport is hier te downloaden (pdf, wel eerst registreren, helaas). Dat is niet erg handig, in dit artikel op Techdivas ‘Report Shows Online Shoppers Taking 80% Longer to Buy’ meer informatie (via: Grokdotcom en usabilityweb).
In mei 2005 was de gemiddelde tijdsduur van een bezoek aan een website tot aan de aankoop 19 uur. Twee jaar later is die tijdsduur opgelopen tot 34 uur. Mensen blijven dus langer op een website ‘rondhangen’ alvorens een keuze te maken.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat 37 procent van de kopers meer dan 12 uur nodig had om tot een beslissing te komen. 26 procent had meer dan drie dagen nodig. En 18 procent van de kopers is nog voorzichtiger: ze nemen een week om tot een beslissing te komen.
De onderzoekers stellen zelf dat consumenten steeds vaker vergelijken en dan pas tot een keuze komen. Dat geloof ik direct. Maar het zou bijvoorbeeld goed zijn als er in het onderzoek ook rekening is gehouden met een stijgend (of dalend) assortiment. Als je kan kiezen uit twintig rugzakken heb je meer tijd nodig dan als er maar een op een site staat. Als het assortiment op een site in die twee jaar (2005-2007) drastisch gewijzigd is, dan heb je niet veel aan dit onderzoek.
Het lange wachten met een aankoop heeft volgens het rapport ook te maken met de veiligheid van de koopomgeving. Als mensen zich minder veilig voelen op een site, zullen ze minder snel tot kopen overgaan. Dat is tegelijkertijd dus ook een tip van de schrijvers van het rapport: ‘Make the online experience more informative, and the sense of safety more memorable.’
Ter overweging, andersom geredeneerd. Het zou ook juist goed kunnen zijn dat mensen zich eerst oriënteren op een productvergelijkingssite, en dan heel snel tot de koop van een product overgaan omdat ze toch al precies weten wat ze willen op een andere site. Dan zou je juist verwachten dat het aantal uren dat ze op een verkoopsite ‘rondhangen’ lager wordt.
“In mei 2005 was de gemiddelde tijdsduur van een bezoek aan een website 19 uur. Twee jaar later is die tijdsduur opgelopen tot 34 uur.”
Moeten dat geen minuten zijn? Ik koop regelmatig wat online, maar heb nog 34 uur in totaal op een site doorgebracht.
Het is echt uren, geen minuten. Wij zien dat zelf ook op onze landingspagina’s van vliegtickets. Daar duurt het soms wel 29 dagen voordat iemand de reservering heeft gemaakt voor zijn of haar vliegtickets. Heeft met je cookies te maken. Niemand blijft inderdaad 29 dagen lang op een website hangen.
Maar er zijn ook bezoekers die binnen 4 minuten een vliegticket reservering hebben afgerond.
Wat er dus wordt bedoeld, is dat iemand 34 uur/29 dagen later zijn bestelling plaatst. Dat is heel wat wat anders dan de gemiddelde tijdsduur die iemand op een site doorbrengt. Lijkt mij dat hier twee begrippen door elkaar worden gehaald of dat de onderzoekers zich even moeten inlezen in het begrip cookies.
Het lijkt mij dat de consument eerst kijkt naar de dienst of het product. Omdat er veel aanbod is bij collega’s kijkt men daar ook. Dan slapen ze er een nachtje over, en de volgende dag of die dag erna bestellen ze het product. Best herkenbaar. Het zal ook te maken hebben met de vele vergelijksites in alle soorten branches.
‘De tijd tussen het eerste bezoek aan een site en de aankoop is sinds mei 2005 verdubbeld’
@Wilbert: het is de tijd tussen bezoek een aankoop. Die is verdubbeld, en de trend is dus dat die tijd stijgt. De zin die je citeerde in je comment is inderdaad verwarrend.
@Matthijs: ik heb die zin maar even voor je veranderd; was inderdaad verwarrend!
Weird,
ik analyseer even snel 1 account.
76,13% boekt online DEZELFDE DAG…..
66,19% boekt online in 1 bezoek
Periode is afgelopen 3 maanden en aantal boekingen is ca. 25.000 transacties.
Dus hier valt dat nog wel mee met een verdubbeling van de periode alvorens men online boekt.
Ps. Niet specifiek gericht op vakanties, maar wel gerelateerd aan de Travel branche.
Dit soort onderzoeken hebben totaal geen waarde. In ieder land is het gewoon anders. In België reageren mensen veel snel EN vaker op aanbiedingen (conversie ligt daar 2x zo hoog als in NL) en in Duitsland kijken veel mensen maar doen ze niks.
Het is echt onzin om alle landen in 1 te schuiven en dan te roepen dat je een rapportje hebt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!