Webloggen hoeft niet meer dagelijks?

15 juni 2006, 05:33

About:blank verwijst naar een interessante discussie op MarketingProfs over de frequentie van weblogpostings. Eric Kintz geeft 10 redenen waarom je niet dagelijks hoeft te webloggen:

  1. Traffic is generated by participating in the community; not daily posting
  2. Traffic is irrelevant to your blog’s success anyway
  3. Loyal readers coming back daily to check your posts is so Web 1.0
  4. Frequent posting is actually starting to have a negative impact on loyalty
  5. Frequent posting keeps key senior executives and thought leaders out of the blogosphere
  6. Frequent posting drives poor content quality
  7. Frequent posting threatens the credibility of the blogosphere
  8. Frequent posting will push corporate bloggers into the hands of PR agencies
  9. Frequent posting creates the equivalent of a blogging landfill
  10. I love my family too much

Zelf loop ik ook al tijden na te denken over het optimale aantal postings op Marketingfacts. Teveel, teweinig of juist goed? Het lezersonderzoek dat recentelijk is uitgevoerd gaf helaas geen duidelijk antwoord. De meeste respondenten waren wel tevreden met het huidige aanbod.

Net als één van de reageerders op About:blank merk ik bij mijzelf soms een soort van RSS-moeiheid. Als ik ’s avonds laat thuis kom en ik zie bij één van de marketingblogs 10-15 ongelezen berichten, dan haak ik vaak af. Sites die slechts een paar nieuwe berichten hebben wil ik nog wel eens bezoeken om snel te scannen. Let wel, dit is vanuit het perspectief van een RSS-gebruiker. Mensen die direct naar weblogs gaan blijken dit op een hele andere manier te ervaren en hebben minder moeite met een groot aantal nieuwe berichten. Ze scannen het en lezen alleen die berichten die interessant zijn.

Vanuit Marketingfacts had ik oorsronkelijk als doel om al het relevante online marketingnieuws vast te leggen zodat er een kennisbank ontstaat waar ikzelf maar ook anderen gebruik van kunnen maken. Maar door het grote aanbod van nieuws is die doelstelling niet meer vast te houden. Daarnaast zijn er in tegenstelling tot het handjevol blogs die er enkele jaren geleden waren, nu tienttallen blogs die een vergelijkbaar nieuws brengen. Je moet je dus afvragen wat dan nog de toegevoegde waarde is van al die nieuwsberichten. Reden dat ik er ook juist nu over nadenk is dat ik de afgelopen weken extreem druk ben geweest (sorry dat je nog geen reactie heb gehad op email of voicemail) waardoor ik ook niet meer toekom om al het (internationale) nieuws te scannen, lezen en de meest relevante te selecteren voor Marketingfacts.

Ben het niet helemaal eens met de top 10 van Eric Kintz maar ga zeker nog eens nadenken over een beter aanbod van het marketingnieuws op Marketingfacts. Wordt vervolgd!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

32 Reacties

    Dennis Sievers

    Wat betreft het aantal dagelijkse postings op marketingfacts.nl vind ik persoonlijk dat dit wel snor zit. Zoals vele anderen houd ik dagelijks ook meerdere weblogs en andere gerelateerde websites in de gaten (de home-zone he 😉 ) en het is dan ook niet te doen als ik >100 items per dag zou moeten lezen naast alle andere bezigheden.


    15 juni 2006 om 06:25
    Jaco van Schip

    Marco,

    ik ben het met je eens, dagelijks bloggen, of zelfs meerdere malen daags is onzin. RSS geeft je al snel inzicht dat een “nieuwtje” door -tig blogs opgenomen is. Ik denk ook dat goede blogs niet alleen maar nieuws geven, maar uiteindelijk meer analyserende waarde dan nieuwswaarde hebben. Bloggen dus alleen als je een (nieuw) standpunt hebt?


    15 juni 2006 om 06:27
    Edwin

    Het zou geweldig zijn als de RSS readers een filter zouden toevoegen waardoor je de vele gelijke of bijna gelijke berichten van de diverse logs niet allemaal meer hoeft te lezen…


    15 juni 2006 om 06:35
    Arnoud Rademaker

    Beste Marco,

    Niet ieder doel is een einddoel (Aristoteles).

    Groet,

    Arnoud


    15 juni 2006 om 07:09
    Jochem

    Met je RSS reader hoef je toch ook niet perse alles te lezen? Ik scan op de titels van de artikelen en lees enkel wat mij interesseert. Dat betekend bijvoorbeeld voor Marketingfacts dat ik waarschijnlijk 90% lees (tenzij ik een paar dagen weg ben), maar voor tweakers.net zal dat eerder 30% of minder zijn.

    Hangt er dus totaal vanaf hoe je al het nieuws tot je wilt nemen: wil je alles lezen; of beschouw je alle informatie als een geheel en kies je zelf wat je interesseert (waarbij je dus een hoop berichten links laat liggen en je ook niet ergert aan een blog als deze veel/weinig post).


    15 juni 2006 om 07:15
    Marc

    Het aantal berichten zit wel ok hier. Wel mis ik de dosering.

    Ik maak een dagelijks rondje langs de velden en merk hier dat er dagen zijn dat er niet of nauwelijks wordt gepost en dagen dat het niet meer weg te lezen is, zeker als ik er een interessante thread ontstaat.

    Ik merk op een eigen blog dat de vaste bezoekers het waarderen dat je met regelmaat publiceerd. Ook die maken dan een dagelijks rondje.

    Punt 10 kan ik wel in vinden maar dat gaat dan over jezelf, niet over de bezoeker. En oppassen dat het niet dwangmatig wordt.


    15 juni 2006 om 07:24
    everhoog

    Ik merkte dat toen er zo’n 15 berichten per dag op marketingfacts verschenen, ik zelden direct andere weblogs bezocht. 15 Marketingfacts per dag (of beter.. Marco’s-tig-facts per dag) bleken precies goed behapbaar. Een bruikbare filter voor de nieuwtjes.

    Nu het iets rustiger is op marketingfacts, maak ik iets vaker een uitstapje. niet naar volle tevredenheid overigens.

    Het oorspronkelijke doel: “al het relevante online marketingnieuws vast te leggen zodat er een kennisbank ontstaat” is een fantastisch streven. Door de vluchtigheid van het medium missen de reacties helaas vaak de benodigde diepgang om een volledige kennisbank op te bouwen.

    Toch begint het wat mij betreft bij de nieuwtjes. Waarbij de kennis-bank met name waarde krijgt door de juiste links in de artikelen zelf, en in de reacties.

    (in dat kader zou ik graag een nog betere zoekfunctie op marketingfacts willen hebben, om zelf ook makkelijker de juiste marketingfacts links in mijn bijdragen te kunnen zetten)


    15 juni 2006 om 07:34
    media

    @ Edwin: voor de meeste internationale blogs maak ik al gebruik van filters (in FeedDemon); dat scheelt al een slok op een borrel!

    @Arnoud: goed punt en die nemen we mee! 😉

    @Marc: ik weet niet over welke dagen je het hebt (wellicht het weekend?) maar voor normale werkdagen is het aantal postings redelijk constant op makrketingfacts (5-10 berichten per dag) met uitschieters naar max. 15.

    Vwb punt 10: Fred Sengers had gisteren tijdens zijn betoog voor de NIMA Vakgroep Marketing en Onderzoek de stelling dat bloggers een slechte relatie hebben en teveel vrije tijd. Als ik binnenkort eens tijd heb zal ik hierover eens praten met mijn vriendin 😉


    15 juni 2006 om 07:40
    Kasper Katje

    Het hoeft inderdaad niet elke dag maar ik denk dat een belangrijk punt is dat het weblog levendig is, of dit nu door post van de blogger(s) is of reactie’s.

    Een slecht voorbeeld vind ik bijv. Michiel Frackers’ blog dat notabene ook nog onder de paraplu van Emerce hangt. Soms dagen tot weken geen posts, amper reacties en als je dan eens reageert kun je een reactie van Michael wel vergeten. Dat nodigt dus alles behalve uit om er regelmatig te kijken, laat staan het in de dagelijkse rondgang mee te nemen.


    15 juni 2006 om 08:14
    Robert Gaal

    Hm moeilijk. Ergens zeg ik: hoe meer hoe beter. Als er iets is dat me echt boeit lees ik het toch wel, en andersom zal ik nooit een oninteressante post lezen ook al is het de enige in het rijtje. Aan de andere kant: hoe meer berichten, hoe minder kans dat ik alles van een blog meekrijg.

    Weinig bloggen geeft ook een beetje een sfeer, raargenoeg. Als Frankwatching iets plaatst heb ik bijvoorbeeld vaak het idee dat ik dat moet lezen, want het is een soort-van gebeurtenis aan het worden. Zelfde met Frackers.com. Maar dat zijn ook geen blogs zoals MF, die een dagelijkse nieuwswaarde hebben.

    Ik blog zelf nu rond de 3 posts per dag, en als je dat goed verdeelt over ochtend/middag/avond dan heb je toch wel een zekere waarde. Maar dat getal moet nog wel omhoog in de toekomst.


    15 juni 2006 om 09:09
    serge.fenenko@novocortex.com

    @Marco:

    Weblog software biedt een simpele mogelijkheid om de content te structureren – categories / rubrieken. Consequent gebruik van deze rubrieken biedt de mogelijkheid om “facts & figures te scheiden van de diepgaandere analyses en columns”. Beide zijn overigens belangrijk voor MarketingFacts om lezers te trekken en vast te houden.

    Wellicht is het verstandig om na te gaan denken over een prominentere rol voor rubrieken op Marketingfacts (minder rubrieken, betere zichtbaarheid – misschien als menu-items etc). En om een nieuwe structuur van categorieën te introduceren die beter aansluit op de doelstelling van MF en lezersbehoeftes.


    15 juni 2006 om 10:34
    Diederik

    ben het met het laatste punt van Jeroen eens. denk dat je voor jezelf moet inschatten hoeveel tijd gezond is om er in te stoppen. dus:

    1. hoe houd je de kwaliteit hoog, blijf je toegevoegde waarde leveren (dus niet posten om het posten);

    2. kun je voldoende tijd aan je andere werkzaamheden besteden (ervan uitgaande dat je die hebt, ft bloggers zijn (nog) zeldzaam);

    3. zie je je vriendin of vrouw genoeg? (als mijn vriendin voor de 3e keer vraagt of ik achter de computer vandaan kom, ga ik op een gegeven moment wel overstag. maar de relatie is nog vrij pril:-))


    15 juni 2006 om 13:19
    Tibor

    Ik heb nooit geweten dat het dagelijks moest?


    15 juni 2006 om 14:56
    Dick

    Bloggen om het bloggen is natuurlijk nonsense, maar een aantal dagen afwezig zijn is geen optie. Ondanks RSS, hoe wil je zo iets opbouwen, cq. onderhouden? Ben dus bang dat bloggers toch maar beter iets te vertellen moeten hebben of …. ermee stoppen. Andere optie: pool een blog. MF is er een mooi voorbeeld van. Misschien zou het wel rustiger kunnen, met (nog) (meer) diepgang. Oeps 😉


    15 juni 2006 om 19:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!