De 10 meest mislukte internetovernames

22 november 2006, 11:36

Op SeekingAlpha heeft James Nicholson een lijst gemaakt met de 10 grootste miskopen op internetgebied.

10. Hotmail (Microsoft, 1998, $400 miljoen)

9. Skype (eBay, 2005, $2,6 miljard)

8. MySimon – winkelvergelijker (CNET, 1999, $700 miljoen)

7. BlueMountain.com – greeting card site (Excite@Home, 1999, $780 miljoen)

6. Lycos (Terra Networks, 2000, $4,6 miljard)

5. Netscape (AOL, 1998, $4,2 miljard)

4. GeoCities (Yahoo!, 1999, $3,56 miljard)

3. Excite (@Home, 1999, $6,7 miljard)

Nicholson: “kun je je Excite.com nog herinneren? Weet je nog hoe het een tijd lang de op een na of op twee na grootste portal ter wereld was? Anderhalf jaar nadat kabelbedrijf @Home Excite overnam (voor $394 per gebruiker), ging de nieuwe combinatie bankroet.”

2. AOL (Fusie met TimeWarner, 2000)

Nicholson: “Deze is duidelijk. Hoewel Time Warner zes jaar na de overname de boel financieel eindelijk een beetje op de rit weet te krijgen, was de fusie vanaf het eerste begin gedoemd te mislukken. Kort na de acquisitie begon bij AOL de boel in elkaar te storten. Er was nooit een samenhangend plan voor integratie en al het geouwehoer over integratie is – goddank – eindelijk verleden tijd.”

1. Broadcast.com – webradio (Yahoo!, 1999, $5 miljard)

Nicholson: “Yahoo! legde tijdens de hoogtijdagen van de internetbubbel een onvoorstelbaar bedrag van 710 dollar per gebruiker neer. Maar waarom eindigt deze overname hoger dan AOL? Twee woorden: Mark Cuban. Yahoo’s idioot grote bod voor Broadcast.com gaf Cuban het geld om er op uit te trekken, de Dallas Mavericks (basketball) te kopen en zichzelf permanent in het geheugen van iedere Amerikaan te griffen. Onvergeeflijk.”

Zie ook Wikipedia: Broadcast.com. De domainnaam broadcast.com verwijst inmiddels gewoon door naar www.yahoo.com.

Misschien wel eens aardig: wat zijn de tien grootste Nederlandse miskopen op online gebied?

Anders Floor
Ondernemer bij Dimmle

Categorie
Tags

7 Reacties

    Maarten Soetens

    Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat Hotmail op 10 staat. Ik denk dat Microsoft zonder Hotmail nooit zo bekend is geworden bij de jongeren.

    Maar het onderzoek is uitgevoerd oor een Amerikaans (?) bedrijf, daar is Hotmail en MSN minder in trek, daar zijn ze meer into AIM.


    22 november 2006 om 12:22
    Emanuel

    Belachelijk welke bedragen hier allemaal mee gemoeid zijn.


    22 november 2006 om 13:00
    Thomas

    Ik mis youtube — google 😀


    22 november 2006 om 13:24
    Langace

    10. Hotmail (Microsoft, 1998, $400 miljoen)

    9. Skype (eBay, 2005, $2,6 miljard)

    Zoals hier boven ook al.. is 400 miljoen zoveel voor hotmail? Ik denk dat ze dit rustig terug verdienen.

    Skype is 2005, wie nu al kan zeggen dat het een miskoop is vind ik een topper! De markt is net geopend voor VoiP.


    22 november 2006 om 14:52
    dehgdsu

    wt een bullshit top 10. zoals voorgangers al hebben gezegd: hotmail is al lang en breed terugverdiend en achteraf een uiterst succevolle overname gebleken. skype: wie de fuck gebruikt het nu niet; investeren in de toekoemst heet dat. wat een prutslijst zeg ongelofelijk


    22 november 2006 om 15:16
    media

    Dit lijkt me een mooie uitdaging voor Jeroen – Hyped – Bertrams om met een Nederlandse top-10 te komen!


    22 november 2006 om 18:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief