Interne marketing communicatie

29 december 2006, 11:16

Al eerder schreef ik hier een stukje over marketing als leider van de organisatie. Met name in de tijden van aankomende krapte op de arbeidsmarkt is het behoud van personeel van het grootste belang. En wat blijkt? Alle grote problemen die organisaties hebben zijn eigenlijk marketing issues. Marktonderzoek (wat willen onze mensen nu eigenlijk), branding (waar staan we als organisatie voor) en communicatie.

Interessante aanvulling hierop is een Engels onderzoek waarover mijn Belgische collega Blogger Karl schrijft op HRlog. Het promotie beleid is meer een mysterie. Waarom iemand wel of niet de promotie krijgt is voor bijna alle medewerkers een vraag en 60% van de medewerkers is er van overtuigd dat om promotie te maken, ze naar een andere organisatie moeten. Een opvallend hoog percentage en als we eerlijk zijn best triest.

Er wordt vaak gesproken over job hoppers en het feit dat veel mensen het na 3 jaar wel gezien hebben bij een bedrijf. Ik trek dit in twijfel, ik denk dat helderheid over kansen, beloning en mogelijkheden een groot deel van het verloop kan tegenhouden. Ik ben ook in de volste overtuiging dat veel mensen eigenlijk helemaal niet weg willen bij hun werkgever, maar door slecht beleid en slechte communicatie toch maar vertrekken.

Het sterkt mij in mijn gevoel dat elke medewerker, en zeker elke manager, een goede marketing training zou moeten ondergaan. Interne marketing dan wel te verstaan, geen soft people management of vage HR training, maar gewoon marketing principes voor je interne organisatie. Luisteren, inspelen, communiceren.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Stephan

    When the only tool you have is a hammer, everything becomes a nail.


    29 december 2006 om 13:11
    Rob Evers

    Eens met de schrijver. Ik voeg daar wat aan toe. De moderne mens is zich er niet meer van bewust dat hij een diepe behoefte heeft aan hechting aan een organisatie. En andersom. We hebben organisaties alleen veel te ingewikkeld en te groot gemaakt. Mensen voelen zich er niet meer thuis, gaan naar een kleiner bedrijf of beginnen voor zichzelf. Alle investeringen zijn gericht op externe marketing en arbeidsmarktcommunicatie. Mensen hechten (wat velen al een vies woord vinden, maar het is een simpel psychologisch begrip), we hebben geen idee hoe dat moet. Ja wel met geld, de auto, tertiare arb. voorwaarden maar dat zijn eerder BINDERS dan hechters. Dat laatste zijn emotionele waarden. Je gehecht weten aan een team wat voor je op komt, ook als je er even niet bent. Een hechte groep strijders die het ego ondergeschikt maken aan het teamresultaat. Dat zijn waarden waar wij met ons bureau voor strijden, in opdracht van organisaties die dit wel inzien.


    10 februari 2008 om 00:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!