Het is inmiddels al weer ruim een jaar geleden dat Live MSN TV is gelanceerd. Elke eerste vrijdag van de maand nieuws over succesvolle campagnes en interessante ontwikkelingen op het gebied van online advertising gepresenteerd door Jeroen Smit en Fabienne de Vries. Alhoewel ik dacht dat de stekker er na een maand alweer uit zou worden getrokken, ging men toch door. Sterker nog, ik kreeg zelfs een uitnoding om in de derde uitzending te verschijnen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daarna een beetje het zicht heb verloren op Live MSN TV. Heb in ieder geval geen email meer ontvangen om de nieuwe uitzendingen te bekijken (zijn die er uberhaupt nog geweest?). Maar om een lang verhaal kort te maken, ik lees net op Planet dat Microsoft zich heeft ingekocht bij Adformatie om een doorstart te maken.
Ze gaan samen een online tv-programma maken over digitale marketingcommunicatie, onder de titel Adfolive (nog niet beschikbaar). Dat was ooit een titel voor een online rubriek van Adformatie. Vanaf 23 april zullen maandelijks drie weken achter elkaar reportages te zien zijn van twee journalisten van Adformatie, de vierde week is er een studioprogramma opnieuw onder leiding van Jeroen Smit.
Planet stelt terecht de vraag of hiermee de journalistieke onafhankelijkheid van Adformatie op de tocht komt te staan. Hoofdredacteur Léon Bouwman vindt van niet: “Dat onderwerp was natuurlijk het eerste dat naar voren kwam in de gesprekken met Microsoft. Wij moeten hoe dan ook altijd de vrijheid hebben om kritisch over Microsoft te kunnen blijven berichten. Net zo goed als we kritisch schrijver over de eigen uitgever Kluwer, als dat nodig is. We sparen niemand.”