Managers: kennis over concurrenten eenvoudiger te vinden dan over eigen bedrijf

Managers: kennis over concurrenten eenvoudiger te vinden dan over eigen bedrijf
, RIFF

Uit onderzoek van Accenture blijkt dan Managers (in de VS en de UK) eenvoudiger aan informatie over concurrenten kunnen komen dan over de eigen organisatie. In totaal zoeken managers meer dan twee uur per dag naar informatie, en meer dan de helft van de gevonden informatie voldoet niet. Om goede informatie over klanten te kunnen vinden moeten gemiddeld drie bronnen worden gebruikt.
Opvallend is de positie van marketeers:

“Sales and marketing managers are the least likely to use new technology to communicate, with only 19 percent using instant messaging, less than any of the other department managers. Use of PDAs by sales and marketing managers is also very low, again at 19 percent, only slightly higher than that of finance and accounting managers (16 percent).”

Blijven de (traditionele) marketingmanagers ook hier zo ver achter bij de hedendaagse werkelijkheid?

Lees het volledige artikel op Consultant News


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Is in ieder geval volledig in lijn met een eerder onderzoek van de Butler Group uit oktober 2006 (PDF) dat ook heeft aangetoond wat de impact is van zoeken naar informatie op productiviteit:

    -Meer dan 50% van personeelskosten zijn nu toegewezen aan personeel dat zgn. 'informatiewerk' verricht.
    -De typische informatiewerker spendeert tot een kwart van zijn/haar tijd aan het vinden van de juiste informatie om een bepaalde taak uit te voeren of beslissingen te nemen.
    -Benodigde informatie ligt vaak verspreid door de gehele organisatie, opgeslagen in verschillende systemen of zelfs daarbuiten bij partners of op bijv. het internet.
    -Het niet effectief zoeken en tijd verliezen bij het zoeken naar informatie door medewerkers, kan bedrijven tot 10% in salariskosten schelen.

    En dit alles ondanks (alhoewel eerder dankzij) alle mooie systemen, applicaties, databases, etc. Voor mij is het mijn vak om er oplossingen voor te bieden, maar ik denk dat we het allemaal helaas maar al te vaak ervaren hoeveel tijd het kan kosten om de juiste informatie te vinden. Sta dus echt niet te kijken van de resultaten van het onderzoek.

    geplaatst op
  • Sta net als Henri niet echt te kijken van de eerste conclusie (mbt vinden van informatie). Ben wel verrast dat de marketingmanagers het minst gebruik maken van nieuwe communicatiemiddelen (na finance en accountmanagers). Wie zouden hier dan voorop moeten lopen binnen het bedrijf? Kom zelf uit een grote R&D gedreven organisatie (Organon/Akzo Nobel), maar zie daar de R&D managers niet echt voor lopen op de collega's; hooguit de IT-managers die al jaren met gadgets lopen.

    geplaatst op
  • Onnavolgbare titel.
    Het vinden van eigen bedrijfsinformatie is dus eenvoudig te verbeteren: doe als of je een concurrent bent.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.