Recruitment in Nederland
De afgelopen drie maanden heb ik een adviesrol vervuld bij Peak-IT wat betreft de internet marketing. Tijd om een evaluatie te doen over de activiteiten online naast de gebruikelijke acties op vacaturewebsites.
Hier werd al een voorzichtige voorspelling gedaan voor de trends over circa 3 jaar. Heeft het al zin om nu al deze nieuwe mogelijkheden te onderzoeken?
Peak-IT heeft de afgelopen drie maanden geëxperimenteerd met een aantal “nieuwe” werving methodes en daarom een interview met de commerciële man van het bedrijf Maarten Cobelens.
Q1: Steeds meer bedrijven maken al gebruik van Google om personeel te zoeken. Deze site staat inmiddels op een tiende plaatst als online wervingskanaal. Terecht of wordt de Google manier overdreven?
De afgelopen maanden hebben we Google AdWords ingezet om personeel te werven. We hebben daarvoor Analytics (eveneens van Google) volledig in de website geïntegreerd. Elke sollicitatie is ook echt als een lead behandeld zodat we heel nauwkeurig de resultaten konden zien.
Er zijn inderdaad een aantal plus en minpunten naar voren gekomen. Om met het belangrijkste pluspunt te beginnen. Het levert absoluut sollicitaties op én personeel.
Het nadeel is alleen dat AdWords het beste werkt op bepaalde zoektermen en daarin het volume relatief laag is. Daarnaast gooi je toch geld weg aan zoektermen die niet of nauwelijks converteren. Al is het maar om te ontdekken óf deze termen zouden kunnen converteren.
We zullen Google zeker als kanaal blijven gebruiken alleen wordt de campagne meer toegespitst op een kleinere groep converterende zoekwoorden en daarmee een hogere positie halen. Sinds kort testen we hiermee en de conversies schieten het plafond uit en de kosten niet.
De doelgroep voor Peak-IT is man/vrouw en tussen de 18 en 25. Zijn er andere “nieuwe” kanalen die jullie hebben geprobeerd?
Met enige regelmaat adverteren we op Radio538 en we nemen daar altijd gelijk de Pod-Casting mee. Daarnaast hebben we de afgelopen maanden CPM campagnes gehad op diversen websites en weblogs voor deze doelgroep. Het resultaat hiervan is wisselend. De ene gamesite werkt bijvoorbeeld wel en de andere niet. Dat wisselende effect is bij weblogs zelfs nog groter. Ook hier geldt dat je eigenlijk op hele gerichte niche weblogs wil staan alleen zijn deze relatief klein om uit de resultaten ook conclusies te trekken.
Sowieso bereik je hier meer mensen die latent zoekende zijn waardoor het resultaat minder is als via bijvoorbeeld een Google AdWords.
Jullie doen radio reclame maar geen TV.. Of toch wel?
TV reclame is duur en bij radio mis je het plaatje erbij. Daarom zijn we om ons heen gaan kijken of er andere mogelijkheden zijn. Dan kom je al heel snel uit bij een narrow casting project en bij Librium. Om het effect van deze campagne hebben we als voorwaarde gesteld dat de campagne meetbaar moest zijn. Dit gebeurd nu via PLUK. Wat de meerwaarde van PLUK is zien we vanzelf. Sinds het artikel op marketingfacts over PLUK is het al wel vaker toegepast en iets herkenbaarder geworden.
Vanaf 11 december “zenden” we een spots uit op de metrostations in Amsterdam. Er is express gekozen voor 2x10sec in het reclame blok. De mensen die dan de eerste spot missen kunnen tijdens de tweede alsnog de PLUK code oppakken en een sms sturen. Vanaf daar sturen wij ze richting onze website waar de actuele vacatures staan. En ook die kliks worden weer doorgemeten richting uiteindelijke conversies.
Social Networks worden als een belangrijk wervingskanaal gezien. Doen jullie daar iets mee?
Los van de CPM campagnes gaan we een specifieke campagne draaien op Hyves. Heel specifiek gericht op onze doelgroep en met een relatief lange looptijd. Daarnaast is er een Hyves “Peak-IT”.
Op marketingfacts is al een paar keer gesproken over de inzet van video. Zowel bij sollicitaties of als viral. Doen jullie daar iets mee?
De twee commercials voor de metrostations hebben we op Youtube gepost. Niet echt als viral. Voor dat doel komen we in 2007 met iets anders. Als iemand bij ons in dienst treed gebruiken we video cv’s om onze opdrachtgevers een indruk te geven van de kandidaat. Het is niet zo dat er bij ons sollicitaties binnenkomen via video. Maar we gebruiken het dus wel.
Tot slot. De nieuwe wervingskanalen onderzoeken. Het gevoel hierover achteraf?
Vooral heel leerzaam. Ook omdat we nu web Analytics echt hebben doorgevoerd en naar de cijfers hebben gekeken. Welke pagina’s worden nu echt bezocht welke links werken het beste. Met dat soort informatie gaan we absoluut iets doen.
Recruitmentment? Of toch recruitmentmentmentment?
Heb inmiddels de titel aangepast Samir; denk dat Martin iets te enthousiast was 😉
Martin, hoe wordt tegen de nu zeg maar “traditionele” kanalen aangekeken (zoals online vacaturebanken, sites met freelance-opdrachten, et cetera, al dan niet voorzien van RSS-ondersteuning)? Zijn de kanalen die je in deze post schetst concurrerend of aanvullend? Of is men aan het inzien dat actieve recruitement (dus bijvoorbeeld sociale netwerken actief benaderen) noodzakelijk is om voldoende te kunnen werven (met andere woorden, achterover leunen en wachten op initiatief vanuit de werknemer is niet voldoende). Zijn daar cijfers over en trends waarneembaar?
Leuk dat Peak-IT ons een kijkje in de keuken gunt.
Voor mij blijft de vraag welke kanalen daadwerkelijk de meest
geschikte kandidaten opleveren. Ik vermoed dat we wat dat betreft met
z’n allen in een experimenteerstadium zetten.
Interessant is ook de manier waarop Peak-IT met video-CV’s omgaat. Op
de site van Peak-IT is te zien hoe een TV-beroemdheid als Renate
Verbaan wordt ingeschakeld om IT’ers te werven. Maar ik kan me niet
voorstellen dat opdrachtgevers IT’ers die ze voor een tijdelijke klus
willen inhuren, zullen beoordelen op “hun looks”.
@Marc
De traditionele kanalen blijven onmisbaar. Zeker als je gaat kijken naar de kosten per lead ontkom je er niet aan. Vergeet ook niet dat je binnen de traditionele kanalen je richt op mensen die actief op zoek zijn naar ander werk en via de nieuw kanalen richt je jezelf vooral op de latent zoekende.
Overigens moet je bij de traditionele kanalen wel degelijk proactief aan de slag. Een vacature plaatsen en dan wachten op de post is niet echt de manier. Maar dat is vrij logisch met een aantrekkende arbeidsmarkt?
@CorR
De meeste geschikte kandidaten ga je toch vinden op de kleinere niche websites. In de periode dat ik er werkzaam ben heb ik zelf bv gezocht naar een écht goede designer en daarvoor géén gebruik gemaakt van de traditionele kanalen maar expliciet gezocht op websites waarop designer zich begeven. Resultaat was relatief weinig CV’s maar wel loopt er nu bij peak iemand rond die absoluut verstand heeft van webdesign… overigens waren de kosten in dit geval nihil 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!