14-jarige meisjes spijkeren GlaxoSmithKline aan schandpaal

De moderne consument is steeds mondiger, en dat maakt ‘t bedrijfsmatig liegen bepaald niet makkelijker. Twee 14-jarige schoolmeisjes ontdekten bij een scheikundeproefje dat een als extra gezond aangeprezen, veel verkocht drankje in ‘t geheel geen vitamine-C bevatte. En dat terwijl de producent – GlaxoSmithKline – in al haar marketing juist verkondigde dat ‘t spul nog meer vitamine-C bevatte dan vers fruit.
GlaxoSmithKline, the second-largest food and drug company in the world, was yesterday fined $217,500 in the Auckland District Court after it admitted 15 breaches of the Fair Trading Act.
The company was ordered to place half-page corrective advertisements in two Saturday editions of major newspapers over the next four weeks.
The offences covered advertisements between 2002 and 2006 that misled the public about the vitamin C content in two types of the drink.
GlaxoSmithKline admitted its cartoned ready-to-drink Ribena, which it claimed had 7mg of vitamin C per 100ml, had no detectable vitamin C content.
The company also admitted it may have misled customers in advertisements saying the blackcurrants in Ribena syrup had four times the vitamin C of oranges.
Is een rubriek ‘kutbedrijven’ hier niet meer op zijn plaats dan ‘kloteklanten’?
Ik sluit me aan bij macblik, en vind het ook wel schandalig dat bedrijven op deze manier hun product proberen te verkopen… je loopt uiteindelijk tegen de lamp, zoals dit voorval beschrijft.
klotelamp dus…
@macblik: Dat zou inderdaad een betere rubriek zijn. Maar tja, die is er (nog?) niet.
‘Kloteklanten’ slaat overigens gewoon op mondige klanten, vanuit ‘corporate’ optiek bekeken 😉
Vitamine C zit overal in ook in coserveringen hooef zeker niet aan producten worden toegevoegd…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!