Waarom je wilt verkopen, ook als je geen verkoper bent

9 september 2014, 08:46

Je hebt een dienst waarvan je weet dat deze mensen écht kan helpen een prettiger leven te krijgen, maar toch komen de klanten niet vanzelf op je af. Je ziet ze wel, de mensen die je zou kunnen helpen, maar klant worden doen ze niet. Je zou je dienst misschien meer moeten ‘verkopen’, maar laat dat achterwege omdat je niet opdringerig wilt zijn. Misschien hebben de mensen tegen wie je praat wel helemaal niets aan je dienst of zou je hen wel kunnen helpen, maar willen ze je dienst gewoonweg niet afnemen.

Het nadeel hiervan is dat de mensen die je zou kunnen helpen, niet geholpen worden. Jij verkoopt je dienst tenslotte niet. Dat maakt dat je de klanten eigenlijk zelf op je af laat komen. Niet iedereen die zich potentieel door jou zou willen laten helpen kan je vinden en als ze je wel vinden, dan bestaat de kans dat ze teveel twijfelen en uiteindelijk toch van de koop afzien.

Als dienstverlener is het jouw doel om de levens van de mensen om je heen te verbeteren door middel van je dienst. Het feit dat je door niet te verkopen veel mensen niet kan helpen, doet af aan dit doel. De levenskwaliteit van je potentiële klanten wordt ergens door verminderd. Ze zouden gelukkiger en gezonder kunnen zijn en meer kunnen bereiken als jij ze zou helpen.

Verkopen is daarom belangrijk voor iedere ondernemer, omdat je zonder het verkopen van je dienst het doel van je bedrijf niet kan realiseren.

Er zijn drie realisaties waarvan het belangrijk is dat je ze in je achterhoofd houdt als je twijfelt over verkopen:

  1. Beslissingen maken is moeilijk en klanten vinden het dus juist fijn als je hen een zetje in de juiste richting geeft. Mensen willen geleid worden door anderen die over een bepaald onderwerp meer weten dan zijzelf. Als je bijvoorbeeld kleding gaat kopen en je weet niets van kleuren af, is het heel erg fijn als een verkoopster je hierbij kan helpen. Als ze je kleren laat passen die niet alleen goed kleuren, maar je ook vijf kilo lichter laten lijken ben je blij dat dit je wordt aangeboden. Het gevolg is dat de winkel meer verkoopt. Jij als klant bent alleen maar blij dat je kleding hebt gevonden die je geweldig staat. Van de ‘verkooptruc’ van de verkoopster heb je waarschijnlijk niets gemerkt.
  2. Je kunt mensen alleen maar helpen als ze ‘ja’ zeggen. Het doel van je bedrijf is om mensen met een specifiek probleem te helpen, maar je hebt de toestemming van je klanten nodig om ze ook daadwerkelijk te mogen helpen. Vaak willen klanten wel geholpen worden, maar hebben ze dat eerder genoemde zetje in de juiste richting nodig om de beslissing te durven nemen. Toestemming geven om geholpen te worden met het probleem dat ze ervaren kan voor klanten voelen als in het diepe springen. De situatie waar ze zich momenteel in bevinden is weliswaar onaangenaam, maar wel vertrouwd. Een vertrouwde situatie kan onbewust veilig voelen. Het is daarom belangrijk om je potentiële klanten te helpen zich te realiseren dat ze écht hulp willen bij het probleem dat ze ervaren.
  3. Het gaat bij verkopen niet om jou, maar om je klant. Het is voor jou misschien angstaanjagend om dat praatje te houden of dat telefoongesprek te voeren om een klant ‘binnen te halen’, maar het is voor de klant belangrijk dat hij of zij door jou geholpen kan worden.

Kortom: verkopen is spannend, maar wel essentieel voor een goedlopend bedrijf. Met de drie realisaties uit dit artikel kun je de stappen gaan zetten die maken dat je de mensen die jouw dienst nodig hebben kunt gaan helpen.

Sanne Roeling
Online projectmarketeer bij Sizigy

Is net zo graag online als offline. Wil jou verbeteren op taalgebied. Verdoet haar tijd op Twitter en Instagram. Crazy cat lady in hart en nieren.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!