Microsoft en Google azen op DoubleClick

2 april 2007, 18:02

Na Microsoft heeft zich nu ook Google gemeld als overnamekandidaat van DoubleClick, de leverancier van online advertisingtechnologie. De verwachting is dat DoubleClick, dat in april 2005 voor een bedrag van 1,1 miljard dollar door het private-equitybedrijf Hellmann & Friedman van de beurs is gehaald, minimaal 2 miljard dollar gaat opbrengen aldus FEM Business.

De strijd rond DoubleClick weerspiegelt de bezorgdheid bij Microsoft en partijen als Yahoo en AOL Time Warner over de groeiende macht van Google. Het zoekbedrijf dat ook de strijd won om YouTube, lijkt opnieuw aan het langste eind te trekken. Google krijgt door de overname immers ook een dominante positie bij het serveren van banners op websites. Nu is het al marktleider op de markt voor gesponsorde tekstlinks bij zoekresultaten en op websites.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Mohamed Abarkan

    Een interessante strijd. Ik ben benieuwd of het overgenomen wordt! En zo ja, door wie.


    2 april 2007 om 18:33
    media

    Ik vrees dat Google het gaat winnen en ze daarmee hun monopoliepositie in de online advertentiemarkt nog verder vergroten. Prima voor Google natuurlijk maar voor de ontwikkelingen in de markt zou ik liever zien dat een partij als Yahoo! het zou overnemen.


    2 april 2007 om 18:46
    Mohamed Abarkan

    Ja, dat is het nadeel als bedrijven in handen komen van dergelijke investeringsmaatschapijen. Deze willen zoveel mogelijk rendement behalen. Het kan hun niet veel schelen wat het best is voor het bedrijf zelf en de markt.


    2 april 2007 om 19:27
    Koningwoning

    Wat ik een beetje raar vind is dat Doubleclick juist altijd op contextual advertising zit en dat DoubleClick juist kennis heeft van hetgeen Google altijd heeft gepretendeerd slecht te vinden: niet-contextual advertising (gewoon op bereik en evt. umfeld.)

    Raar dus dat uitgerekend zij een dergelijke partij willen overnemen.

    Ben benieuwd of ze binnenkort met de boodschap komen dat gewoon breed advertising ook goed werkt en contextual “in sommige gevallen” goed werkt.


    3 april 2007 om 13:45
    AJ

    Inderdaad erg interresant allemaal, maar toch een kantekening, Falk is weg en straks misschien ook Dart ( ok ok onder andere naam wellicht ), maar wie houdt tegen dat Microsoft alleen de voor hun interresante onderdelen van Dart eruit haalt om deze vervolgens in hun eigen systeem toe te passen. Wat gebeurd er dan met alle bureaus die nu gebruike maken van Dart?


    4 april 2007 om 05:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief