Zo start je met growth hacking
In vijf stappen een growth hacking-proces in jouw bedrijf
Growth hacking is de nieuwste manier van kijken naar marketing. Als je niet onder een steen hebt geleefd de afgelopen twee jaar, dan heb je er zeker weleens over gelezen of gehoord. Ikzelf ben al enkele jaren bezig met deze marketingstrategie en in dit artikel vertel ik je de vijf aspecten/inzichten die je moet hebben om ermee te starten.
Growth hacking is een datagedreven marketing techniek/methodologie en een collectie van slimme marketingtechnieken. Met beperkte middelen probeerden startups de markt aan te vallen. Beperkte middelen in de vorm van tijd en financiën.
De vijf aspecten
Growth hacking schopt in veel opzichten tegen traditionele marketing. Je kunt je nu wel bedenken dat als je een start wilt maken met deze snelle marketing, je als eerste open moet staan voor verandering. Dit is dan ook de eerste in de vijf aspecten.
1. Mindset
Growth hacking vereist een andere, controversiële manier van denken. Het verschilt in een aantal onderdelen van de traditionele marketing.Als je alleen al naar de funnel kijkt, dan is die in veel gevallen uitgebreider dan de traditionele AIDA-formule, maar ook bepaalde basisgedachten zijn anders. Het betreft hier met name aannames en het denken in hokjes. Facebook is voor jongere mensen en LinkedIn alleen zakelijk. Waar growth hacking vooral op wil sturen is dat we afstappen van aannames en overgaan op een data-gedreven aanpak. Het is dus niet de aanname die bepaald, maar de statistiek. Dit vereist een andere mindset van de ondernemer/manager, maar ook van het team.
Growth hackers denken groot en nemen risico’s
De growth mindset is puur gebaseerd op het continue onder de loep nemen van je eigen gedachten. Doe dat eens met de gedachten die ik hierboven geef en probeer ze eens onderuit te halen door feiten. Lukt dat niet, dan zit je aardig in de richting. Lukt dat wel, verander je mindset en plan. Growth hackers denken groot, nemen risico’s en anticiperen snel op de veranderende omstandigheden van de markt.
2. Samenstelling team
Dat brengt me bij het tweede aspect: de samenstelling van het team. Growth hackers staan bekend als zogenaamde T-shaped marketeers. Een marketeer die zowel social media, SEA, analytics, SEO als programmatic advertising kan en dan ook nog events kan organiseren. Wij zagen al snel in dat een basiskennis van alle facetten van de marketing een enorme ‘edge’ geeft in het marketinglandschap. Hierdoor zijn er uiteraard wel specialisten nodig die de strategie kunnen gaan uitvoeren. Dit is met name belangrijk in de samenstelling van het team.
3. Meten
Het derde aspect. Growth hacking is een marketing gebaseerd op analytics. Deze data is de leidraad voor de hypothese die gesteld worden en de testen die daarop worden ontwikkeld. Het goed kunnen meten is dus onlosmakelijk verbonden met het doorvoeren van een marketingvorm als deze. Ik durf te stellen dat een growth marketeer helemaal doorgestudeerd moet zijn op dit marketingelement. Hij moet analyses kunnen dromen en het vervolgens nog eens moet kunnen visualiseren.
Ben je hier niet in thuis, ga dan eens nadenken om een specialist te worden in plaats van een generalist.
Een aantal metrics die je kan meten zijn bijvoorbeeld:
- ROAS
- POAS
- Conversiepercentage
- Returning visitors
- Cart abondonment
Uiteraard zijn deze metrics die je meet afhankelijk van de soort business waar je inzit. Een lead website heeft compleet andere metrics dan een webshop. In de growth hacking-wereld delen we deze metrics onder in de zogenaamde True North Metric en de One Metric That Matters. Een te groot onderwerp om compleet uit te leggen, maar zie het als volgt:
True North is jouw ultieme doel met je bedrijf. In veel gevallen is dit omzetstijging. One Metric That Matters zijn KPI’s die hieraan bijdragen, zoals de sessies, conversies, returning visitors et cetera.
4. Luisteren naar de markt (product market fit)
Iets wat veel ondernemers vergeten is het luisteren naar de markt. Dit is misschien wel de reden dat het zo’n prominente rol inneemt in de growth hacking-wereld. Jij kunt wel denken dat je product/dienst goed is, maar de markt moet hem goed vinden.
Jij kunt wel denken dat je product goed is, maar de markt moet het goed vinden
Met diverse tools kan je hier heel goed achter komen. Denk aan analyses, surveys, kwissen, interviews en testproducten/perioden. Dit is allemaal weer afhankelijk van het product/dienst en ik kom bij elke opdracht weer tot nieuwe testen en mogelijkheden. Er zijn drie diepe gevoelens waar je product/dienst een oplossing voor moet bieden:
- Hoop en dromen
Wat willen je klanten bereiken, boven al het andere wat ze willen?
- Pijn en angst
Wat voor pijn en angst kan je wegnemen met je product/dienst?
- Blokkades en onzekerheden
Welke blokkades en onzekerheden neemt jouw product/dienst weg?
Het is al enige tijd bekend dat nummer twee de meeste impact heeft.
5. Gebruik de juiste kanalen
Een zeer uitgebreid aspect. Als je de complete marketing analyseert, dan zie je dat je tussen de vijftien/twintig kanalen hebt om je product/dienst te promoten. Van diverse online mogelijkheden, maar ook de offline mogelijkheden zijn eindeloos.
Houd wel in de gaten dat het niet altijd om bereik gaat
Een van de grootste problemen die ik tegenkom, is dat bedrijven alleen maar focussen op de kanalen die ze kennen. Nieuwe, nog niet gebruikte kanalen, zijn onbekend en daar is men bevreesd voor. Om het juiste kanaal te vinden, zul je wat tijd door moeten brengen met je growth team. Houd wel in de gaten dat het niet altijd om bereik gaat. De effectiviteit van een kanaal is vele malen belangrijker.
6. Het proces
Als je al deze aspecten bij elkaar brengt, dan ontwikkel je een zeer interessant marketingproces wat in mijn ogen het growth hacking-proces weergeeft. Een proces van continu meten, analyseren, testen ontwerpen, kanalen bepalen, werken en weer opnieuw.