Een vooruitblik op Content Marketing Fast Forward (CMFF) met Carlijn Postma

7 november 2015, 19:50

“Bouw je eigen media-imperium en ken je überdoelstelling”

Komende maandag vindt het event Content Marketing Fast Forward (CMFF) plaats in Amsterdam. Acht auteurs pitchen in 6 minuten hun boek op basis van één kernonderwerp, waarna de aanwezigen bij verdiepende sessies van hun twee favoriete sprekers aanwezig kunnen zijn. Eén van de sprekers is Carlijn Postma, auteur van contentmarketing in 60 minuten en oprichter en eigenaar van contentmarketingbureau The Post. Wat kunnen we van haar verwachten op CMFF?

Jouw focus is ‘mindset’. Wat is de juiste mindset om je contentmarketing aan op te hangen?

“De afgelopen drie jaar is contentmarketing volwassen geworden en ligt de focus op je ‘überdoelstelling’: het doel waar je het als bedrijf uiteindelijk voor doet. Als je bijvoorbeeld handelt in brandpreventieartikelen, wil je geen rookmelders verkopen, maar huizen veiliger maken en levens redden. Het gaat dus al lang niet meer om het plaatsen van wat SEO-teksten en een focus op je product, maar juist om mensen te helpen. Ook het inzetten van analytics om de resultaten van je inspanningen te meten met Analytics krijgt de aandacht die het verdient.”

En hoe kom je dan aan de juiste mindset?

“Als je contentmarketing in wilt zetten, heb je besloten om met content (tekst, audio, video) je boodschap over te brengen. En daarvoor heb je dus lezers, kijkers en luisteraars nodig. Kortom: een publiek. Vertaal de kenmerken van je marketingdoelgroep dan ook eens naar een beschrijving van je publiek: wat zijn de gemeenschappelijke interesses van jouw merk of organisatie en jouw publiek; waar kunnen we het samen over hebben? Als je weet wie jouw publiek is, kun je verder bouwen aan je media-imperium.”

Je media-imperium? Hoe bedoel je dat?

“We hebben tegenwoordig zoveel kanalen tot onze beschikking. Denk aan je eigen website, nieuwsbrief, LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, YouTube…. Eigenlijk zijn we dus allemaal mediamagnaat. We realiseren ons echter te weinig dat we ook echt programma’s moeten maken voor de kanalen die we inzetten. Daarmee ben je als contentmarketeer dus ook nog programmamaker. En hoofdredacteur: ‘wat wordt de inhoud van ons programma deze maand?’. En als laatste ook nog netcoordinator: ‘welk programma past het beste bij welk kanaal? En welk publiek zit daar precies?’”

Je maakt nog meer vergelijkingen met de media: ‘contentmarketing is gewoon het scenario van een steengoede televisieserie’

“Ja, wij schrijven tegenwoordig geen proposities meer, maar ‘plot summaries’. Een propositie is de belofte van jouw product of dienst. Een plot summary is de samenvatting van waar jouw content over gaat. Zo weet je publiek wat het van jou kan verwachten. Sowieso is het veel effectiever om in series te denken dan in bijvoorbeeld campagnes. Een campagne is als een film: je trekt eenmalig veel bezoekers, daarna ben je ze weer kwijt. Denk om je bezoekers te behouden liever als een serie: kijkers voelen zich naarmate de serie vordert steeds meer betrokken bij de personages, en ze leren ze langzamerhand steeds beter kennen.”

Hoe doe je dat dan, een serie van je content en merk maken? 


“Je plot summary is je basis. Daarin staat de rode draad van jouw verhaal en worden de karakters die een rol spelen beschreven. Meestal vindt de plot summary zijn oorsprong in de Why van de organisatie. Vervolgens kun je je ‘afleveringen’ schrijven. Elk stukje content is een aflevering van de serie. Het kan op zichzelf staan, maar draagt ook bij aan de grotere verhaallijn. Kies de juiste contentvormen en de juiste kanalen om dit te verspreiden. Het doel is altijd het vinden, binden en activeren van jouw publiek. Geen platte sales, maar inspiratie, informatie en relevantie. Wehkamp is hiervan een goed voorbeeld. De koopbereidheid van mensen die via contentpagina’s met onder andere fashion tips binnenkomen is veel hoger. Dat is natuurlijk een mooie conclusie!”

Interessant! En hier ga je dus dieper op in tijdens je sessie maandag?

“Ja! Maar het krijgt wel een heel praktische insteek. Tijdens de verdiepende dertig minuten geef ik de deelnemers handvatten om mee aan de slag te gaan, om de ‘job to be done’ te definiëren, een programma te bedenken en hoe dit in te zetten. Mensen helpen dus: practice what you preach!”

Content Marketing Fast Forward

Dinsdag 9 november

14.00 – 17.30

North Sea Jazz Club, Amsterdam

website CMFF

Janine (1983) is tekstschrijver bij een grote organisatie. Tot 2019 was ze freelance journalist, blogger en copywriter voor diverse media. In 2011 startte ze haar eigen website Nordic Vibes. Naast schrijven is ze vooral bezig met voeding en gezondheid, in haar zoektocht naar onuitputtelijke energie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!