Postbank en Univé beste reputatie bij banken en verzekeraars

15 mei 2006, 14:21

Postbank en Univé beste reputatie bij banken en verzekeraars

TNS NIPO vroeg ruim zesduizend Nederlanders om 19 verzekeraars en 24 banken te beoordelen op hun reputatie. Univé, dat net is overgenomen door VGZ, bleek bij de verzekeraars de koppositie in te nemen, op de voet gevolgd door Interpolis. Ook ANWB verzekeringen scoorde hoog, dankzij de grote rol die moeder ANWB in Nederland speelt. De Postbank, koploper bij de banken, wordt wat betreft de reputatie op de hielen gezeten door de Rabobank. Opvallend zijn verder de klasseringen van de Triodos Bank en ASN Bank, die zich bewegen in de niche van verantwoord sparen en beleggen.

Bij de banken heeft Dexia een score van -34, waarmee het bedrijf de laagste positie inneemt. Dit is een goed voorbeeld van hoe een aandelen lease-affaire de reputatie van een grote bank ten gronde kan richten.

Positieve en negatieve bouwstenen van reputatie

TNS NIPO onderzocht op welke negentien bouwstenen de reputatie van banken en verzekeraars is gestoeld. Als belangrijkste bouwstenen die positief de reputatie beïnvloeden, noemden de respondenten:

– banken en verzekeraars zijn solide en betrouwbaar;

– het geld is in veilige handen;

– banken en verzekeraars hebben de beschikking over deskundige medewerkers;

– banken en verzekeraars laten goede financiële resultaten zien;

– de verzekeringen en bankproducten zijn van goede kwaliteit.

De belangrijkste bouwstenen die volgens de respondenten negatief de reputatie beïnvloeden zijn:

– banken en verzekeraars verkwisten geld;

– financiële producten geven geen waar voor hun geld;

– er is onvoldoende respect voor de klanten van banken en verzekeraars.

Deze negatieve bouwstenen wegen zwaar. Adriaan Eecen, onderzoeker bij TNS NIPO, zegt hierover: ‘Nederlanders hebben een structureel wantrouwen ten opzichte van de banken en verzekeraars, als het gaat om het verkwisten van geld. De eerste bank of verzekeraar die kan claimen het geld van de klanten niet te verkwisten, heeft een voorspong op andere financiële instellingen. Deze factor belemmert banken en verzekeraars namelijk te groeien in reputatie. Ook het feit dat banken en verzekeraars claimen te werken volgens hoge ethische standaarden, gaat er bij de Nederlander niet in.’

Bron: TNS NIPO

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!