Wie wordt ‘Mediabedrijf van het jaar’?

18 september 2006, 16:37

Op het Omroepcongres dat binnenkort wordt gehouden, kan zoals gebruikelijk worden gestemd op het ‘Mediabedrijf van het jaar’. De genomineerden dit keer zijn: RVU, 2waytraffic en Q-music. Deze bedrijven werden door een vakjury geselecteerd, waarna de aanwezige congresbezoekers volgende week hun allesbepalende stem mogen uitbrengen.

Het belangrijkste criterium blijkt hierbij ‘een uitzonderlijke prestatie’ te zijn, wat meteen de vraag opwerpt wat hier precies onder wordt verstaan. Wat is nog ‘uitzonderlijk’ vandaag de dag’?

Ben je dat wanneer je als bedrijf legio mensen weet te activeren om mee te spelen (dan wel te irriteren) met interactieve belspellen (2waytraffic), of als je als 75 jarige publieke omroep (RVU) een format weet te realiseren dat ‘crossmediaal’ is, óf als je als nieuwe muziekzender (Q-music) in een overvol radiolandschap langzaamaan de concurrentie weet af te troeven?

Wat mij betreft beoordelen we de bedrijven in ieder geval niet alleen op hun inzet van de hedendaagse (technische) mogelijkheden binnen hun vakgebied, maar vooral ook op de relevantie van hun product(en) voor de consument.

Mijn voorkeur gaat hierbij dan ook uit naar de RVU die door hun ‘Club van 100’-concept via zowel TV, radio als internet mensen weet te bewegen iets voor elkaar te doen zonder er iets voor terug te vragen. Als de omroepen hun commerciele mogelijkheden in de toekomst wellicht gaan uitbreiden, lijkt me dit tevens een geschikt programma om je als adverteerder mee te associeren; het is persoonlijk, vol met betekenisvolle verhalen en (veelal) met een positieve afronding.

Hoe lang zal het trouwens nog duren voordat een bedrijf als ‘YouTube.com’ in aanmerking komt om als ‘Mediabedrijf van het jaar’ te worden genomineerd? De mediawereld speelt zich voor velen steeds vaker ook online af en dat zonder enig benul van landsgrenzen.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

5 Reacties

    ronald ter voert

    Mocht je niet aanwezig kunnen zijn op het Omroepcongres en toch je stem willen laten gelden, doe dat dan in een reactie op dit artikel (liefst met argument). Ik zal dan op het meest voorkomende mediabedrijf een stem uitbrengen.


    18 september 2006 om 16:46
    media

    Om heel eerlijk te zijn Ronald gaat bij geen van deze partijen mijn hart sneller kloppen. Is dit echt het beste wat Nederland op dit moment te bieden heeft?


    19 september 2006 om 05:08
    ronald ter voert

    Moet je eerlijk zeggen dat mijn hartslag hier ook niet van overslaat. Maar de RVU is met hun concept binnen medialand absoluut vooruitstrevend bezig. En dat is zeker voor een publieke omroep netjes.

    Zou mooi zijn als de voorselectie volgend jaar ook door een groter publiek wordt samengesteld. Dan zijn de laatste 3 meer een afspiegeling van de smaak van de kijker.


    19 september 2006 om 05:21
    serge.fenenko@novocortex.com

    Ik vind 2waytraffic wel innovatief én internationaal bezig. Mijn stem gaat naar Unico Glorie & Co


    19 september 2006 om 09:37
    media

    De bezoekers van het Nationaal Omroepcongres hebbben de publieke omroep RVU verkozen tot Mediabedrijf van het Jaar. Er is met name waardering voor de programmaformats Keuringsdienst van waarde en Clubvan100.nl van de RVU. Directeur Ben Groenedijk toonde zich ingenomen met de uitverkiezing. “Wij proberen onze educatieve taak een bijzondere vorm te geven en het lijkt erop dat we daarin steeds beter slagen. Door programma’s te maken die er toe doen proberen wij ons te onderscheiden in het medialandschap. Wij maken programma’s waarin dwarsigheid en gekkigheid regelmatig voorkomt, maar de boodschap blijft toch steeds serieus.” (Bron: Broadcast Magazine).


    28 september 2006 om 04:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief