Opleiding(en) interactieve marketing

Opleiding(en) interactieve marketing

Opleiding interactieve marketingHet is alweer een paar maanden geleden dat ik in een opwelling aanbood om gratis gastcolleges te geven aan HBO’s en Universiteiten. Het aantal reacties was overweldigend en heeft geresulteerd in een aantal initiatieven (waarover binnenkort meer).

Eén van de mensen die me destijds benaderde was Robert Smit van Mediaflex Job Support. Dit bureau start binnenkort, in samenwerking met een aantal ervaren mensen uit het vak, de Interactive Course. De cursus bestaat uit 11 praktijkgerichte workshops met als doel deelnemers kennis te laten maken met de diverse mogelijkheden op het gebied van interactieve marketing. Hoe staat het ervoor, wat is er mogelijk en waar gaan we naartoe? Sprekers zijn o.a. Sander van der Blonk (Rapid Sugar), Martin de Boer (ABN AMRO), Marcel Molenaar (HotSMS), Yan Stuyf Roncal (Google), Jasper Lamers (WebAds), Igor Beuker (LaComunidad) en Ido Kramer (Talpa). Zelf ben ik als coach betrokken bij deze cursus en zal ik ook alle cursusdagen aanwezig zijn.

Als je meer informatie wilt over deze cursus, kijk dan op mediaflex.nl of neem contact op met .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 33 reacties op dit artikel

  • Beste Marco,

    Een leuk initiatief. Ik kan me voorstellen dat je het leuk vind om als coach betrokken te zijn betrokken te zijn bij een vakinhoudelijke cursus. Ik hoop dat je cursisten je prikkelende vragen zullen stellen. Misschien dat je door deze vragen zelf ook moet nadenken waardoor er op sommige momenten een bewustwordingsproces op gang kan komen ten aanzien van thema's waarop je dit niet van tevoren had verwacht.

    Helaas kan ik niet komen op de BQQ.

    Goed weekend,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Leuk om te zien dat de reactie van toen tot een concrete training heeft geleid. Benieuwd wat er nog meer in petto is qua initiatieven!

    geplaatst op
  • Het aardige van de mensen die destijds bij elkaar zijn gekomen (studenten, docenten en mensen uit de bureauwereld) allemaal al op de één of andere manier met het onderwerp bezig waren. Ook mediaflex was volgens mij destijds al aan het nadenken over deze cursus. De bijeenkomst en de nieuwe contacten hebben het wellicht verder vormgegeven maar daar kan Robert wellicht meer over zeggen.

    geplaatst op
  • En zo wordt marketingfacts.nl steeds vaker het podium voor de deelnemende redactieleden om hun eigen snabbelwerkzaamheden te promoten. Meteen een fijn stukje bereik. Dat gaat op de lange duur bezoekers kosten.

    geplaatst op
  • @W. Rigter: Dat is ook één van de doelstellingen van Marketingfacts. Community voor en door interactieve marketeers die elkaar informeren over hun eigen werkzaamheden en wat ze is opgevallen in de media. Dat niet-marketeers daar wellicht moeite mee hebben is een risico die ik bereid ben om te nemen. Doelstelling is immers niet een zo hooge bereik (om bijv. niet-relevante advertenties te verkopen).

    geplaatst op
  • @ W.Righter. Ik ben het niet met je eens. Ik vind het juist een erg interessant proces. Mijns inziens een mooi gevolg van de interactiviteit die op Marketingfacts veelvuldig plaatsvindt. De gedachten van de één, roepen weer gedachten bij anderen op. Het is een wisselwerking. Hierdoor kunnen er mooie dingen ontstaan.

    Arnoud

    geplaatst op
  • Ja, het is juist een bevestiging dat gedachte achter dit weblog werkt en dus haar vruchten afwerpt en niet alleen binnen de branche maar nu dus ook duidelijk buiten de branche (online) marketing in de kijker zet.

    Mooi initatief en mooi resultaat Marco!

    geplaatst op
  • @W. Rigter
    Wat een onconstructieve reactie. Wat zou jij dan willen?

    Voor mij is Marketingfacts een netwerk voor en door professionals. Het feit dat mensen hier over en rondom hun diensten praten is allereerst leerzaam en daarnaast heeft het een promotiewerking. Dit is vrij transparant en daarom is het een beetje raar om daar bezwaar tegen te maken. Het feit dat jij dit afdoet als schnabbelwerkzaamheden vind ik smakeloos. Voor mij en de meeste bloggers die ik tot nu toe heb ontmoet zijn het niet bepaald schnabbels. Het gaat gewoon om ons werk.

    geplaatst op
  • @Arnoud
    We hopen inderdaad dat de deelnemers de coach en gastsprekers weten te prikkelen. Na de presentatie volgt een case die besproken wordt waardoor een wisselwerking tot stand moet komen.

    @Marco
    Het klopt dat heel veel partijen individueel bezig waren en zijn om workshops/trainingen te geven. Waar het vaak aan ontbreekt is de tijd om zoiets tot uitvoer te brengen. Het coördineren van dit traject sluit goed aan op onze dienstverlening. Wij kennen de interactieve partijen en weten de deelnemers te bereiken.

    @Richter
    Net als Arnoud vind ik dat je hier te kort door de bocht gaat. De opkomst van workshops en gastcolleges binnen Interactieve Marketing geeft aan dat er veel behoefte is om de ontwikkelingen en mogelijkheden binnen de branche te volgen.

    Robert

    geplaatst op
  • Ben blij om te lezen dat de meesten er net zo over denken als ik!

    geplaatst op
  • Mensen, komop! Marketingfacts biedt doorgaans heel aardige informatie, dankzij een aantal goede redacteuren die echt iets te melden hebben. Daar hoor je mij dan ook niet over (want wat zou ik hier anders te zoeken hebben?). Mijn kritiek heeft betrekking tot het vermengen van reclame en informatieblokken. Dit vervuilt de site (en ieders rss-feed). Bovendien staat er inmiddels een prominent blok te knipperen op de homepage over hetzelfde onderwerp. Hier wordt blijkbaar niet naar verwachting op geklikt?

    Natuurlijk begrijp ik het principe van kruisbestuiving, maar het gaat er juist om hier zuiver mee om te gaan. That's all.

    geplaatst op
  • Nou, nou, heren marketeers...Lange tenen?

    W. Rigter heeft wel een punt, vind ik. Dat een genereus aanbod om gratis gastcolleges te geven in een heuse opdracht resulteert is natuurlijk verheugend, maar het stukje is zonder meer reclame voor de cursus te noemen. In combinatie met een ad-banner voor dezelfde cursus wordt de grens tussen reclame en een weblogpost wel wat vaag (er vanuit gaande dat Marco daar niet als vrijwilliger rondloopt).

    Dat de kritische noot van een niet-marketeer zoveel verongelijktheid oplevert zegt mij overigens wel wat over het begrip dat marketeers hebben voor de gedachtengang van de consument ;-)

    geplaatst op
  • Ach, als iedere andere relevante cursus even veel redactionele ruimte krijgt is het mij best.
    Leuk initiatief & er is blijkbaar een markt voor dus goed getimed ook, maar echt onzin dat er geen alternatieven zijn.

    Er worden inmiddels ook Master opleidingen aangeboden op dit terrein & op de MBA opleiding van HES Consultancy is er een keuzevak in deze richting te volgen. Mediaplaza laat zich volgens mij niet onbetuigd, Jay de Groot (INFO.nl) geeft ook les in dit soort vakken, net zoals Michael Klazema (Dymo), Bram Alkema (Leylines), Victor Knaap (MediaMonks).... et cetera et cetera (en ikzelf ;-)

    geplaatst op
  • Vergeet ik Indira Reynaert nog.

    geplaatst op
  • Wat een heerlijk discussie voor het weekend ;-)

    Maar even voor de duidelijkheid, voor veel bloggers op Marketingfacts lopen commercie en redactie door elkaar en ik heb daar ook nooit een probleem van gemaakt. Sterker nog, ik stimuleer dat zelfs waarbij ik wel de voorwaarde stel dat het toegevoegde waarde moet hebben voor de gebruikers van Marketingfacts. Is het te commercieel, dan wordt het vanzelf afgestraft. Zo is blijkbaar deze posting voor een aantal lezers op het randje.

    Antoinette, als we in Nederland kijken naar het kennisniveau van de studenten (op gebied van interactieve marketing) dan moet je het me eens zijn dat dat van een bedenkelijk niveau is. Ik ken de bestaande initiatieven die je noemt maar dat is vooralsnog slechts een druppel op een gloeiende plaat. We kunnen de vraag naar goede mensen immers nog steeds niet beantwoorden!

    Ik ben overigens ook met Jay, Michael en een aantal andere mensen zoals Lotte en Eduard bezig met een ander initiatief. Ben benieuwd of ik daar straks nog iets over mag zeggen op mijn eigen blog ;-)

    geplaatst op
  • Marco: alleen als het een discussie op zou kunnen leveren ;-)

    geplaatst op
  • Ik volg zelf een studie in de media richting en het verbaast mij ook altijd hoehet komt dat er een klein aantal doncenten is dat alles volgt (zie ook MIMblog.nl. En hoe anderen zijn blijven steken in het frames tijdperk. Het gebruik van internet is naar mijn inzien nogsteeds groeiende en verdient meer aandacht binnen de verschillende opleidingen.

    Wat mij (als student) betreft tijd voor een mooi keuzevak en stapels gastcolleges.

    geplaatst op
  • Misschien wordt het tijd om hier eens een overzicht te maken van ALLE opleidingen en cursussen mbt interactieve marketing. Gratis spammen zeg maar!

    geplaatst op
  • @Marco,

    SRM

    Volgens mij worden delen van hun cursussen ook verzorgd door Igor Beuker

    Zo, de 1e spam is binnen ;-)

    geplaatst op
  • Laat ik dan maar aftrappen met mijn eigen opleiding

    Interactieve Media (IAM) aan de Hogeschool van Amsterdam.

    Over het interactievemarketingaspect van onze opleiding niets dan goeds! Ervaren marketeers (oldschool maar goed op de hoogte van de "nieuwe" mogelijkheden) als docent en leuke, nuttige opdrachten.

    geplaatst op
  • Prima, laat ze maar komen die links!

    geplaatst op
  • Ben zelf al een tijd op zoek naar een goede (en voor een particulier) betaalbare cursus interactieve marketing, maar tot op heden nog niet gevonden. Het dichtst in de buurt komen Digitale Communicatie bij het NCOI en DM bij het SRM. Omdat ik de ideale cursus, totaal gewijd aan interactieve marketing, overweeg ik nu Marketing Communicatie-B te gaan doen. Dan maar ontwikkelen in de breedte en ondertussen MarketingFacts blijven lezen :-)

    geplaatst op
  • Marco, bij jou in Arnhem wordt aan de Hogeschool een met de opleiding van boudewijn vergelijkbare opleiding aangeboden. Digitale communicatie prijst zichzelf als volgt aan:
    " Als specialist Digitale Communicatie heb je talent voor communicatie. Je bent je bewust van de invloed van nieuwe communicatievormen en vindt het interessant te zien hoe mensen hiermee omgaan. Je koppelt ICT-vaardigheden aan uitstekende communicatieve eigenschappen. Je denkt vanuit de toekomstige gebruiker. Je hebt een mening gevormd over nieuwe media en over hoe je hiermee nieuwe producten kunt lanceren of bijvoorbeeld een gebruiksvriendelijke en interactieve website kunt maken. "

    geplaatst op
  • Kijk, dat begint ergens op te lijken!

    Arjan, heb je zelf deze studie gedaan? Mijn ervaring met HAN is dat ze het van de technische kant benaderen en niet vanuit marketing & communicatie. Maar wellicht dat iemand mij er iets meer over kan vertellen. Ben natuurlijk wel benieuwd wat er bij mij op de hoek wordt gedaan!

    geplaatst op
  • Zelf ben ik ook nog student en ik onderschrijf coen zijn mening geheel. Vooral bij de traditionele opleidingen zoals CE/Communicatie wordt er nauwelijks aandacht besteed aan interactieve media/marketing. Hoogstens een keuzemodule of keuzevak. Wel zijn er inmiddels op HBO niveau wel wat gespecialiseerde studies gekomen zoals het eerder genoemde Interactieve Media aan de HvA, Communicatie en Multimediadesign in Breda en Rotterdam, Hogeschoolk Zuyd en Digitale Communicatie aan de Hogeschool Utrecht. Echter deze studies leveren dit jaar pas hun eerste lichting afgestudeerde af en dat zijn er echt veels te weinig om alle vacatures op dit gebied op te vullen.

    Op universitair niveau (master) zijn er ook nog weinig ontwikkelingen. De UvA en de Universiteit van Utrecht bieden wel een master aan in (digitale media) en cultuur wetenschappen, maar deze masters worden beiden gegeven aan de cultuurfaculteiten van de betreffende universiteiten. Deze studies richten zich voornamelijk op het veranderende mediagebruik (wat natuurlijk wel heel belangrijk is, begrijp me niet verkeerd) en de rol dat dit heeft op onze maatschappij. Bij master studies zoals communicatiekunde of marketingwetenschappen wordt niet of nauwelijks aandacht besteed aan bovenstaande ontwikkelingen. Zelf studeer ik Bedrijfskunde met als master Marketing Management aan de RSM Erasmus UniversiteitRotterdam, een opleiding die nationaal en internationaal goed aangeschereven staat, maar ook hier wordt betrekkelijk weinig aandacht besteed aan de rol van interactieve media binnen bedrijven en binnen de business-to-business en business-to-consumer markten. Er is slechts een keuzemodule op dit gebied welke wordt gegeven door professor Cor Molenaar, maar dit is geen verplichte stof voor master marketing studenten.

    Met andere woorden: er valt nog heel wat te verbeteren dus en alle initiatieven op dit gebied zijn welkom (ook de wat meer commercieel getinte). Maar zoals Marco al aangaf in een van zijn eerdere reacties, er wordt opt dit moment hard gewerkt aan een goed initiatief maar daarover hier binnenkort meer. Ik zou zeggen houdt marketingfacts in de gaten (@Tibor: geen spam het gaat zeker een leuke discussie opleveren).

    geplaatst op
  • Sorry er staat een foutieve url in mijn stuk, de juiste url naar de het Elsevier onderzoek over de Erasmus staat hier

    geplaatst op
  • @ Marco en Marcel, ik studeer zelf ook Marketing Management, maar dan in Tilburg. Hiervoor heb ik aan de RU in Nijmegen Bedrijfscommunicatie gedaan. Universitaire studies hebben mijns inziens het interactieve aspect van communicatie nog lang niet in het vizier. En ook mijn universitaire communicatiestudie focust vooral op interculturele aspecten, globasilering en internationalisering, maar weinig of niet op interactieve communicatie of digitale media. HBO opleidingen benaderen alles meer uit praktische hoek en bekijken hoe digitale media in communicatie inzetbaar is. Universitaire opleidingen benaderen communicatie meer als een theoretisch begrip.

    geplaatst op
  • @Arjan: dank voor de aanvullende info!

    @Marcel: mooi overzicht en inderdaad deze (of volgende?) week meer nieuws over nog een interessant initiatief!

    geplaatst op
  • Goed om te zien dat er een opkomst is van interactieve trainingen voor de startersmarkt. Gezien de schaarste van ervaren mensen binnen interactieve marketing is het goed is om een aantal stevige praktijkgerichte starters cursussen te hebben.

    geplaatst op
  • Vandaag in NRC next een artikel over nieuwe media opleidingen om met name creatieve ontwerpende studenten de mogelijkheden te bieden mee te gaan met de ontwikkeling van interactieve digitale media. Marco, weer bij jou in de buurt, 'Information & interactive media design aan de ArtEZ Academie voor de beeldende kunsten in Arnhem'. Opvallend is dat de opleidingen voor aan kunstacademies worden onderwezen. De nadruk ligt hier op het ontwerpen en minder op communicatie.

    geplaatst op
  • Met de kunstacademi hier om de hoek hebben we in Arnhem aan creatieven geen gebrek. Jammer dat ze zo weinig kaas hebben gegeten van marketing & communicatie, anders had je er wellicht nog wat aan gehad ook ;-)

    Even zonder gekheid, er wordt in de regio steeds meer gedaan aan nieuwe media maar ze gaan mij daar of naar een te technische kant (zie ook mijn eerdere opmerking over HAN) of naar een te creatieve kant.

    geplaatst op
  • De publieke omroep heeft Nederland 4 en ook RTL vertelde gisteren in hun geweldige presentatie dat ze zich meer gaan richten op online strategie. Met RTL.NL richten op VOD en andere marketing concepten.

    Maar als je als marketeer toch al interesse in dit gebied hebt is het wel verdomd moeilijk om jezelf bij te leren. Ben zelf ook op zoek naar een Post HBO of een Master op dit gebied. Elk idee is welkom?

    geplaatst op
  • Er is nu een officiele Post HBO Online marketing zie http://www.nextmarketeer.nl

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.