Stillpoint Media lanceert Nederlandse versie Digg

Stillpoint Media lanceert Nederlandse versie Digg

Na KeepAddit is in korte tijd een tweede Nederlandse versie van de populaire Amerikaanse democratische nieuwssite Digg gelanceerd: eKudos.nl.

eKudos.nl van Stillpoint Media is een democratische nieuwssite waarbij de lezers bepalen wat het populairste tech-nieuws is. Iedereen die zich registreert kan op internet gevonden artikelen toevoegen aan de website. Door op artikelen te stemmen, bepalen bezoekers de nieuwswaarde ervan. Stemmen gebeurt door het toekennen van ‘Kudos’, dit van oorsprong Griekse woord betekend zoveel als ‘roem’ of ‘eer’. Een verhaal met voldoende stemmen, of Kudos, wordt vervolgens automatisch naar de voorpagina van eKudos.nl gepromoveerd. Hier ontstaat vervolgens een overzicht van artikelen waarvan de bezoekers vinden dat deze de meeste nieuwswaarde hebben.

Via: Emerce


Geplaatst in

Delen



Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Ik ben overigens benieuwed hoe successvol eKudos gaat worden.

    Het is niet de eerste/tweede Nederlandse digg varient zoals vermeld op Emerce ;)

    geplaatst op
  • Arash, Emerce meldt dat het de eerste zou zijn; ik heb daarvan gemaakt de tweede (na KeepAddit). Welke zijn er nog meer die volgens het Digg-concept werken?

    geplaatst op
  • Emerce gaat, zoals helaas wel vaker (al is het met de nieuwe lichting schrijvers iets minder), blindelings op het persbericht af.

    Ik vermoed dat Nederland al tientallen, zo niet honderden Digg-probeersels kent. Er zijn tal van open source-scripts voor te vinden op het web.

    geplaatst op
  • Sjors, heb je wellicht een overzichtje van de Nederlandse Digg-varianten?

    geplaatst op
  • Kan iemand mij het licht schenken, want ik zie het voordeel van deze sites dus niet. Als ik als gebruiker deze site (de voorpagina) bezoek moet ik dus blij zijn omdat andere gebruikers dus het nieuws voor mij hebben bepaald. Daarin zit toch geen verschil met een website als marketingfacts.nl waar een redactie het nieuws van de dag bepaalt?

    Ok meer mensen weten meer, dus er zouden meer berichten kunnen verschijnen. Maar om die op de beginpagina te krijgen moet je ook mensen hebben die dus die nieuwsberichten allemaal gaan doorpluizen en daar stemmen voor geven. Uiteindelijk zal slechts een selecte groep dit doen en dan hebben we toch gewoon weer zoiets als een reactie. Ik heb het al eens eerder gezegd hier, vandaar nu ook mijn vraag of iemand mij het licht kan schenken waardoor ik in ga zien dat dit een fantastische mooie super doeper web 2.0 ontwikkeling is!

    geplaatst op
  • sorry hoor maar keepaddit is:

    a: Engelstalig en dus niet gericht voor specifiek Nederland
    b: Heeft een heel specifiek onderwerp namelijk marketing

    Dit is gericht naar Nederlands nieuws in de breedste zin van het woord en daar ken ik er nog geeneen van.

    geplaatst op
  • http://nl.reddit.com/ is er in ieder geval al. Weliswaar geen Digg-kloon, want andere source.

    Zoveel Digg-klonen zijn er nog niet in Nederland. Waarom ook naar een Digg-kloon surfen voor je technieuws? Het wordt een beetje een rip-rip-off. eKudos neemt links over van Digg en je vindt dus dezelfde links, maar dan met een Nederlandse omschrijving en later later dan op Digg.

    Maar goed, wellicht gaat het werken voor de mensen die Digg nog niet kennen.

    geplaatst op
  • Goed punt Hans, heb je gelijk in!

    Ben overigens wel benieuwd of iemand een antwoord heeft op de vraag van Martijn. Ben het namelijk wel met hem eens dat de toegevoegde waarde van dit soort sites mij soms ook ontgaat. Persoonlijk geloof ik meer in een combinatie van menselijk filter en rating door lezers.

    geplaatst op
  • Zo'n site kan volgens mij werken doordat wordt gebruikgemaakt van wat Jeff Jarvis vandaag op zijn blog de 1 procent-regel noemt: een klein deel van de bezoekers doet het werk, maar is nog altijd veel groter van omvang dan een redactie. En er zullen nog meer mensen zijn die af en toe een verhaal aanleveren. Mensen met een goede maar niet veel gelezen weblog, die af en toe hun best doen op een prachtartikel, krijgen amper bezoekers. Het loont erg om zulke artikelen op zo'n nieuwssite te zetten. Als het door de 'nieuwsgrazers' omhoog wordt gestuwd, komt het op de voorpagina te staan. Dat zie je bij Digg.com dus ook: 'artikelen' zijn links naar briljante forumposts waarin iemand z'n nieuwe MacBook Pro heeft opengeschroefd en ontdekt dat de boel totaal verkeerd is gemonteerd, met een reparatiehandleiding erbij, bijvoorbeeld. Dat zijn allemaal dingen die niet in de rss-lezers van top-bloggers terechtkomen.
    Vergelijk het met een sneeuwbaleffect: met democratische nieuwssites is het makkelijker om het sneeuwballetje aan het rollen te krijgen, een klein zettje is al voldoende. En: de site is altijd volledig (als-ie eenmaal loopt): alle populaire verhalen en belangrijke nieuwtjes verschijnen toch wel op de voorpagina. Paradoxaal genoeg zijn zulke participatieve sites dus juist geschikt voor luie lezers: je hebt op 1 pagina al het belangrijke nieuws bij elkaar.
    Maar ik ben het met Marco eens: wat op de voorpagina verschijnt is niet iets dat aansluit op iemands persoonlijke voorkeuren, maar is wat de grootste gemene deler als interessant beschouwt. Je krijgt van alles een beetje, net als in de krant. Je ziet dan ook ontwikkelingen zoals bij Spotback, die een combinatie zijn van:
    1) individuele voorkeuren: het systeem houdt bij welke onderwerpen je interressant vindt, welke auteurs je goed vindt, welke tags je belangrijk vindt, et cetera.
    2) sociale factoren: de voorkeuren van mensen die qua voorkeuren aansluiten op die van jou, wegen mee in de beslissing wat er op jouw persoonlijke voorpagina wordt getoond. Of je abonneert je direct op de berichten die persoon X als belangrijk beschouwt, als je iemand echt vertrouwt.
    3) collectieve oordelen: zoals Digg en eKudos, hoe meer stemmen, hoe hoger op de ranglijst.
    Persoonlijk wacht ik ook op rss-aggregators die sociale factoren en individuele voorkeuren laten meewegen. RSS-aggregatoren aggregeren helemaal niet, ze gooien alles op een grote hoop, en het zelf doorspitten gaat snel maar nog altijd stompzinnig handmatig. Steve Gillmor zei laatst in een podcast: Search is dead. It's throwing stuff away that's going to be big. En dat klopt: het lukt nu heel goed om informatie bepaalde kanten op te sturen en te aggregeren. Ik ben juist geinteresseerd in diensten die kunnen bepalen wat er juist niet mijn kant op moet en wat ik niet hoef te zien.

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvulling Jaap; zal zeker ook eens Spotback bekijken!

    Frank Janssen leest ook Marketingfacts en heeft een aantal Nederlandse social news sites op een rijtje gezet. Naast bovenstaande sites verwijst hij ook naar watvindenwijover.nl en tagmos.nl. Niet te vergelijken met de Digg-varianten overigens.

    Verder hebben we in Nederland natuurlijk nog http://www.blieb.nl/

    Wie nog meer?

    geplaatst op
  • Meer over dit soort sites trouwens in de [ur=http://www.denieuwereporter.nl/?p=428]screencast[/url] die ik voor de nieuwe reporter heb gemaakt, ook met demonstratie van Spotback, Digg etc.

    geplaatst op
  • @ Jaap
    Bedankt voor de uiteenzetting. Het maakt inderdaad duidelijk wat de voordelen kunnen zijn van zo'n groep ten opzichte van een kleinere redactie.

    Een nadeel zou kunnen zijn dat de ingebrachte stukken tekstueel van minder klasse zijn dan die geschreven door een professionele redactie. Ook het leggen van verbanden met andere artikelen, of andere gebeurtenissen is wellicht lastiger voor een eenzame poster. Een bericht zou daardoor wel eens onvolledig gepost kunnen worden. Daarom zou het eigenlijk mogelijk moeten zijn dat, net zoals bij bijvoorbeeld Wikipedia, anderen het artikel kunnen aanpassen en bijschaven waardoor het nog meer inhoud krijgt. Zijn daar voorbeelden van?

    geplaatst op
  • Dat lijkt op een van de kritiekpunten van GJ Bogaerts op News 2.0:

    "Mijn tweede punt van kritiek op de argumentatie van Stronks is dat hij voorbijgaat aan de meerwaarde van een krant of een nieuwsprogramma op radio of televisie. Op die podia worden verbanden gelegd die de lezer, luisteraar of kijker niet uit zichzelf zou leggen. Het brengt ogenschijnlijk op zichzelf staande nieuwsfeiten met elkaar in aanraking en creëert zo een meerwaarde."

    Ik denk dat juist artikelen die originele verbanden leggen en meerwaarde hebben als de wiedeweerga op de voorpagina van zulke sites terecht komen. Want let wel, het zijn heel vaak verwijzingen naar artikelen waar ook op het internet die worden geplaatst, vaak met een beschrijving of uittreksel van een aantal regels. Ik zie trouwens niet in waarom professionele redacteuren beter zouden kunnen schrijven dan webloggers. Gemiddeld genomen wel omdat je moet kunnen schrijven om redacteur te worden, maar in absolute zin niet, omdat alle goede schrijvers die geen professioneel redacteur zijn zo een weblogartikel kunnen publiceren.

    Zelf ken ik geen Digg-achtige sites met wiki-elementen. Dat komt deels omdat het in hoge mate een aggregatiesite is van content elders; vervolgens wordt er wel op Digg.com over gediscussieerd. Aanvulling, commentaar en correctie krijgen dus wel een plek.

    geplaatst op
  • Op zich spreekt het me overigens wel aan hoor, dat een bredere "redactie" het nieuws bepaalt en uiteindelijk bepaal ik als gebruiker toch of het nieuws dat wordt "geleverd" me aanspreekt of niet. Of dat nou door een professionele redactie is of niet, dus wat dat betreft is het eindresultaat gewoon van belang.

    Overigens bedacht ik me net dat het wel apart is dat er op internet zo veel vrijwilligers zijn. Zelf ben ik offline een vrijwilliger bij de plaatselijke atletiekvereniging en daar is er altijd een chronisch tekort een helpende handen. Dit is bij andere organisaties niet anders en er wordt verwezen naar de stijgende individualisering. De zogenaamde web 2.0 initiatieven laten echter een totaal ander beeld zien. Ook de al jaren bekende open source beweging of de grote fora laten zien dat op internet een steentje bijdragen heel normaal is.

    Zo maar even een opmerking die ik wilde delen :)

    geplaatst op
  • @Marco
    Zodra ik iets meer tijd heb zal ik een lijst voor je maken met aanvullende info.
    Je hebt zelf ruim 1.5 maand geleden onze versie ervan gezien.

    Als eKudos.nl succesvol gaat worden, kunnen ze juridische problemen krijgen met Digg. Zowel het concept als layout zijn door Digg.com vastgelegd.

    geplaatst op
  • Zowel het concept als layout zijn door Digg.com vastgelegd.

    Layout ok, maar concept vastgelegd? Pff vind ik wel ver gaan, zo bijzonder is dat toch niet dat je mensen de mogelijkheid geeft om te stemmen op artikelen. Het is zelfs heel gebruikelijk op internet. Ok het is verder doorgevoerd, maar kun je dat op die manier beschermen dan? Zou het overigens ook niet reëel vinden.

    geplaatst op
  • @Martijn: de manier waarop de stemmen invloed hebben op de plaats van het artikel is wel bijzonder / Digg-specifiek.

    @Arash: zijn er gevallen bekend waarin Digg klonen juridisch zijn aangepakt? De open-source Digg-kloon-scripts meneame en pligg schijnen namelijk nog nergens last van te hebben.

    geplaatst op
  • En niet te vergeten shoutwire.com natuurlijk, die het al met Digg-fans oevrhoop gelegen heeft. Het lijkt er op dat het Digg niet uitmaakt dat ze gekloond worden. Het belangrijkste is natuurlijk ook de community en die jat je niet zomaar even van Digg..

    geplaatst op
  • Is er eigenlijk al een eerste WEB 2.0 webshop gesignaleerd? We hebben natuurlijk al recensies door gebruikers, maar die hebben weinig invloed op de wijze waarop het aanbod wordt gepresenteerd. Er zijn ook wel lijstjes van populaire aankopen, maar is er al een webshop dat het aanbod op de voorpagina volledig laat leiden door gebruikers?

    Hoe zou je hier verder gebruik van kunnen maken, de democratisering van het internet? (mag ik zo web 2.0 samenvatten?)

    geplaatst op
  • Bob Stumpel heeft een mooi overzicht van alle Nederlandse Web 2.0 initiatieven

    geplaatst op
  • lijkt nogsteeds nergens op die NL versie...
    grtz,
    mrlunk.nl

    geplaatst op
  • Ik kwam de volgende digg-variant tegen. Hij is opgricht voor mensen die de engels taal niet goed beheersen (zoals ik) maar het gaat niet echt om het plaatsen van nieuws, maar om gehele websites. Ik heb er wel al aardige websites gevonden dus misschien hebben jullie er ook iets aan.

    LINK'R

    Groeten!
    Marco

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.