Zelfrijdende auto’s, adblockers en privacy: 2015 volgens IPAN

10 december 2015, 14:00

In comedyhuis Toomler in Amsterdam – vroeger ook wel “barretje Hilton, waar de toffe jongens kwamen” – kwamen afgelopen dinsdag de toffe jongens en meisjes van IPAN samen om terug te blikken op 2015. Wat kenmerkte dit jaar eigenlijk? In plaats van een flauw lijstje werd een geestige twist aan de avond gegeven door een aantal prominente sprekers. Een terugblik op de terugblik op 2015.

Hot in 2015: de zelfrijdende auto

Foto: Paul Ridderhof (all rights reserved)

Wie anders dan gadgetfreak Vincent Everts kwam in zijn felgroene pak vertellen wat er gaat gebeuren met de zelfrijdende auto. “De eerste stap is dat alle auto’s electrisch zullen worden. De miljoenste electrische auto rijdt nu, maar dat is nog maar een fractie van het totaal.”

Vincent ziet als belangrijkste reden van een snelle opmars de enorme kostenbesparing. “Electrische auto’s die zelf rijden zijn tot vier keer zo voordelig als je het terug gaat rekenen per kilometer. Zo’n motor kan anderhalf miljoen kilometer mee, heeft bijna geen onderhoud nodig en als de auto’s straks zelf hun parkeerplekje opzoeken of andere passagiers gaan rondrijden, wordt het pas echt voordelig voor de consument.”

De autobranche gaat volgens Everts ook echt een nieuw tijdperk tegemoet. Auto’s zullen volgens hem langer meegaan en minder mensen zullen auto’s aanschaffen. “Het gave is dat mijn Tesla steeds meer gaat kunnen, elke update is weer zo spannend.”

Een paar mensen uit de zaal berijden zelf een electrische auto, maar slechts een enkeling uit de zaal verwacht in 2025 volledig autonome auto’s.

Adblockers

Foto: Paul Ridderhof (all rights reserved)

Doodgegooid werden we ermee in 2015: de opkomst van de adblockers en de bijbehorende discussies. Wouter Stierhout en Klaas Schoenmaker, twee tieners die een adblocker voor iOS 9 ontwikkelden, werden op het podium geroepen om hun verhaal te doen. Beide jongens gaan gewoon nog naar school en wonen nog ’thuis’. De tieners reisden onlangs nog af naar Sillicon Valley en hebben zelfs even met Tim Cook mogen spreken.

Behalve wat belerende opmerkingen van Jort Kelder, die de avond aan elkaar praatte, werden vanuit de zaal een paar kritische vragen gesteld. De tieners hadden moeite deze te beantwoorden, maar kregen wel het respect dat ze verdienen. Als tieners een branche waarin miljarden omgaan op de knieen kan krijgen, wat is er dan aan de hand?

Een IAB-lid meldde dat er aan nieuwe standaarden gewerkt wordt, waarop Jort Kelder droog concludeerde dat de tieners dan wel konden stoppen met hun adblock-activiteiten…

Zijn de uitgaven aan online wel echt groter dan die aan TV?

Foto: Paul Ridderhof (all rights reserved)

Ruud de Langen, ceo van mediabureau Mindshare, voerde een betoog waarom tv-advertising eigenlijk nog steeds veel sterker is dan de online advertising uitgaven. Online is sprake van slechte targeting en waste, terwijl een tv-reclame veel meer impact heeft. “Een tv-campagne is te vergelijken met een bommentapijt. Je dondert er een zootje naar beneden, je raakt minimaal de helft met behoorlijk wat impact en iedereen heeft het erover.”

Toch is er ook nog hoop voor online, want de combinatie tussen online en tv is de krachtigste, aldus De Langen.

Lees De Langes hele betoog op de website van Adformatie, het is een aanrader!

Privacy, privacy, privacy

Foto: Paul Ridderhof (all rights reserved)

Doodgegooid zijn we in 2015 met alle problemen rond onze privacy. Wat gebeurt er nou echt met onze data? De impact werd goed duidelijk toen ene ‘Fred B.’ zichzelf als slachtoffer van de Ashley Madison-hack presenteerde. Opfrisser: Ashley Madison was die website waarop je je kon aanmelden om buitenechtelijke affaires aan te gaan en waarvan de gegevens van de leden werden gepubliceerd door de hackers. ‘Fred’ zou medeslachtoffers zoeken om de hackers van Ashley Madison juridisch aan te pakken.

Fred vertelde zijn verhaal: een vriend spotte hem op de lijst van vreemdgangers en postte dat op Freds Facebook-pagina, waarna hij zijn vrouw, woning en kinderen verloor. Ook op werk was het niet eenvoudig.

Het verhaal leverde veel gelach op, maar niet iedereen geloofde het. Toen Fred de naam van zijn eigen stichting voor de slachtoffers niet eens meer wist, gaf hij toe: hij is acteur en het verhaal is niet waar. Een leuke manier om de zaal toch even aan het denken te zetten rond een complex onderwerp.

Vloggers & YouTube-boybands

Foto: Sander Vessies

In 2015 waren er behalve tieners die adblockers bouwden ook flink wat twintigers die online opzien baarden. De boyband Zomaer was uitgenodigd om te babbelen over hun successen en wat het nou allemaal oplevert. Uiteraard werd even stilgestaan bij de verdiensten van Enzo Knol, die volgens schattingen dit jaar zo’n drie ton binnenharkt, maar al snel werd duidelijk dat hij vrijwel zeker boven de miljoen uitstijgt.

Want behalve de ongeveer 1 euro cpm voor alle YouTube-impressies leveren de gesponsorde video’s ook veel op. Zo werd Zomaer gesponsord door een telecombedrijf. Opvallend was dat ze er totaal geen moeite mee hebben om er géén melding van te maken als een video gesponsord is. “De consument moet zelf maar kritisch zijn”, aldus een van de heren. Zo’n 70 procent van hun inkomsten komt uit YouTube.

Twitter

Foto: Paul Ridderhof (all rights reserved)

Het terugblikken werd afgesloten door IPAN-voorzitter Stef Heutink met een gratis advies aan Twitter. Het bedrijf is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws. Groeiproblemen en het ontbreken van een solide groeimodel maken het 10 jaar oude bedrijf niet meer spannend, volgens Heutink.

Lees Heutinks integrale column “Twitter: message received and forgotten“, zoals die eerder vandaag op Marketingfacts verscheen.

Toevallig (of juist niet?) zat Marc de Vries, country manager Benelux bij Twitter, in de zaal, wat een aardige discussie opleverde. Daar waar Heutink riep dat Twitter zijn data en techniek weer moet opengooien om te overleven, beweerde De Vries juist dat het bedrijf op het goede pad is en sinds een jaar zelfs operationeel winstgevend. Dat het bedrijf nog rode cijfers schrijft, komt puur door overnames, die overigens worden betaald in de vorm van aandelen.

Het publiek in de zaal ging er overigens wel vanuit dat Twitter over 5 jaar nog bestaat, ondanks de donkere wolken die Stef schetste.

We zullen het merken tijdens de IPAN-terugblik op 2020. Ervan uitgaande dat IPAN dan nog bestaat, natuurlijk…

Sander is meervoudig online ondernemer in affiliate marketing, waaronder Giftomatic in de cadeaukaarten branche en Symbaloo met 11 miljoen gebruikers wereldwijd.

Categorie
Tags

2 Reacties

    stefheutink

    Leuk stuk!


    10 december 2015 om 14:23
    Bas

    Leuk!


    10 december 2015 om 15:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!