RSS, parels voor de zwijnen?

18 juli 2006, 19:00

Getallen over aanbod en gebruik van RSS zijn schaars, in elk geval in Nederland. Daarom in deze post wat facts & figures zoals ik die heb opgediept heb uit een jaar Feeder statistieken. Hoe zijn de Nederlandse feeds te categoriseren, wie maken ze, en in welke taal (xml, php etc.)? En, niet onbelangrijk, wat zoeken bezoekers van deze RSS zoekmachine het meest? Dit is het derde deel in een serie ‘toekomstscenario’s voor Feedo en Feeder’ (delen 1 en 2 gaan respectievelijk over de RSS keten, en feedfuncties).

De getallen die volgen heb ik nog onvoldoende geinterpreteerd. Ik ben daarom benieuwd wat jullie afleiden uit de volgende gegevens:

Feedcategorieën

Sinds de start van Feeder heb ik, op 75 feeds na, zelf nauwelijks feeds gezocht om toe te voegen. Anderhalf jaar verder hebben zo’n 1400 aangemeldde feeds een plekje in de dbase gekregen. Laten we voor het gemak daarom uitgaan van 1500 gepubliceerde en ontdubbelde, Nederlandse feeds (tabblad Nieuws, onder Buurten en 2e hands zitten samen nog eens 9000 Nederlandse feeds).

Feeds zijn als volgt over de Feeder categorieën verdeeld:

• ontspanning 33%

• weblogs 20%

• zakelijk 20%

• actualiteit 15%

• carriere 12%

Dit beziend lijkt het logisch dat adverteerders nog weinig zien in adverteren rond feeds/weblogs. Als Feeder al niet in staat is de grootste categorie (Ontspanning) nader te duiden, hoe moet een adverteerder dat dan doen?

Feedmakers en techniek

Ruim 5% van de gepubliceerde feeds draaien via FeedBurner. 10% van de feeds wordt door het (blog)netwerk waar de bronsite draait gefabriceerd (web-log, blog.nl etc.). De overige 85% zijn moeilijk te duiden, hoewel het grootste deel vermoedelijk via een of ander CMS gemaakt wordt.

In welke taal wordt de feed aangeboden? Dat zie je hieronder:

• php 20%

• jsp 2%

• xml 40%

• asp(x) 8%

• overig/niet onderzocht 30%

Bovenstaande alinea is voor de techies, ben dat zelf niet dus conclusies meer dan welkom.

Wat hebben mensen op Feeder te zoeken?

Dit:

1. nieuws

2. e

3. [leeg]

4. wel

5. natuur

6. ab

7. consultant

8. adsl

9. tanja

10. voip

Nieuws is in de afgelopen 12 maanden het meest ingetikte zoekwoord. Natuurlijk verschijnen dan keurig de 500 nieuwste berichten als je op ‘nieuws’ zoekt. Maar de onderwerpen lopen dan uiteen van de kanarie van ome Koos tot de overname van Quote. [leeg] betekent trouwens dat mensen helemaal geen zoekwoord intikten en gelijk op Zoek bericht klikten. Een duidelijker indicatie dat de interface een opknapbeurt nodig heeft kon ik niet krijgen.

Of ligt het anders? Willen mensen inderdaad geen onderscheid tussen particulier en wereldnieuws, zien ze RSS als rariteit en het grasduinen en het verrast worden an sich als leuke tijdsbesteding? RSS als infotainment. Niks efficiency of 3000 bronnen ineens scannen. De mensen willen nieuws meneer, dondert niet waarover.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

11 Reacties

    nikao

    slechts 5% via Feedburner vind ik wel het meest opvallende getal in je uiteenzetting.


    19 juli 2006 om 03:57
    Arnout Veenman

    “In welke taal wordt de feed aangeboden? Dat zie je hieronder”

    Vind ik merkwaardig, gezien elke RSS-feed uit XML bestaat. ASP, PHP en JSP zijn daarintegen scripttalen die gebruikt worden om de RSS-feed, die uit XML bestaat (dynamisch) te genereren. Overigens vermoed ik dat er gekeken is naar de extensie van het script/bestand dat de RSS-feed bevat of genereert, zodoende is het opzich wel een interessant gegeven.


    19 juli 2006 om 05:04
    Karel Kolb | Feeder

    email marketing, vanuit jouw ervaring gezien: hoe hoog schat jij het percentage FeedBurner feeds van het Nederlandse aanbod?

    Arnout, je hebt natuurlijk gelijk. Maar goed dat ik zelf geen feeds hoef te maken. 🙂


    19 juli 2006 om 05:31
    Roy Huiskes – chapter42

    Met alle respect, maar deze feeder zoekresultaten zeggen echt helemaal niets en wat een belachelijke userbase heb je dan toch ook als mensen in feeder zoeken naar nieuws…


    19 juli 2006 om 06:11
    bogobogo.nl

    Bijna alle feeds worden gegenereerd via een cms (rss plugin). Zelf dynamisch genereren is niet zo moeiklijk en heeft toch wel wat voordelen zoals reclame in de feeds bijvoorbeeld


    19 juli 2006 om 06:45
    Karel Kolb | Feeder

    Roy, de getallen zeggen mij wel degelijk iets. O.a. de dingen die ik hierboven noem. Over de waarde van die conclusies kun je twisten, uiteraard. Feit blijft dat cijfers over RSS, hoe onbenullig dan ook, schaars zijn in Nederland. Als ik met een post als deze vanuit mijn eigen positie de boeken open lijkt mij dat alleen maar goed.

    En Ronald, kansen en bedreigingen schetsen voor jouw Febber gaat mij boven de pet. Ik heb aan de opdracht voor Ilse al de handen vol. 🙂


    19 juli 2006 om 06:47
    rjmvandiepen

    Als ik het goed begrijp zijn er geen cijfers over het aantal mensen die RSS toepassen.

    Kunnen we dan niet beter een marktonderzoek opzetten om inzicht te krijgen wat het percentage van de NL bevolking RSS gebruikt, welke categorieen ze daarvoor gebruiken en welk programma zij daarvoor hebben. Het lijkt mij dat er partijen zijn die behoefte kunnen hebben aan deze data.


    19 juli 2006 om 07:04
    Ronald Kleverlaan

    @bogobogo.nl

    Uit ervaring merk ik inderdaad dat bedrijven hier in eerste instantie mee starten. Wanneer ze hier echter enige tijd mee bezig zijn, dan merken ze dat ze hierdoor tegen een aantal problemen oplopen:

    – Ze hebben geen inzicht in de statistieken van het gebruik van de RSS feed (De enige optie is een externe service, zoals Feedburner gebruiken)

    – Voor veel marketing managers is het inschakelen van de IT afdeling tijdrovend en erg kostbaar om een groot CMS aan te passen.

    – Door de “aanpassing/plugin” van het systeem wordt de performance van het systeem vaak in negatieve zin beinvloed (database connectie per RSS update). Hiervoor moet een caching oplossing gebouwd worden.

    – Aanpassingen voor andere content syndicatie (podcasting, content distributie naar eshops, etc) moeten elke keer weer op maat gemaakt worden.

    – (Gepersonaliseerde) advertenties, etc die ze toe willen voegen in de RSS feeds moeten ook elke keer op maat gemaakt worden. Ze moeten zelf “het wiel uitvinden” wat wel of niet werkt.

    Al met al merk ik dat er een grote groei is in de vraag naar een RSS platform dat de bovenstaande problemen opvangt. Het is voor een deel te vergelijken met de email marketing markt een aantal jaren terug. Veel bedrijven hadden hiervoor zelf een oplossing “geknutseld”, maar naarmate email marketing steeds belangrijker werd, zijn hier standaard oplossing voor gekomen. In eerste instantie werd er gestart met het meten van clicks (te vergelijken met FeedBurner nu), maar uiteindelijk bleek het veel interessanter om het gehele traject aan een externe partij uit te besteden, of om hiervoor gespecialiseerde software aan te schaffen voor intern gebruik.


    19 juli 2006 om 07:19
    Roy Huiskes – chapter42

    Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in Karel. Ik stel het ook zeer op prijs dat je dit openbaar maakt. Ik ben overigens wel erg benieuwd naar andere getallen, maar ik kan me voorstellen dat je die liever voor je houdt 😉

    Ik denk overigens wel dat een kleine filtering de zoektermen meer nut had gehad (of als aanvulling, want het zegt natuurlijk wel iets) zodat er meer nuttige termen uit naar boven komen.


    19 juli 2006 om 07:23
    Karel Kolb | Feeder

    Roy, die filtering is een goed punt. Ook ik vond de top10 nogal onsamenhangend, totdat ik eens in mijn eigen stats dook. Daar blijkt dat Feeder feeds (dus die iemand maakt van een zoekopdracht, bijvoorbeeld http://www.feeder.nl/search/marketingfacts.rss) een steeds groter deel van ‘de bezoekers’ gaan vormen. Zo hebben we al ghana.rss, alkmaar.rss etc. De vreemde woorden in de bijt zijn in een aantal gevallen zulke feeds (die dus regelmatig elke dag komen neuzen naar nieuws).


    19 juli 2006 om 08:15
    Bas Roozen

    Dan nog is het vrij bizar dat de termen E, WEL, en AB constant worden opgezocht. Ik zie er totaal geen logica in.

    Overigens wel een handige optie dat je ook op Feeder van je eigen zoekterm een feed kunt maken. Misschien beter aangeven op de homepage? Want daar kan ik er namelijk niets over vinden…


    17 augustus 2006 om 07:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief