Welke? Welke! – hoe een blad de stap maakte van puur print naar puur online

1 november 2013, 11:29

Plaatjes kijken. Daarom koop je woonbladen. En plaatjes die inspireren, scheur of knip je uit voor een moodboard: het ‘boodschappenlijstje’ voor de verbouwing of herinrichting van je huis. Dat is, volgens Jan-Jaap van der Klei, de basis voor Welke.nl: “Zó ziet een blad eruit als je de redactie volledig overlaat aan je lezers.” Jan-Jaap – samen met Katja Claessens eigenaar van uitgeverij Media Mij. – maakt met Welke een reuzenzwaai: van puur print, in de schappen, naar puur online, altijd en overal.

Vanuit Adfactor belichten we enkele succesverhalen uit ons portfolio in een serie interviews.

Serendipity

“Ik zal de veel gemaakte vergelijking maar meteen voor zijn: elke overeenkomst met Pinterest berust op toeval. Terwijl wij bouwden aan Welke, gebeurde hetzelfde bij Pinterest aan de andere kant van de oceaan. Zij gingen in april 2011 los, wij op 29 juni. Waar zij social medium zijn, zijn wij bovenal discovery platform. Op welke.nl kun je lekker grazen. Je kunt er zelf op zoek naar leuke dingen die jou inspireren: wonen, eten en drinken, mode en beauty, tuin, kinderen en doe-het-zelf en hobby. En je kunt álles zien, ook als je geen account hebt; je hoeft ook niemand te volgen. Het sleutelwoord is toeval, of serendipity, een prachtige term. In negen van de tien gevallen van toepassing op shopping- of bladergedrag: door winkelstraten slenteren of in een blad kijken en ineens getriggerd worden door iets leuks waar je niet naar op zoek was, niet eens over had nagedacht, maar áls je het dan ziet… Dát is de kracht van welke.nl.

De gebruiker en niemand anders

Welke.nl bestaat, leeft en groeit dankzij de gebruikers. Er staat niet één foto op die niet afkomstig is van deze dagelijks groeiende groep. Jan-Jaap: “Wij doen he-le-maal niets! Wij sturen niets, wij bemoeien ons nergens mee, anders dan heel strak monitoren en vragen beantwoorden. We hebben nog nooit iets weg hoeven gooien omdat het aanstootgevend, beledigend, of wat dan ook is. En dat bij zoveel bezoekers.”

Die bezoekersaantallen stijgen, bijna dagelijks. Welke.nl maakt geen enkel geheim van de statistieken. Wie dat wil, krijgt direct een kersvers overzicht van de analytics: “Kort na de start stond de teller al op 200.000 maandelijkse bezoekers. Eindstand deze maand – nu het echt herfstweer is geworden – is ruim 3,3 miljoen. Bijna de helft daarvan uniek. Ik weet nog steeds niet waar het zal stoppen, we blijven mijlpalen bijplaatsen. We groeien puur op kracht van content en gebruikers. We maken geen reclame, doen niets aan pr, geven nooit iets weg. Welke.nl is eigenlijk hartstikke underground.”

Jan-Jaap van der Klei en Katja Claessens, eigenaren van uitgeverij Media Mij. dat o.a. Welke.nl uitgeeft

Mindshift of logisch vervolg

Op papier verschijnt Welke nog in twee edities: Keukens en Badkamers. De andere titels zijn al geschiedenis, de laatste twee in hun huidige vorm eind dit jaar ook. Daarmee eindigt een tijdperk: bijna 35 jaar print, in de schappen van de tijdschriftenhandel. Toch is voor Jan-Jaap de ommezwaai naar online geen mindshift, eerder een logisch vervolg: “Tijdschriften hebben het moeilijk, de woonmarkt is ook wel eens beter geweest, dus onze stap valt prima te verklaren. De magazines lagen altijd alleen in de losse verkoop. Het was dus elke keer knokken om de nummers aan de man te brengen. En het draaide bij ons al hoofdzakelijk om advertising; losse verkoop dekte de drukkosten, meer niet. Wat we uit print meenemen naar online, is onze enorme aandacht voor detail. De site is gewoon goed, werkt perfect, ziet er puik uit, alle pixels staan op de goede plek. Groot verschil: We kennen onze bezoekers – lezers – beter dan ooit. Hoeveel dichterbij kun je als adverteerder komen?”

Engagement, zonder kunstjes

“Wij geloven heilig in engagement, in de bereidheid van je fans om iets met jouw content te doen, de mate waarin je in staat bent om die groep in beweging te krijgen. Wij vertellen het verhaal niet, dat doen onze bezoekers. Daarvan is ook onze Facebook-pagina een perfect voorbeeld. We zijn er pas begin dit jaar mee bezig gegaan, toen we écht wisten wat we met Facebook wilden. Inmiddels hebben we bijna 40.000 fans. Daarvan is 25 procent heel actief, een bizar hoog percentage. Zij posten, sharen, liken, plaatsen comments of stellen vragen. Een enorme betrokkenheid, zonder kunstjes van onze kant. Het enige wat we doen, is leuke content plaatsen én altijd snel reageren op vragen en opmerkingen; 365 dagen per jaar. Dat zit in het DNA van iedereen hier; we doen het omdat het leuk is, niet omdat het moet.”

Gouden greep?

Vanaf dinsdag 5 november schrijft welke.nl geschiedenis, daarvan is Jan-Jaap overtuigd. Die dag gaat er een gloednieuwe functionaliteit live, in eigen huis ontwikkeld en patent pending: ‘Pictollage’, software die op basis van bekeken foto’s shopping-suggesties doet. “Je ziet een foto van een interieur en daarnaast komt – volledig geautomatiseerd – een moodboard met producten die gelijkwaardig of identiek zijn aan producten op die foto. Samen vormen ze het interieur dat jij zo leuk vindt. Het is alsof je langs verleidelijk ingerichte etalages loopt, jezelf vergaapt aan allerlei moois en plotsklaps dat ene item ziet dat je direct wilt hebben. Dús zijn al die producten clickable en shopable en gaan wíj ze verkopen.”

“Welke.nl wordt een volledig persoonlijk shopping center. Niet wij, maar de smaak van onze community bepaalt wat er in de collectie komt. Wij geloven in de wisdom of the crowd: die vertelt ons wat nu leuk en trendy is. Wij gaan ervoor zorgen dat die items binnen twee weken te koop zijn. Stukken sneller dus dan nu vaak het geval is. Een gouden greep? In elk geval een logistieke uitdaging, waaraan de handel echt zal moeten wennen.”

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Eric

    Was Welke niet een paar jaar geleden nog van Sanoma? Leuke site hoor!


    1 november 2013 om 16:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!