17 search trends 2015

5 december 2014, 10:00

Markt, SEO en SEA trends

Wat zegt de glazen bol over de searchtrends voor komend jaar? We kijken naar macro en micro ontwikkelingen in de markt voor search. En praktisch, de trends voor SEO en search engine advertising.

1: Apple komt met eigen zoekmachine in iOS 9 en Watch

Daar waar het Microsoft maar niet lijkt te lukken haar zoekmachine Bing vaste voet aan de grond te laten zetten, kan het Apple wel eens lukken. De analogie met de smartphone mobiele besturingssysteem is snel gemaakt: Apple daagde Microsoft uit met iOS en Google ging ervandoor met het grootse mobile marktaandeel.

Nu zijn er de geruchten dat Apple met haar eigen zoekmachine komt. Apple zou in dit geval de lachende derde kunnen worden. Maar ze moet wel oppassen want toen ze haar Google maps alternatief introduceerde op de iPhone was de kritiek hevig. Apple’s alternatief bleek zeer veel fouten te hebben. IOS 8 heeft al de keuze uit andere zoekmachines zoals DuckDuckGo, Yahoo en Bing naast het vertrouwde Google. Ook loopt het contract tussen Apple en Google af in 2015. Dus wie meldt zich? Yahoo/Microsoft, Bing/Microsoft of toch een eigen Apple alternatief? Ik ga voor die laatste.

Met de komst van de Apple Watch kun je gemakkelijk lokaal zoeken via ‘Siri, powered by Bing’. En in november dit jaar werd er een search bot van Apple zelf ontdekt door de Belg Jan Moes. Deze zou Siri moeten helpen lokale resultaten te verrijken. Samen met de trend van voice search heb je met de Apple Watch een hele mooie combi.

Mijn voorspelling voor 2015: Apple gaat niet in zee met Bing of Yahoo maar wordt zelf de derde speler op de (voice) zoekmarkt.

2: Google wordt door EU gedwongen haar search activiteiten te splitsen van de rest van het bedrijf

Geen voorspelling maar waarheid als het aan het Europese parlement ligt. Het EU parlement heeft aangekondigd om Google onder druk te zetten zich te splitsen, net als Microsoft indertijd toen ze haar browser Internet Explorer en mediaspeler niet wilde loskoppelen van het Windows besturingssysteem. Inmiddels is de motie aangenomen op 27 november 2014. Luister naar het officiële EU bericht vanaf 1:15

Google en de EU liggen al Jaren in de clinch, mede onder druk van Fairsearch. Volgens de EU trekt Google zijn eigen diensten voor. Met name reis- en hotelverkopers voelen de concurrentie van Google ’s eigen vergelijkers zoals hotelfinder en Google flightfinder. Google doet steeds hele kleine minimale wijzigingsvoorstellen die haar dominantie nauwelijks aantast. Er leek februari ’14 een vergelijk te zijn maar de aanklagers gingen niet akkoord. Vooral de Duitsers lijken het nu helemaal gehad te hebben met Google. Nu het parlement het voorstel heeft aangenomen, wordt hiermee de druk op de EU commissie opgevoerd haar tanden te laten zien.

Mijn voorspelling voor 2015: Google kiest eieren voor zijn geld en zal zijn eigen diensten minder bevoordelen in de EU.

3: Google maakt van Google Places een Adwords product

Zoals Eduard Blacquière al een fijntjes liet zien is het aandeel paid search in de top 10 zoekresultaten enorm gegroeid. Google products werd Google shopping en dus betaald. Het is wachten totdat de ‘Google Mijn Bedrijf’ resultaten in Google maps alleen betaald getoond gaan worden. Ik moet altijd denk aan die scene van ‘Saving private Ryan’, waarin een Duitse soldaat in gewonnen positie langzaam een mes in soldaat ‘private Mellish’ duwt, hem ondertussen sussend toesprekend als een kind “dat het zo voorbij is”.

Consumenten krijgen heel langzaam, zo langzaam dat ze het niet merken, paid search door de strot geduwd. Google houdt natuurlijk precies het omslagpunt in de gaten maar zou daar onder druk van aandeelhouders wel eens overheen kunnen vallen.

Mijn voorspelling voor 2015: Google Places wordt geheel betaald en er wordt weer wat van de CTR SEO afgesnoept.

4: Marktaandeel Firefox zakt verder weg door keuze Yahoo als standaardzoekmachine

Een andere deal die kort geleden bekend werd gemaakt door Yahoo CEO Marissa Mayer is dat Yahoo voor een onbekend bedrag voor 5 jaar de standaard zoekmachine wordt in de browser Firefox (desktop én mobiel).

Sinds 2004 was Google dit, maar die ‘300 miljoen dollar per jaar’ deal loopt af. Deze maand al moet de integratie in de VS klaar zijn. Begin volgend jaar volgen alle markten.

Microsoft, dat met Bing de motor in de Yahoo zoekmachine vormt, slaat een slag. Bing heeft mij nooit kunnen bekoren. Misschien dat de motorkap van Yahoo zoveel toevoegt dat dit Firefox gebruikers wel gaat overtuigen. In dat geval zou dit een slimme zet van Microsoft/Yahoo zijn. Ze kopen dan zoekaandeel ter grote van 100 miljard zoekbewerkingen (wereldwijd) op jaarbasis. Yahoo heeft momenteel in de VS een marktaandeel van 10 procent en heeft op jaarbasis ongeveer 22 miljard zoekvragen te verwerken. 100 miljard bovenop 22 miljard, dat is een aardige slag voor Yahoo!

De vraag is natuurlijk wat gebruikers trouwer zijn: de browser of de zoekmachine. In dit groot opgezette A/B-experiment gaan we dit volgend jaar zien. Ik denk zelf dat mensen trouw blijven aan Google en niet de Firefox browservoorkeur volgen. Het marktaandeel van Firefox staat toch al onder druk en zal met deze zet niet geholpen worden.

Browser aandeel trends op basis van Statcounter stats pageviews. PS: een tool als netmarketshare laat juist zien dat op mobiel Safari en op desktop Internet Explorer nog steeds de grootse browsers zijn. Dit komt omdat zij marktaandeel per gebruiker meet en niet per pageviews zoals statcounter. Elke statistiek is in ieders voordeel uit te leggen. Maar in beide meetmethodes bungelt Firefox onderaan.

Mijn voorspelling voor 2015: Het searchaandeel van Yahoo! neemt niet toe en het gebruik van Firefox neemt verder af in 2015.

En nu de praktijk

Bovenstaande macro bespiegelingen zijn natuurlijk interessant maar zal de gemiddelde searchmarketeer of website-eigenaar een worst wezen totdat je ermee geconfronteerd wordt. Houdt daarom die macro trends wel in de gaten anders ga je bijvoorbeeld niet snappen waarom je collega wel bezoek krijgt via de Siri Apple Watch bezoekers en jij niet.

Dichter bij huis spelen de veranderingen in search algoritmes zoals Knowledgegraph, de snelle groei van mobile voice search (zie onderzoek OMG! Mobile voice search) en social search.

7 SEO updates en tips 2015

  1. Omdat het gebruik van de Knowledgegraph en voice search doorzet, is het belangrijk om af te stappen van zoekwoordoptimalisatie alleen. Bouw je contentmarketing rond thema’s en focus niet puur op zoekwoorden. Door voice search worden zoekzinnen langer. Nu al is 20 procent van alle searches op een dag nog nooit eerder gezocht.
  2. Naast de gebruikelijke techniek, content en populariteit wordt gebruikerservaring steeds belangrijker voor SEO. Richt je op goede content voor je gebruikers die verleidt tot interactie, doorlezen, delen en of gevoel. kortom, verleidt tot ‘user engagement’. Zaken als bounce rate, time on site, etcetera worden door Google steeds zwaarder gewogen. En je snapt dat een snelle veilige site daar ook aan bijdraagt.
  3. Linkbuilding via startpagina’s werkt nog steeds voor specifieke zoekwoorden maar alleen in samenhang met linkbait dat ook je websites algemene autoriteit doet groeien.
  4. Houdt de lokale zoekresultaten van Siri in de gaten. Er is nog niks bekend totdat de Apple Watch uitkomt begin 2015. Er is al wel een Watchkit for developers.
  5. Its the mobile voice search, stupid” (iets gewijzigde quote Bush senior: “Its the economy, stupid”)

    1. Als je in 2015 nog niet minimaal een responsive site hebt, ben je te laat. Ik denk zelf dat de adaptive sites het uiteindelijk gaan overnemen van de responsive sites maar nog niet in 2015.
    2. Meet ook organic search rankings in mobile en local als je dat nog niet doet. Al meet je maar 1 extra locatie om bij te houden of Google erg veel verschil maakt in jouw branche of juist niet.
    3. Experimenteer zelf met voice search: zoek je producten en diensten met voice search. Verplaats je in verschilleden contexten (thuis, onderweg, haast, telefoonnummer zoeken) en kijk of je site dan scoort of niet.

  6. Google blijft stevig inzetten op link- en contentspam. De frequentie van de Panda (content spam) en Pinguin (link spam) updates zal in 2015 opgevoerd worden. Door aanpassingen aan de algoritmen, is de verwachting dat Google veel sneller Pinguïn updates kan gaan uitvoeren dan in het verleden. Dit is niet zo’n gewichtige trendvoorspelling want Google komt elk jaar met deze updates. En je houdt je natuurlijk allang aan de regels, toch?
  7. Zorg dat je site door Google ingedeeld kan worden bij de ‘things’ in plaats van de strings. Door de Hummingbird update die in 2015 ook vol zal doordringen in Nederland, is het van groot belang dat Google goed snapt over welke dingen, producten, mensen, events, reviews je site gaat. Zorg dat je site volledig is ingedeeld met bijvoorbeeld schema.org. Meld je data aan bij Freebase en Wikipedia. Google put uit die 3 bronnen.

6 Google Adwords updates en tips

  1. Naast allerlei kleinere updates, zoals veranderingen in advertentie extensions, zijn er wat grotere veranderingen gaande voor 2015 specifiek voor de Nederlandse markt.
  2. Nu nog in beta in de VS maar in 2015 naar Nederland: remarketing search naar display.
  3. Google zoekers die wel je advertenties in search zien maar niet naar je site klikken, worden toegevoegd aan deze remarketing list. Deze lijst kun je vervolgens gebruiken in je display campagnes.
  4. Andersom bestond al: mensen die wel je site bezochten maar bijvoorbeeld niet een bepaalde actie deden (winkelwagentje verlaters), groepeer je in een remarketinglijst. Alleen deze groep mensen laat je nu je search campagne tekstadvertenties zien. Dit heet RLSA ‘remarketing lists for search ads‘.
  5. Website call conversions worden steeds belangrijker omdat 70 procent van een mobile AdWords bezoeker je bedrijf wilt bellen. Helaas komt ook in 2015 dit gratis Google product nog niet naar Nederland.
  6. Maak ook eens gebruik van review extensions in je AdWords advertentie. Deze waren langere tijd alleen voor USA en UK AdWords campagnes beschikbaar maar sinds een tijdje ook voor Nederland.

Oké, ik kan het niet laten: een AdWords advertentie voor SEO met onderaan de AdWords review extensions.

Meer search trends?

Samen kunnen we verder in de glazen bol van volgend jaar kijken. Voeg jouw bijdrage toe in de comments en ik neem je naam en link naar je site toe in een update post.

Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: 'live' workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus. Met de SEO tool SeoEffect tenslotte, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5000 websites gebruikt.

Categorie

8 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Speculeren is leuk!

    Vooral in een markt die zo aan verandering onderhevig is.

    Je kunt er bijna elke dag wel wat over schrijven :).

    Goede punten die search gaan veranderen/verrijken haal je aan.

    Ik denk vooral dat 2 (Monopolie Google) en 3 (PPC vs SEO) (en wat daar allemaal omheen hangt) in 2015 veel nieuws gaan genereren.

    Je 13 SEO en SEA punten zijn mooi micro’s. Ik heb zelf meeste moeit met voice search. Ik heb zelf nu 2 jaar Siri maar gebruik het echt nooit. Vind het nog steeds vreemd om tegen mijn telefoon te praten. Vooral als ik in de trein zit, misschien dat dat nog gaat veranderen :).

    Waar ik zelf nog echt veel groei in zie is personal en contextual search. Met Google Now gaat dat heel hard (en accuraat) dadelijk.


    5 december 2014 om 11:01
    Keesjan Deelstra

    @Mike: Dank voor je reactie. Zie je personal/contextual search als 1 geheel? Maar dat is inderdaad een doorzettende ontwikkeling die ik helemaal niet benoemt heb. Goede toevoeging. Ik zie trouwens binnen Chrome of Safari Google search nog weinig verschil in de zoekresutlaten voor bv wifi (binnen) of 3,4G (buiten) of per wijk. Als ik bv ‘cafe’ zoek in centrum zijn de resultaten gelijk als in een buitenwijk. Met Google now is dit wel opgelost. Enig idee hoeveel mobiel search via Google now verloopt?

    Over in de trein geen voice search gebruiken: ’teens’ lijken daar minder moeite mee te hebben. Zij gebruiken voice search 2x zo vaak (57% om 24%) dan volwassen terwijl ze bij vrienden zijn. Ik denk dat jij bij groep 2 hoort 😉


    5 december 2014 om 13:04
    Jeroen

    Onder punt 3 geef je je visie over betaald adverteren in de lokale zoekresultaten. Met alle wijzigingen in de producten op het gebied van localsearch is het “minder handig” dat een autoriteit als jij alsnog oude termen handhaaft. In je tussentitel heb je het over google places en de ‘Google Mijn Bedrijf’ resultaten in Google maps. Wellicht handig om ook duidelijk te maken wat er nog wel is en waarschijnlijk ook zal zijn in 2015.

    Als lokaal bedrijf kun je nu op minimaal 5 gratis wijzen getoond worden:

    1. vermelding in maps.google.nl (dus landkaart)

    2. vermelding in google + o.a. via zoeken lokaal in G+

    3. vermelding in het blok met lokale bedrijven bestaande uit 2-5-7 resultaten, waarbij nu weer doorgelinkt wordt naar de website van het bedrijf zelf EN naar de Google+ bedrijfspagina (Mijn bedrijf) of als ze er zijn naar de referenties.

    4. Een “bedrijfs”-Knowledgegraph aan de rechterzijde van de zoekresultaten.

    Google Mijn Bedrijf het “dashboard” waarin de ondernemer kan aangeven hoe hij gepresenteerd wordt in Google Zoeken, Maps of Google+.

    De enige keuze die de ondernemer wel moet maken is dat hij of een regiofunctie heeft (dus werkt gebied van x km) of een fysieke locatie heeft waar klanten langs kunnen komen.

    Het tonen van route omschrijvingen vanuit google lokaal zoeken is alleen voorbehouden aan bedrijven die aangeven hebben geen regio te hebben, maar een vaste lokatie waar publiek ook langs kan komen.

    Je geeft aan dat je denkt dat in 2015 de betalende variant zal worden geïntroduceerd. Ben dan ook benieuwd welke van deze 4 wijzen dan al dan niet een betaalde variant krijgen.

    Het zou een zeer logische stap zijn om betaalde varianten te introduceren. Niet alleen voor de aandeelhouders, maar ook voor de gebruikers van google zoeken. Als men nu in tikt “advocaat hilversum” dan kun je via een adwords een zoekresultaat krijgen van een advocaat in Den Helder.

    Door het introduceren van een betaalde variant van lokale bedrijfsvermeldingen kun je er voor zorgen dat je ook enkel lokale resultaten te zien krijgt. Adverteren op “advocaat hilversum” zou dan alleen beschikbaar moeten zijn als de plaats hilversum overeenkomt met je vestigingsadres op grond van je bedrijfsvermelding in Mijn bedrijf of met de regio waarin je werkzaam bent als je geen diensten op eigen locatie aanbiedt.


    5 december 2014 om 14:48
    Mike van Hoenselaar

    @Keesjan:

    Persoonlijk is nmi een onderdeel van contextueler maken van zoekopdrachten.

    Heb geen stats in aantal searches via Google Now.


    6 december 2014 om 13:42
    Ektor Tsolodimos

    “Mijn voorspelling voor 2015: Google Places wordt geheel betaald en er wordt weer wat van de CTR SEO afgesnoept.” Gewaagde uitspraak. Zou het? Het kan, maar ik hoop en denk van niet.

    Heb je ook een bron voor de volgende stelling: “Nu al is 20 procent van alle searches op een dag nog nooit eerder gezocht.”? Interessant, maar ik wil wel weten waar het vandaan komt voor ik het wellicht ergens zelf ga gebruiken.

    “Linkbuilding via startpagina’s werkt nog steeds voor specifieke zoekwoorden maar alleen in samenhang met linkbait dat ook je websites algemene autoriteit doet groeien.” Vind ik een rare zin/tip omdat er A) maar één startpagina is (die prima is, de rest blijf ik liever van weg) B) raar dat dit in de top 3 trends/tips staat: niet erg relevant/belangrijk/interessant/future-proof.

    SEO-tips 5.2 en 5.3 en 7 vind ik sterk. Doen nog weinig SEO’s iets mee, laat staan overige marketeers.

    SEA-tips lees ik wel, maar reageer ik niet op. Ben geen SEA-specialist 🙂


    9 december 2014 om 09:00
    Patrick

    Het is iig hoog tijd voor een zoekmachine concurrent… ben benieuwd 🙂

    Dappere stap van Firefox….denk alleen dat Chrome de lachende derde zal zijn.


    9 december 2014 om 15:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!