14-jarige meisjes spijkeren GlaxoSmithKline aan schandpaal

28 maart 2007, 12:06

{title}De moderne consument is steeds mondiger, en dat maakt ‘t bedrijfsmatig liegen bepaald niet makkelijker. Twee 14-jarige schoolmeisjes ontdekten bij een scheikundeproefje dat een als extra gezond aangeprezen, veel verkocht drankje in ‘t geheel geen vitamine-C bevatte. En dat terwijl de producent – GlaxoSmithKline – in al haar marketing juist verkondigde dat ‘t spul nog meer vitamine-C bevatte dan vers fruit.

GlaxoSmithKline, the second-largest food and drug company in the world, was yesterday fined $217,500 in the Auckland District Court after it admitted 15 breaches of the Fair Trading Act.

The company was ordered to place half-page corrective advertisements in two Saturday editions of major newspapers over the next four weeks.

The offences covered advertisements between 2002 and 2006 that misled the public about the vitamin C content in two types of the drink.

GlaxoSmithKline admitted its cartoned ready-to-drink Ribena, which it claimed had 7mg of vitamin C per 100ml, had no detectable vitamin C content.

The company also admitted it may have misled customers in advertisements saying the blackcurrants in Ribena syrup had four times the vitamin C of oranges.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

6 Reacties

    macblik

    Is een rubriek ‘kutbedrijven’ hier niet meer op zijn plaats dan ‘kloteklanten’?


    28 maart 2007 om 12:59
    Arjan Eising

    Ik sluit me aan bij macblik, en vind het ook wel schandalig dat bedrijven op deze manier hun product proberen te verkopen… je loopt uiteindelijk tegen de lamp, zoals dit voorval beschrijft.


    28 maart 2007 om 13:23
    schief

    klotelamp dus…


    28 maart 2007 om 13:58
    mangold

    @macblik: Dat zou inderdaad een betere rubriek zijn. Maar tja, die is er (nog?) niet.

    ‘Kloteklanten’ slaat overigens gewoon op mondige klanten, vanuit ‘corporate’ optiek bekeken 😉


    28 maart 2007 om 14:06
    robin

    Vitamine C zit overal in ook in coserveringen hooef zeker niet aan producten worden toegevoegd…


    28 maart 2007 om 17:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!