10 interessante onderzoeken van afgelopen week

17 mei 2015, 09:46

De meest interessante onderzoeken van week 20 2015

In dit artikel heb ik 10 van de meest interessante onderzoek van afgelopen week op een rijtje gezet. Dat zijn deze week onder andere de cookie compliance kit van DDMA, onderzoek naar de relatie tussen tv en Twitter en onderzoek naar de inzet van contentmarketing in Europa.

Spoor consumenten aan tot het uiten van klachten

Van fouten kun je leren. Dat geldt voor mensen, maar ook voor bedrijven. Om beter te presteren zijn de ervaringen van klanten van groot belang. Juist gebruikers zijn in staat om te zien wat de zwakke punten van een product zijn of op welke fronten de dienstverlening tekortschiet. Maar veel mensen vinden het niet prettig om negatieve feedback te geven. Een recent onderzoek laat zien dat dit komt door het gezichtsbedreigende karakter van het geven van zulke feedback. Door gezichtsbedreiging te verminderen, kunnen consumenten dan ook gestimuleerd worden om feedback te geven. Opdat kritiek tot productverbetering zorgt.

Lees verder

Content mangement: hoe vermijd je de top 5 ‘site-killers’? #adv

Het verschil tussen een mooie en tevens functionele website en een site die uit de klauwen loopt is vaak terug te brengen naar 1 woord: governance. Deze whitepaper vertelt over hoe je, aan de hand van een aantal principes, het creeren en beheren van je website in toom kan houden. Dit doet de whitepaper aan de hand van 5 ‘site-killers’.

Download

National Email Client Report 2014

Uit dit blijkt dat 42 procent van de marketeers zijn eigen ROI niet kan berekenen en dus geen inzicht heeft in de kosten of de opbrengsten van zijn e-mailmarketinginspanningen.

Lees verder

Contentmarketing voor recruitment

Contentmarketing is een hot topic in de marketing. Ook voor recruitment is het van onschatbare waarde. Wat is de kracht van contentmarketing en hoe realiseer je een succesvolle aanpak?

Lees verder

DDMA cookie compliance kit

De ACM waarschuwt websites die niet aan de cookiewet voldoen. De gemiddelde marketeer ziet door de bomen het bos niet meer: moet die toestemming nou impliciet, expliciet, uitdrukkelijk, geïnformeerd of ondubbelzinnig?

Lees verder

Twitter TV Study

Er is een sterke relatie tussen tweets en televisiebereik. Programma’s die op televisie een groot bereik kennen, zorgen ook op Twitter voor veel tweets. Gebeurt er iets in een televisieprogramma, dan is dit van invloed op het aantal tweets. Een omgekeerd effect komt ook voor; activiteit op Twitter zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde zender afstemmen. De sterkte van de relatie wordt met name bepaald door het genre van het televisieprogramma waarbij sport en amusementsprogramma’s de lijst aanvoeren.

Lees verder

Driving Content Marketing Success in Europe, 2015

Onderzoek van HubSpot over de inzet van contentmarketing in Europa. (via Tobias Pasma)

Lees verder

Jongeren spelen geen rollen, maar zijn authentiek

Veel jongeren blijken twee dogma’s te koesteren: het eerste dogma is dat jongeren geen rollen spelen – zij zijn zichzelf. Het tweede dogma is dat jongeren niet leren – zij doen ervaring op. Deze dogma’s zijn het meest zichtbaar onder jongeren, maar zijn ook als steeds sterker wordende onderstroom aanwezig onder volwassenen, met name in de elite.

Lees verder

Online omzet detailhandel groeit flink in eerste kwartaal 2015

De online omzet van de detailhandel is in het eerste kwartaal van 2015 harder gegroeid dan de totale omzet van de detailhandelssector. Vooral de omzet van de winkels waarvan de online verkopen een nevenactiviteit zijn naast de ‘fysieke’ verkoop groeit snel. Dat maakt het CBS vandaag bekend

Lees verder

LinkedIn blijft belangrijkste wervingskanaal

Net als in 2014 is LinkedIn verreweg het belangrijkste online wervingskanaal voor recruiters. Op ruime afstand volgt referral recruitment (werven-via-medewerkers). Met name jobboards vinden werving- en selectieprofessionals minder belangrijk, in vergelijking met vorig jaar. Dit blijkt uit de tweede editie van Stand van Werven.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!