UPDATE: Het probleem is inmiddels opgelost.
Vorige maand was ik nog blij, met mijn Vodafone HSDPA abonnement en Express card. Nu is de blijdschap voorbij, dankzij een rekening van maar liefst €1246,41 voor een half maandje draadloos surfen.

Het spreekt voor zich dat je het verkeer dat je door zo’n kaartje stouwt goed in de gaten houdt. Want voor elke byte die je buiten je datalimiet verplaatst betaal je de hoofdprijs. Ik check dan ook na elke verbinding het statistieken popup-je, dat op dit moment (zoals je hierboven ziet) meldt dat mijn dataverkeer voor de afgelopen (eerste) maand ruim binnen de limiet zit: 74 MB verstuurd plus 702 MB ontvangen is immers minder dan 1 GB totaal…
Waar komt dan die rekening van €1246,41 vandaan, voor alleen nog maar de eerste halve maand?
Wel, dat popup-je is, volgens de Vodafone helpdesk, slechts ‘een indicatie’. En dat had ik best wel ergens tussen de pieterpeuterig kleine lettertjes in het contract kunnen lezen, als ik even m’n best had gedaan. Alleen Vodafone heeft de juiste cijfers, en volgens die cijfers zit ik inmiddels al ruim boven de 4 GB. (Met andere woorden: ook voor déze maand krijg ik wéér een rekening van anderhalve mille.)
Online zien de verbruikcijfers er overigens zó uit:

Je snapt wel dat ik voorlopig genezen ben van Vodafone’s draadloos internet. Zelfs als ik dat kaartje nu doormidden breek, kost Vodafone’s HSDPA me nog steeds €300 per maand (ik heb een jaarabonnement). En daar komen dan ook nog ‘ns de kosten van een heel circus aan briefwisseling bij (ik laat me zoiets natuurlijk niet zomaar gebeuren), en het ongemak van een wellicht geblokkeerde rekening (ze schrijven automatisch af)...
Ik zal jullie op de hoogte houden van Vodafone’s respons, tot die tijd: ga in godsnaam niet draadloos HSDPA-en!