10 euro korting bij de ANWB
Tot 15 november kunnen ANWB-leden hun lidmaatschap voor volgend jaar opzeggen, daarna wordt het abonnement weer een jaar verlengd. Routemobiel heeft dit moment aangegrepen om massaal de ANWB-leden over te halen en spreekt op haar website van de ANWB opzegdagen.
Een ex-klant terughalen is goedkoper dan een nieuwe klant werven, dus de ANWB biedt leden die hun abonnement opzeggen een korting van 10 euro aan, zo blijkt uit Bas van de Haterd zijn ervaring. Ook ik heb mijn abonnement recent stopgezet en ik moet je zeggen dat het eventuele aanbod van 10 euro korting toch voelt alsof ik al die jaren 10 euro teveel betaald heb. Mosterd na de maaltijd?
Nou, dit bericht is zo kernachtig geformuleerd dat het onbegrijpelijk is geworden. Of is het ironisch bedoeld? Hoezo wordt dat abonnement weer verlengd? Doet de ANWB dat, doet Routemobiel dat of moet ik het zelf doen? En wie is Bas van de Haterd?
Geweldig!, die ANWB. Als je dus opzegt krijg je een voordelige aanbieding EN als je trouwe klant bent dan krijg je niks (extra).
Het kost geld (het tientje + alle wervingskosten) om koopjesjagers terug te halen EN bij de eerstvolgende aanbieding van een concurrent (Route Mobiel of een verzekeraar) ben je ze mogelijk al weer kwijt (vanwege contractduur van ANWB waarschijnlijk over één jaar). Je haalt je klanten met name weer terug, omdat ze gevoelig zijn voor premiums. NIET (en dat is volgens mij VEEL belangrijker), omdat deze mensen tevreden zijn over de dienstverlening van ANWB.
Ik heb de afgelopen tijd VEEL artikelen van trouwe ANWB klanten gelezen. Zij waren boos over de campagne van RouteMobiel. De ANWB kan het beste deze “prosumers” tevreden houden… en iets extra’s bieden. Zij leveren de ANWB veel meer geld op dan “shoppers”.
Ondertekende is lid van RouteMobiel en nooit lid geweest van ANWB. Buiten de negatieve campagne (maar dat is, sinds de preselect belminutenverkopers dat doen en de supermarktoorlog, al heel gewoon aan het worden) van RouteMobiel merk ik dat RouteMobiel veel investeert in klanttevredenheidsonderzoek. Op termijn zou het m.i. best zo kunnen worden dat RouteMobiel (middels CRM inspanningen en one-to-one-marketing) meer verdient per klant, dan ANWB.
@Tjeerd: Je ANWB abonnement wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd voor de duur van weer een jaar. Dat gaat geheel automatisch en ben je contractueel overeengekomen met de ANWB bij aangaan van het abonnement.
Wil je geen lid meer zijn in 2006, dan moet je voor 15/11 je abonnement opzeggen. Routemobiel grijpt dat moment aan om nieuwe klanten te werven.
Je kan je inderdaad afvragen of Routemobiel niet wat positiever moet worden.
Maar kijk naar de marketing : je hebt als concurrent een monopolist die sinds eeuwen ongeveer half Nederland als lid heeft. Dan moet je dat in je communicatie uitbuiten : wij zijn de uitdager.
En grappig genoeg begon Routemobiel deze campagne met veel te communiceren over het klanttevredenheid-onderzoek, waaruit bleek dat men erg tevreden was.
Blijkbaar valt het mensen meer op als je prikt en uitdaagt. En misschien daarom zal Routemobiel ons nog tot 16 november er aan herinneren dat we maar 3 maanden in het jaar mogen rondkijken naar een alternatief.
@Tjeerd: Ik ben Bas, gewoon een lezer van Marketingfacts, een hobby-blogger en een oud lid van de ANWB die recentelijk een brief kreeg met ‘jammer dat u weg gaat, als u toch overweegt te blijven krijgt u 10 euro korting in kadobonnen die u in onze winkel mag besteden’. De kosten voor de ANWB zullen dus praktisch gezien 5 euro zijn (uitgaande van gem. retailmarge van 50%).
Inderdaad voelt het alsof je dus te veel betaald (of in mijn geval dat mijn ex baas te veel betaalde). En helemaal netjes richting blijvende klanten is het niet (verre van). Dus allemaal even opzeggen, wachten op je opzegbrief, meteen weer lid worden en je krijgt korting. Vooral niet lid blijven.
Absoluut met je eens Kasper; dit gaat inderdaad veel te ver!
@Kasper: Probleem is denk ik dat routemobiel de ANWB dankbaar zou zijn voor het aanspannen van een rechtszaak, gezien de publiciteit die dit weer genereerd of de uitkomst nu wel of niet positief is voor routemobiel. Die extra aandacht levert wellicht weer extra overstappers op en die is de ANWB hoe dan ook kwijt wat de uitspraak van de rechter uiteindelijk ook zal zijn.
In de US is het al veel langer gebruikelijke kost waarbij vooral Pepsi en Coca-Cola het slechte voorbeeld gaven. We hebben het hier echter over Nederland en ik vind het een zeer kwalijke ontwikkeling dat het hier ook steeds vaker en groffer wordt toegepast.
Sowiezo vind ik het schandalig dat je als doelwit van een (laster)campagne ook nog eens sterk moet afwegen of je met een rechtzaak of tegenactie de dader juist niet in de kaart speelt.
Even erg vind ik het dat in marketingkringen vaak bij negatieve buzz het stempel ‘geslaagde campagne’ wordt gegeven onder het mom van ‘negatieve aandacht is ook aandacht’.
Tja, ik vind persoonlijk de ANWB opzegdagen erg goed gevonden. Als de ANWB een net opzegbeleid zou voeren, gewoon een week of twee, zou men niet zo fanatiek hierop zijn.
Het gaat er puur om om mensen te wijzen op die 15e november. Niets mis mee. Net zo min als de supermarkt oorlog, niets mis mee.
Het wordt mijns inziens pas schadelijk als er feitelijke onjuistheden of meningen worden genoemd (en zeker als die meningen worden gebracht als feiten). Met objectieve vergelijkingen is toch niets mis?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!