Recruitment marketing

7 april 2007, 07:44

Recruitment en marketingDe afgelopen week rijd ik langs een abri naar mijn werk die wordt ingezet voor het vinden van werknemers. Monteurs gezocht staat er groot op. Helaas is de rest zo klein dat het onmogelijk leesbaar is en ook het bedrijf, waarvan wel een logo leesbaar op de abri staat, is mij geheel ontschoten. Blijkbaar is men op alle fronten, niet enkel hoger opgeleiden, zo desperaat dat ook deze middelen worden ingezet. Want de targetting is ver te zoeken, zeker gezien het feit dat deze abri bij een tennis centrum staat en niet bij b.v. de voetbalvereniging die een stuk verderop zit. Dit terwijl ik van bedrijven die monteurs zoeken altijd te horen krijg dat voetbal hét gespreksonderwerp tijdens de lunch is.

Gisteren ontving ik echter ook een direct mailing van een bedrijf met de vraag of ik een bon wilde terugsturen. Ik sloeg dan twee vliegen in één klap: ik maakte kans op een leuke baan en op een TomTom navigatie systeem.

Nu was ik bekend dat er veel creatieve recruitment campagnes werden ingezet, zoals de Now Boring campagne op de vliegtuigen (als parodie op now boarding) gericht op internationaal werkende toppers die een rustiger leven zochten. Ook is de glazenwasserscampagne van TWBA een bekende in recruitment marketing land. Zelf adviseer ik bedrijven veel over recruitment en het inzetten van met name nieuwe media, maar bij het inzetten van ‘offline’ mogelijkheden denk ik ook altijd aan creatieve uitingen, eigenlijk nooit aan standaard abri’s of direct mail.

Heeft iemand anders recentelijk nog interessante campagnes gezien, online of (vooral) offline? Met de inzet van marketing methoden die eigenlijk zelden voor werving worden ingezet? En denken jullie dat dit kan werken? Direct mail voor recruitment. Zelf heb ik mijn twijfels, aan de andere kant, het is wel uniek. En jezelf onderscheiden is waar het om draait natuurlijk.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

6 Reacties

    Gerben Zeeman

    Een succesvolle recruitment campagne zijn de Trucks on Tour avonden. De afgelopen weken veelvuldig in de media geweest als “speeddaten met chauffeurs”.

    Een chauffeurscampagne van VTL (branche opleider van transport en logistiek Nederland) met Randstad Transport als belangrijke partner. Deze campagne heeft als doel om in 2007 minimaal 1000 chauffeurs voor de sector te werven. In feite is het een roadshow van 40 voorlichtingsavonden door geheel Nederland. Tijds deze avonden krijgen kandidaten eerlijke/ pure/ persoonlijke voorlichting over het vak van chauffeur. Indien kandidaten werkelijk interesse hebben kunnen ze meteen aanschuiven voor een speeddating selectiegesprek. Indien het gesprek positief afloopt worden ze direct uitgenodigd voor een geschiktheidstest. Daarna volgt een traject, deels online, van matching met werkgevers die vacatures hebben openstaan.


    8 april 2007 om 18:13
    chi666

    @Gerben: je schrijft: een succesvolle campagne gevolgd door ‘heeft als doel’. Voor mij is succesvol enkel wanneer een doel bereikt wordt. Kan je aangeven hoe ver jullie op koers liggen? Het is leuk dat je aangeeft hoe het proces in elkaar zit, maar ik ben eerlijk gezegd meer geïnteresseerd in hoe het rendement is.

    Hoeveel van deze 40 roadshows zijn er al geweest? En hoeveel chauffeurs heeft het al opgelevert?


    9 april 2007 om 17:11
    Gerben Zeeman

    Bas, de doelstellingen van de campagne zijn gehaald. We zitten nu op bijna 2000 geworven chauffeurs en we hebben nog diverse Trucks on Tour avonden te gaan. Deze 2000 hebben het gehele proces doorlopen (vandaar ook wat meer toelichting). Wat ik destijds vermoedde is uitgekomen, vandaar mijn “voorbarige” omschrijving destijds van succesvolle recruitmentcampagne.


    4 oktober 2007 om 07:08
    chi666

    @Gerben, 2000 chauffers is een heel mooi aantal. Is dit vooral zij-instroom of overstappende chauffers (gewoon interesse?) En mag ik vragen wat de cost to hire met dit aantal uiteindelijk is geweest?


    4 oktober 2007 om 07:18
    Gerben Zeeman

    Bas, m.n. zij-instroom. Als je de cijfers te snel bekijkt zou je veel meer doorstromers traceren (overstappers). Maar er is in deze campagne sprake van een leuk effect. Werkgevers willen graag z.s.m. profiteren. Wat ze doen is geschikte kandidaten binnen hun bedrijf een tijdelijke baan (in een warehouse, magazijn…) aanbieden en vandaaruit laten ze kandidaten doorstromen in het Extra Chauffeurs traject. Dit lijken “echte” doorstromers, maar zijn zij-instromers. Voor ons en ook voor de werkgever (die zich hiermee minder afhankelijk opstelt), prima!

    Verder, de opstartkosten zijn fors. Maar het is een meerjarenproject. Nu al zie je de gem. kosten per match al snel dalen.

    En er zijn leuke neveneffecten op het imago van de beroepschauffeur.

    Vakmatig (in recruitmentland/ arbeidsmarktcampagnes)zie je ook dat roadshows en zakelijke speeddates veel ingezet worden. Ik durf te stellen dat we een leuke trend hebben neergezet.


    4 oktober 2007 om 08:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!