Je bekijkt een artikel van Slimstock
partner

Waarom je juist nu impact kunt maken met strategisch voorraadbeheer

Zeg je ‘voorraadbeheer’, dan denken velen waarschijnlijk al lang niet meer aan een stoffig kantoortje ergens in het magazijn, waar dagelijks handmatig orders worden gemaakt.

20 april 2023, 06:09 1094 x gelezen

Het belang van het onderwerp wordt door steeds meer bedrijven echt onderkend en omarmd, zien Peter Bocken en Jan Kraaijeveld van Slimstock. “Heb je de voorraad goed voor elkaar, dan kopen mensen bij jou, maak jij de omzet en genereer je maximale marge.”

Het begon met corona, toen een chiptekort, een blokkade in het Suezkanaal, torenhoge containerprijzen, oorlog in Oekraïne, inflatie en een dreigende recessie. Peter Bocken weet het zeker: de afgelopen vier jaar zijn er meer verstoringen geweest in de supply chain dan in de dertig jaar daarvoor. ‘De containerprijzen zijn onlangs gelukkig weer flink gedaald, wat een enorme impact gaat hebben. De grootste strubbeling op dit moment is nog altijd een tekort aan mensen. Dit zien we op alle vlakken: op de planningsafdeling, in het magazijn en in het transport. Ik denk dat retailers steeds meer de gevolgen daarvan inzien en iedereen zich nu beseft dat goed voorraadmanagement noodzakelijk is om überhaupt zaken te kunnen doen.’

Dat geldt voor alle retailers, maar zeker voor online verkopers. ‘In de winkel hebben klanten nog wel begrip, of geduld en lopen klanten minder snel weg. Als ik een broek wil kopen in een fysieke winkel, dan ga ik niet persé weg als dat éne model niet op voorraad is, al dan niet geholpen door een verkoper. Online zijn klanten veel minder loyaal. Heb je die ene broek niet op voorraad, dan ben ik weg. Geen voorraad is geen deal.’

Het belang van voorraadbeheer neemt ook toe met het keren van het economische tij. Een paar jaar geleden was geld lenen nagenoeg gratis, ziet Bocken. ‘Destijds legde je gewoon voorraad neer, dat maakte niets uit. Tegenwoordig kost je voorraad echt geld. Efficiëntie is daarmee belangrijker geworden en je moet zorgen dat je werkkapitaal niet vastzit in onverkoopbare of slecht roterende goederen. We zien dat de strategische waarde van voorraad de afgelopen jaren veel groter is geworden.’

Uitzonderlijke scenario’s

Slimstock helpt bedrijven om die strategische waarde optimaal te benutten door te zorgen dat er altijd de juiste voorraad aanwezig is. Bij kleinere webshops is dat vaak nog wel te overzien. Maar er komt een punt dat het assortiment te groot en complex wordt, vertelt Kraaijeveld. ‘De tachtig procent van je assortiment dat hard loopt, dat lukt nog wel. Maar er zijn ook producten waar je niet voortdurend over wilt nadenken. Daar wil je zonder emotie of met wat meer ratio een analyse over kunnen maken.’ Slimstock helpt daarbij, door alle processen in kaart te brengen en te doorgronden. ‘Onze consultants willen doorgronden en begrijpen wat jij wilt. Wanneer is iets voor jou een A-artikel en wanneer is iets minder belangrijk? Hoeveel veiligheidsvoorraad wil je aanhouden? Hoeveel wil je bestellen? Wat wil je doen op het moment dat je te veel voorraad dreigt te krijgen? Hoe moet ons systeem jou helpen handelen?’

Het systeem Slim4 zorgt ervoor dat je nooit meer voor een verrassing komt te staan. Of eigenlijk: het zorgt dat je je juist alléén nog maar hoeft bezig te houden met die verrassingen. ‘Tijdens een crisis als corona zie je wie dit op orde hebben. Die hebben op tijd gezien wat er gebeurde en daarop kunnen anticiperen. Wij hameren daar vaak op: alles wat zich gedraagt zoals verwacht, laat dat maar lekker gaan. Je moet zorgen dat je teams hun handen vrij hebben om te dealen met de uitzonderlijke scenario’s. Mens en machine, die combinatie geeft de beste uitkomst.’

Tactisch nadenken

Het is al zichtbaar in de markt dat webshops hun assortiment terugbrengen. ‘Een paar jaar geleden werd de markt gek’, stelt Bocken. ‘Amazon heeft alles op voorraad, dus dat moeten wij ook doen. Kijk op een willekeurige webshop en je weet niet wat je ziet.’ Hij wijst op een online warenhuis, waar je kunt kiezen uit 527 soorten waterkokers. ‘Maak eens een incrementele marge-analyse van die producten: op welke pak je de meeste marge, en dan neem je de volgende, de daaropvolgende, et cetera. Zet dat af tegen de kosten. De eerste vijftig leveren misschien wat op, de rest niet meer. Het opnemen van een artikel in je webshop, het opvoeren van een artikelnummer, een locatie aanmaken in je magazijn, dat kost zeker 100 euro. Stel nu dat je van waterkoker nummer 527 twee per jaar verkoopt, dan kun je al niet uit. Zo trek je de marge die je op de bestverkopende producten maakt onderuit.’

Webshops hebben het momenteel wat lastiger, ziet Bocken. ‘Met sterke groeicijfers kun je best veel financieren. Maar op het moment dat die groei tegenvalt, als dubbele cijfers enkele cijfers beginnen te worden, dan stijgen je kosten gewoon te hard. Voorraad kost weer geld, dat gaan webshops zien in de cashflow-planningen. Tijdens corona zijn de kaarten even opnieuw geschud, maar nu gaan we terug naar af. De explosieve groei is eruit en de balans wordt opgemaakt: waar sta ik en hoe ga ik dat aansturen?’

Stel dat je toeleverancier genoeg voorraad heeft en kan leveren in één tot drie dagen, voegt Kraaijeveld toe. ‘Als je die direct laat leveren, verkoop je dan nog steeds hetzelfde of moet je een product echt zelf op voorraad hebben liggen? De basis hebben de meeste webshops heus wel staan, anders kon je de afgelopen jaren niet overleven. Maar nu komen we in een andere fase. Waarin we kritischer moeten kijken naar parameters zoals levertijden. Je ziet dat bedrijven veel fijnmaziger naar optimalisatie gaan zoeken. De diepte in gaan, meer tactisch nadenken. Door dat soort zaken goed uit te zoeken, kun je nu enorme impact maken.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Slimstock
Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld

Slimstock helpt sinds 1993 klanten om problemen op te lossen in de supply chain. Het bedrijf doet dat wereldwijd met meer dan 400 deskundigen die werken vanuit 23 kantoren, waaronder het hoofdkantoor in Nederland.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!