Wat vrouwen willen en mannen kopen
Met Sinterklaas en Kerst voor de deur kunnen we de komende weken weer tal van onderzoeken verwachten over koopgedrag, omzetverwachtingen en de populariteit van gadgets. Dennis Hoogervorst verwijst vandaag op Young Marketing naar het Sinterklaas & Kerstonderzoek 2006 (pdf) van accountants- en adviesorganisatie Deloitte.
Het onderzoek, welke wordt gehouden sinds 1998, is via telefoon en internet uitgevoerd in 18 landen onder 9.943 respondenten waarvan 727 uit Nederland. Het onderzoek biedt inzicht in de consumentverwachtingen over de ‘decemberaankopen’ voor dit jaar. Enkele resultaten uit het onderzoek:
- De koopkrachtperceptie is in vrijwel alle Europese landen sterk afgenomen. In Nederland ligt dit op -31% maar er is een duidelijke opwaartse trend in vergelijking met voorgaande jaren.
- In Nederland wordt de decembermaand goed gevierd. Bijna 90% viert minimaal één van de festiviteiten waarbij Kerst populairder is dan Sinterklaas. 84% van de respondenten zegt zeker Kerst te gaan vieren tegen 64% die er van overtuigd is Sinterklaas te vieren.
- De gemiddelde totale uitgaven in Nederland stijgen licht ten opzichte van voorgaande jaren (+0,5%) maar blijven in absolute zin (426 euro) achter bij andere landen. De grootste stijging in uitgaven zien we in landen als Rusland (+12,7%), Griekenland (+14,3%) en Zuid-Afrika (+18,5%). De hoogste uitgaven zien we in VS (1.299 euro) en Ierland (1.339 euro).
- De Nederlandse consument geeft meer dan gemiddeld in Europa uit aan eten (37%), cadeaus voor kinderen (16%) en goede doelen (6%). Nederlanders geven relatief minder uit aan cadeaus voor ouders (10%) en cadeaus voor vrienden (4%).
- Een meerderheid (62%) van de ouders weet wat bovenaan de verlanglijst van kinderen staat. Opvallende stijgers op de geschenkenlijst voor de kinderen zijn traditionele spellen, computerspellen, CD’s/DVD’s en boeken.
- Nederlandse mannen weten volgens het onderzoek goed wat vrouwen willen, alhoewel CD’s/DVD’s niet voldoen aan de wens voor romantische uitjes en juwelen.
- De trend dat men steeds meer tijd besteed aan prijsvergelijken zet zich ook dit jaar voort. In Duitsland, Turkije en Zuid-Afrika is deze trend het sterkst zichtbaar. 24% van de Nederlandse respondenten zegt meer tijd te besteden aan prijsvergelijken; 9% zegt hier minder tijd aan te besteden.
- Alhoewel men zich ergert aan de drukte in winkels (65%) en de afwezigheid van producten (58%), gaan zelfs nog meer mensen dan vorig jaar op het laatste moment op pad om decembercadeaus aan te schaffen. Hierdoor wordt een groot deel van de aankopen gedaan in traditionele warenhuizen (32%) en speciaalzaken (25%) en wordt er maar weinig gekocht via internet (1%).
- Het internet wordt wel veel gebruikt voor het vergelijken van prijzen (62%) en producten (60%). Belangrijkste voordelen van het gebruik van internet zijn tijdbesparing (48%) en gemak (37%).
Bron:
Hoi Marco,
Een interessant artikel. Het onderzoekt suggereert dat de gemiddelde totale uitgaven in Nederland ten opzichte van de voorafgaande jaren licht stijgen zullen stijgen.
Ik ben heel benieuwd. De spaarquote (www.cbs.nl) laat zien dat wij Nederlanders sparen weer belangrijk zijn gaan vinden. De spaarquote heeft de hoogste stand sinds 12 maanden bereikt.
Wat willen vrouwen? Wat willen mannen? Het gevecht tussen uitgeven of sparen is begonnen.
Eind december zullen we het weten.
Groet,
Arnoud
Wat mij opviel in het lijstje wat vrouwen willen en mannen kopen, is dat lingerie helemaal niet wordt genoemd. Of zou dat horen in het lijstje wat mannen willen en vrouwen kopen?
Uitgeven of sparen? Inderdaad ook een aardig discussie-onderwerp!
“Diamonds are a girls best friend”
Juwelen en bootreisjes…mmmhhh golddiggers.
Het feit dat 41% kadobonnen wil geeft aan dat ze gewoon geen vertrouwen in de keus van de man heeft volgens mij.
Ik vraag me af of er ook rekening gehouden is met de koopkracht van de desbetreffende man? Vrouwen hebben niet altijd even goed door wat het inkomen (en de uitgeefbereidheid) van de man in kwestie is..
Ik kan heel graag een romantische reis naar de dominicaanse republiek willen, maar mijn vermoeden is dat mijn ‘man in kwestie’ niet over voldoende middelen beschikt om me die te geven. Dat wordt een flesje wijn en een paar oorbellen, vrees ik.
Het is wel ‘opvallend’ dat de groene pijlen vooral in het duurdere segment staan. Dat lijkt me zeker niet altijd een geval van niet weten of niet kunnen inschatten, maar ook van niet kunnen betalen. Het onderzoek is breder dan alleen dit onderwerp, en erg interessant: het aspect ‘winkel die inspireert’ wordt op boven ‘aanwezigheid nieuwe producten’ , ‘merkreputatie winkel’ , ‘afstand tot huis/werk’ gesteld. Wel achter ‘service en advies’ en ‘prijs/kwaliteit-verhouding’. De argumenten die erboven worden gesteld, zijn argumenten die in de winkel ervaren worden,de overige zijn vooral argumenten die vooraf ook gekend kunnen worden. Dit geeft aan dat de consument toch echt tot een verkoop verleid kan/moet worden, en niet alleen op bsis vanprijsvergelijkingen te werk gaat.
Er is mij geleerd dat niet de groote van het kado er toe doet, maar het feit dat je aan haar gedacht hebt en een kado(tje) mee brengt.
Zo kunnen de oorbellen(Diamanten) en fles wijn duurder zijn dan een wekend weg.Veel plezier allemaal.
Het zou inderdaad jammer zijn als het weer om de centen gaat en niet om de bedoeling. Mvg. Chris,
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!