Online reisbureaus doen het beter dan traditionele bureaus
Bedrijven die gespecialiseerd zijn in de verkoop van vakanties via het internet presteren aanzienlijk beter dan het gemiddelde in de reisbranche. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Reisrevue, het vakblad voor de reisindustrie.
De Nederlandse reisbranche maakte in 2005 qua omzet gemiddeld een pas op de plaats, maar de online reisbureaus doen het juist wel goed. De groei zit vooral bij online-reisbedrijven zoals Sunweb, Jiba, VakantieDiscounter, FOX en Bizz Travel. Ook Blauw Research en Thuiswinkel.org signaleren een snelgroeiende reisomzet via internet. In de eerste helft van dit jaar bedroeg de online omzet in reizen in ons land 572 miljoen euro. Dat is 16 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Aantal reisbureaus
Ondanks de sterke groei van reizenverkoop via internet, blijkt de daling van het aantal reisbureaus mee te vallen. Per 1 juli dit jaar telde branchevereniging ANVR 1.748 reisbureaus in ons land. Dat zijn er weliswaar ruim 250 minder dan vijf jaar geleden, maar de teruggang is niet zo erg als tot nu toe werd aangenomen. Daar komt bij dat ook steeds meer reisbureaus actief zijn op internet.
De Top 50
De Top 50 wordt nog steeds aangevoerd door TUI, dat zijn omzet in 2005 met 10 procent zag stijgen naar ruim 1,2 miljard euro. Op nummer twee volgt Oad, met in 2005 een omzet van 784 miljoen, en dit jaar afstevenend op 882 miljoen euro omzet. De nummer drie in de lijst is Thomas Cook, dat in 2005 een omzet van 700 miljoen euro realiseerde.
Prognoses
Gevraagd naar de prognoses voor het lopende boekjaar 2006 schetsen de 50 grootste reisbedrijven van Nederland een voorzichtig optimistisch beeld, met een gemiddelde omzetgroei van 3 procent.
Bron:
Lees ook:
Waarom gaat iedereen nu in de reizenverkoop?
Helft Nederlanders boekt vakantie online
Voor mensen die een reis zoeken is het veel eenvoudiger om zoekcriteria in te vullen op een website dan om te bladeren in een catalogus. De resultaten zijn uiteindelijk veel preciezer en je kunt verschillende aanbieders vergelijken. Bovendien passen online reisaanbieders in de trend van Self Service Technologies (SSTs), waar op Marketingfacts ook al eens aandacht aan is besteed.
Dit is toch nauwelijks meer nieuws te noemen. Wat Eric zegt + het online aanbod is veel actueler. Op he moment dat de catalogus is gedrukt is het aanbod al weer verouderd.
Het is niet alleen een vergelijking met de catalogus maar juist ook met de reiswinkels. Zal eens kijken of ik aan het Travel Top 50-rapport kan komen voor aanvullende informatie.
16% online omzet groei is heel erg goed. Ook onze cijfers (affiliate marketing) onderschrijven de sterke toename van de online bestedingen binnen reizen.
De omzet in de channel reizen is in de eerste 7 maanden (tov) 2005 met 229% gestegen. (dit is trouwens niet de sterkste stijger). Gezien de affiliate vergoedingen percentueel bijna niet gestegen zijn, is dit een omzet groei van rond de 200%. Uiteraard maakt de affiliate omzet maar een deel van de totale omzet van een adverteerder uit.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!