Emerce Update: Co-creation

22 mei 2007, 17:00

Emerce Update: Co-creation

Ik ben zojuist terug van de Emerce Update die vanmiddag plaatsvond in de Rode Hoed te Amsterdam. Het thema was co-creation. Buzzword van de dag was user generated content en tot mijn verbazing heb ik de term web 2.0 niet gehoord! Er waren 6 presentaties en ik heb de belangrijkste inzichten voor jullie opgeschreven.

Favela Fabric – Sander Dullaart

Sander vertelde op een interessante manier over zijn nieuwe bedrijf en hoe hij voor enkele niet te noemen merken het principe van Co-creation toepast. Co-creation betekent voor Favela Fabric dat een groep personen meer weet dan 1 persoon kan weten en dat deze krachten gebundeld worden. Hiernaast ontstaan interessante gebeurtenissen zoals teambuying, waarbij groepen consumenten zich bundelen en korting eisen van een producent. Volgens Sander moeten bedrijven over teambuying nadenken, anders overleven ze de toekomst niet. Ook adviseert hij dat je de klanten die jou willen helpen niet zou moeten belonen met geld, maar liever met incentives. Echter, in sommige gevallen zou een % van de opbrengsten wel beter gebruikt kunnen worden als beloning.

ADK-Europe – Rodger Beekman en Andre Bouwman

Deze heren die het niet eens zijn met het huidige reclamemodel (maar zichzelf toch “reclamebureau” noemen) bespraken met name hoe de wereld van de communicatie aan het veranderen is. Zij spreken momenteel graag van “Open Source Communicatie” waarbij het proces even belangrijk is als het resultaat, daar waar veel gevestigde reclamebureaus vooral letten op het eindresultaat. Ze lieten enkele indrukwekkende cases zien, zoals die van Lego en van Nikon. Ze pleiten voor een wisselwerking tussen creativiteit en strategie.

Fabrique – Gert Hans Berghuis

Gert Hans liet zien dat User generated content al lang bestaat. Vroeger stuurde we al stukjes in naar de krant, of bekladde we de toiletten met graffiti.

Hij gaf 8 redenen waarom consumenten deelnemen aan User generated content & Co-creation:

1. Nieuwsgierigheid

2. Verwerking

3. Zingeving

4. Goed doen

5. Reflectie

6. Genot, gemak, gewin

7. Geborgenheid

8. Status

Door alle overnames van websites die gebaseerd zijn op User generated content (YouTube, Kieskeurig, Schoolbank, etc.) vroeg Gert Hans zich af of alle users die gezorgd hebben voor de content niet ook een deel van het bedrag zouden moeten krijgen. Een leuke gedachte, aangezien zij de waarde van de site hebben gecreëerd.

Ice Media – Sven Rusticus

In een korte bedrijfspitch van 5 minuten vertelde Sven dat je er voor moet zorgen dat je merk zoveel mogelijk “Brand advocates” krijgt. Dit zijn de fans van je merk en deze gaan er voor zorgen dat er goed gepraat wordt over je producten. Ice Media probeert om van gewone klanten er zoveel mogelijk een “Brand advocate” te maken, want die leveren je extra omzet op en maken je merk sterker.

Winkwaves – René Jansen

René Jansen van Winkwaves is o.a. initiatiefnemer van Watvindenwijover.nl (een soort Nederlandse Del.icio.us). Hij verzorgde wat mij betreft inhoudelijk de beste presentatie van de middag. Hij liet zien wat belangrijk is om een product te laten slagen: socialiteit. Dat wil zeggen dat er een community ontstaat rondom een product. Het product is de kern waar een sociale beleving gecreëerd wordt.

Mensen verzamelen zich rondom objecten en plaatsen, zorg er dus voor dat uw merk een sociale beleving faciliteert! Ga als organisatie toe naar de ondersteuner van sociale activiteiten en probeer een beetje controle op te geven. Trigger het sociale gedrag en begeleidt uw gebruikers met het groeien naar een meewerkende voorman.

Sellaband – Pim Betist

Enigszins bevooroordeeld als oprichter van boomr.nl ging ik luisteren naar de presentatie van Pim. En als concurrent begin je dan uiteraard altijd met je armen gekruist. Maar al direct druipte de spontaniteit van de sympathieke Pim af en voelde ik een soort van connectie door de passie die wij beiden voelen voor muziek en ware muzikanten. Hij liet ons zien hoe revolutionair het concept is en hoe de “believers” binnen de community reageren als er emotionele gebeurtenissen zijn rondom artiesten die hun $50,000 behaald hebben. Een mooi concept die wat mij betreft niet echt de muziek industrie op zijn kop zal zetten, maar die wel weer nieuwe artiesten een kans geven welke vervolgens een contract krijgen waar ze niet hun ziel voor hoeven te verkopen.

Een leuke middag met interessante inzichten. Om in de co-creation hoek te blijven heb ik nog een tip voor Emerce: Het voelde niet echt aan als een event van Emerce. De banners hingen er wel en de mooie dames met Emerce shirts waren aanwezig, maar probeer ook eens wat meer de journalisten te mengen in de community! Zij staan via de website en het blad het meest in contact met de aanwezigen (de lezers).

Maurice Brand
Directeur bij Opmax BV

Maurice Brand is oprichter en community manager bij BOOMR.nl, een muziek platform gericht op lokale artiesten.

Categorie
Tags

12 Reacties

    brandnewmedia

    wie is er nog meer geweest en wat waren jullie bevindingen?


    22 mei 2007 om 17:59
    brandnewmedia

    Er werd getwittered als een gek haha. Vind het bijna gadget-like worden.. Kijk, ik twitter! 😛


    22 mei 2007 om 18:20
    brandnewmedia

    Ton was aan het live bloggen geloof ik.


    22 mei 2007 om 18:21
    Gerben

    @Marco,

    Ton was beredruk…….hij had geen tijd om zich te verdiepen in de materie volgens mij! 😉

    Het was een mooie middag….echter, vanuit het Co-Creation idee was de communicatie nogal eenzijdig…het publiek werd niet echt betrokken, en niemand die begon op de wijze zoals ik echt 1 keer had gehoopt.

    Wat willen jullie horen over Co-Creation? Laat de gebruiker de invulling bepalen? Dus de bezoeker het gespreksonderwerp? Maar goed, misschien zijn ze ook bij Emerce nog niet klaar voor Co-Creation?


    22 mei 2007 om 18:29
    brandnewmedia

    @Gerben: eens! Meer interactie had zeker gemogen, maar hoe ver wil je er in gaan?

    Het moet wel kwaliteit blijven en gestuurd en dat is op een website wat makkelijk dan in real life.


    22 mei 2007 om 18:38
    Gerben

    @Ton,

    Tja, ga ik ook nog eens Twitteren…..wordt het daar wel drie x dubbel op? (hm…rare woordspeling).

    Ben het met je eens dat Gert Hans er redelijk bovenuit stak qua presentatie op wijze van presenteren als inhoud.

    SellABand.com vindt ik dan wel weer een hele mooie case die de gelegenheid kreeg zich te profileren met een interessant concept…probeer het toch zelf ook af en toe om eens conceptmatig weer wat nieuws in de markt te zetten….

    Na afloop van dergelijke bijeenkomsten met de Twitterclub dineren ben ik meer dan voorstander van. Juist dan kunnen we brainstormen, wellicht komt er een goed idee uit, dat we onder de Twitterclub kunnen uitbrengen (hebben we mooi wat slagkracht om bekendheid te krijgen!)….

    Verder denk ik ook dat veel mensen zich toch wat bedropen hebben laten afvloeien aan het einde omdat de inhoud nogal diepgaand was (en mijn inziens) voor velen pas over 2 tot 3 jaar actueel zou zijn??

    @Maurice, hoe ver? All the way, maar dan had het publiek ook puur Online moeten zijn…en niet Marketeers in het algemeen…en All the Way zou mijn voorkeur hebben…maar iets meer interactie had ik bij dit Thema toch zeker wel gehoopt.


    22 mei 2007 om 19:22
    Vivian Opsteegh

    Ik was ook aanwezig vanmiddag en ben het eens met Ton. Het komt niet vaak voor dat nagenoeg alle presentaties een bron van inspiratie vormen. Hoewel ik niet veel hele nieuwe dingen heb gehoord, is het altijd prettig om een gestructureerde context te krijgen voor hetgeen je mee bezig bent. In mijn geval voor de sites van MTV Networks een strategie ontwikkelen en implementeren om community en doelgroep nog meer bij het merk te betrekken. De sprekers hebben me stuk voor stuk door hun enthousiaste manier van presenteren en pakkende voorbeelden absoluut bij de les weten te houden.

    Wat betreft de interactie; mezelf kennende, heb je al zoveel interactie op een ‘normale’ werkdag dat het wel erg lekker is om eens een middagje achterover geleund je te laten inspireren. Om er echt een interactieve sessie van te maken, zou je in mijn optiek meer voor een workshop opstelling moeten kiezen met groepen van 10 – 15 man.


    22 mei 2007 om 19:26
    Gerben

    @Vivian,

    Interactie –> snap heel goed wat je zegt, en ben het zeker met je eens. Maar gezien het thema / het onderwerp had ik het persoonlijk wel gehoopt. (niet verwacht).

    En tja…..community marketing is zeker niet eenvoudig voor een merk als MTV. laat staan Co Creation (ach, allemaal ff filmpje maken en uploaden? –> per sms laten stemmen op tv uitzendingen en uitzendingen die < 5 gemiddeld scoren van de buis?)


    22 mei 2007 om 19:32
    brandnewmedia

    @Ton: Ok volgende keer schudden we handjes (heb geen idee hoe je er uit ziet!).

    @Marco: Misschien tijd voor foto’s bij de bloggers in het overzicht? 🙂 En ook voor een bloggersforum zodat iedereen kan gaan aangeven dat hij ergens een verhaal over gaat typen, zodat men er niet 2 tegelijkertijd gaan typen.

    @Vivian: Ik ben het ook wel met je eens dat ik ff achterover kon leunen en niet zelf met de oplossing hoefde te komen. We gaan luisteren naar de experts, die er zelf de hele dag mee bezig zijn!


    23 mei 2007 om 05:28
    Ramon Eijkemans

    Het was idd. een inspirerende middag met interessante mensen. Om in te haken op Maurice over het bloggersforum: dat vind ik een goed idee! Laat dat forum dan toegankeljk zijn voor iedereen die bij de Emerce update aanwezig was, zodat je meteen alle verhalen meekrijgt. De urls van de blogs kunnen dan bij aankomst verzameld worden. Daarna worden die blogs in de gaten gehouden enz. Mooi co-creation community-idee voor Emerce meteen 😉


    25 mei 2007 om 07:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!