Twee Nederlandse merken in internationale Top100
Millward Brown publiceerde gisteren de jaarlijkse Brandz Global Top 100 of Powerful Brands. De financiële dienstverleners ING (53) en ABN Amro (95) zijn de enige Nederlandse merken die in de mondiale merken top-100 vertegenwoordigd zijn. Google (1) voert de lijst aan en onttroont daarmee Microsoft (3) dat vorig jaar de eerste positie bekleedde. General Electric neemt de tweede plaats in.
De Global Top 100 wordt bepaald door de dollarwaarde van merken, gebaseerd op financiële cijfers (Bloomberg) en de brand performance (op basis van doelgroepenonderzoek). De top 10 ziet er als volgt uit:
1. Google $ 66,4 mrd
2. General Electric $ 61,9 mrd
3. Microsoft $ 55,0 mrd
4. Coca-Cola $ 44,1 mrd
5. China Mobile $ 41,2 mrd
6. Marlboro $ 39,2 mrd
7. Wal-Mart $ 36,9 mrd
8. Citi $ 33,7 mrd
9. IBM $ 33,6 mrd
10. Toyota $ 33,4 mrd
53. ING $ 11,5 mrd
95. ABN AMRO $ 5,6 mrd
De totale top 100 en het complete rapport (met uitsplitsingen naar landen en productcategorieën) is beschikbaar via www.millwardbrown.com/mboptimor.
De merkwaarde van ABN AMRO wijkt overigens nauwelijks af van die van Barclays ($ 6,6 mrd). Gisteren werd bekend dat Barclays en ABN AMRO accoord over een overname.
Het is de tweede keer dat onderzoeksbureau Millward Brown de BRANDZ™ Top100 samenstelt. De ranglijst is de enige waarin financiële gegevens van bedrijven gecombineerd worden met onderzoeksgegevens. Voor dit laatste maakt Millward Brown gebruik van de BRANDZ™ database, waarvoor elk jaar wereldwijd meer dan één miljoen consumenten worden geïnterviewd met betrekking tot in totaal 39.000 merken.
Bron: Persbericht Millward Brown
Ik mis Heineken?
Ik mis Spijker 🙂
Geen Philips?
Afscheid in stijl voor ABN?
China Mobile #5?? Wow.. Tussen Coca Cola en Marlboro.. Impressive!
Bart ik mis Heineken ook.
Heineken is volgens Millward Brown 3,7 miljard waard, en is daarmee na Bud en Bud Light het nummer 3 biermerk van de wereld.
Het is toch vreemd dat bijvoorbeeld Philips bij internbrand nog op nr. 48 staat en er bij MB niet in het lijstje voorkomt.
Ik vind zelf de methodologie van Interbrand beter. Maarja, eigenlijk gaan beide lijstjes meer om de PR van de twee betreffende branding/marketing bureau’s dan dat het echt ergens om gaat.
@Patrick Ik bedoelde met een 😉 Maar mijn gemis van Heineken (het bier) maakt o.a. waarom ze 3,7 Gig$ waard zijn.
Onzin! Heineken op nummer 3! Tis dit voor een Amerikaanse lijst door een Amerikaanse kerel samengesteld? Heineken hoort er most def tussen!
Deze lijst is duidelijk vanuit Amerikaanse ogen samengesteld, de hoge positie van ING is te wijten aan het succes van ING Direct in Noord-Amerika.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!