Design voor hogere conversies of voor klanten die hun tijd goed besteden?

9 mei 2017, 08:00

Wat is succesvol design?

Het doel van veel designers is een duurzame relatie tussen merk en gebruiker creëren. Dit kan alleen door iedere interactie relevant en betekenisvol te maken. In tijden van information overload via smartphones en andere connected devices worden ontwerpers zich steeds bewuster van het feit dat al die digitale middelen grote invloed hebben op het leven van de gebruiker.

Die invloed is lang niet altijd positief, helemaal wanneer we ons realiseren dat we gemiddeld 85 keer per dag op onze smartphone kijken. We verspillen ontzettend veel tijd door opdringerige pop-ups en pings. In plaats van technologie die ons helpt tijd goed te besteden, lijkt het alsof technologie alleen maar tijd van ons steelt.

Internet is inmiddels volwassen en dat brengt volwassen verantwoordelijkheid met zich mee. Het roept de vraag op wat een succesvolle online experience is? Is een ontwerp dat de meeste clicks oplevert altijd het belangrijkste doel? Of, is een ontwerp waarbij de gebruiker af en toe wordt aangespoord pauze te nemen of te minderen succesvoller als het gaat om die ultieme duurzame relatie tussen merk en mens?

Het initiatief Time Well Spent, gestart door Tristan Harris, een ontwerper die de hedendaagse technologie meer wil afstemmen op menselijkheid, werpt deze maatschappelijke vraagstukken op.

Het principe van slow UX is dat ontwerpers van digitale producten een bewuste afweging maken tussen ‘wat is goed voor de business’ (meer korte termijn gericht zoals time on site, page views, directe conversie, et cetera.) en ‘wat is goed voor de gebruiker’ (meer mentale rust, minder constante afleiding, et cetera.).

Een goed voorbeeld van de gebruiker aansporen zijn smartphone minder te gebruiken wordt gegeven in de applicatie Duolingo, waar je een vreemde taal mee kan leren. Wanneer je de app een tijdje niet gebruikt worden er een aantal notificaties gegeven om je te verleiden het leren weer op te pakken. Als je na een notificatie of vijf geen enkele reactie hebt gegeven krijg je een laatste melding van Duolingo: “These reminders don’t seem to be working. We’ll stop sending them for now.”

Duolingo realiseert zich goed dat een gebruiker dan ook echt niet meer via pushberichten te verleiden is en gooit als het ware de handdoek in de ring. Als die gebruiker weer verder wil gaan met het leren van een taal, vindt hij vast de weg wel weer naar de app. Dat straalt ook een sympathieke vorm van vertrouwen uit, wat mij betreft.

Hogere conversie of je tijd goed besteden?

Natuurlijk, het blijft de vraag of de bescheidenheid van deze aanpak een gemiste conversiekans is of oprecht vertrouwen en sympathie oproept bij de gebruiker wiens tijd wellicht beter wordt besteedt. De strijd tussen en discussie over meer conversie (korte termijn inzet: meer business) óf meer beleving (lange termijn inzet: een hechtere klantrelatie) blijft gelukkig actueel, en is niet eenduidig te beantwoorden. Zou een belangrijke kpi voor je website niet ‘time spent’ maar ‘time well spent’ moeten zijn?

De gedachte achter de term slow UX en het initiatief ‘Time Well Spent’ verdiend wat mij betreft veel aandacht bij de ontwikkeling van een digitaal product of dienst, en dus bij de relatie die je als product of service opbouwt met een gebruiker.

De digitale wereld en haar gebruikers zijn inmiddels volwassen, en zo zouden haar makers daar ook mee om moeten gaan.

Pre-order het Marketingfacts Jaarboek 2017-2018

Slow UX, time spent en goed design. Allemaal onderwerpen die voorbij komen in het Marketingfacts Jaarboek 2017- 2018. In 11 hoofdstukken en 5 hot topics verkennen we alle voor jou actuele onderwerpen van online marketing. Dit jaar besteden we extra aandacht aan de moderne marketingorganisatie en de inzet van analytics. Natuurlijk behandelen we ook alle relevante kanalen en trends.

5 euro korting? Bestel ‘m vandaag met de code GEEFMIJDIEKORTING en je boek gaat 19 mei op de post.

Pre-order!

Laurens Boex
Partner / Strategy director bij Rodesk

Oprichter & Strategy director Rodesk

Categorie

2 Reacties

    May-Britt

    Tot wanneer is de kortingscode voor het Marketingfacts jaarboek 2017-2018 geldig?


    9 mei 2017 om 09:36
    thomasvanmanen

    Hoi May-Britt,

    De code is geldig t/m 18 mei 23:59:59


    9 mei 2017 om 09:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!