Visual Search voor Marketing – of niet?

Op een aantal gebieden heeft het heel veel potentie, omdat de rek er nog niet uit is en de kwaliteit hoog ligt.

28 juli 2022, 14:45 1711 x gelezen

Hypes. Ze komen snel, ze komen hard en dan… zijn ze vaak minstens zo snel weer verdwenen. Toch is negeren geen optie: het is de grootste nachtmerrie van iedere marketeer om nou net die ene hypetrain te missen die wél aanslaat. Wat drijft de hype? En hoe kan het impact maken op consumenten, bedrijven en de online marketingbranche? Eén van de grootste hypes van dit moment? Dat is Visual Search for Marketing – de trend van 40 miljard dollar.

Visual Search. Say what?

De naam zegt het al: Visual Search is zoeken door een afbeelding te gebruiken of foto te maken, in plaats van woorden te typen. Een andere manier van zoeken dus, dat de zoektocht naar het juiste product een stuk gemakkelijker maakt. Zie je nu een mooie trui van Hugo Boss in het blauw, dan typ je iets als ‘Hugo Boss trui blauw’ om prijzen te vergelijken – in de hoop überhaupt het juiste product te vinden. Met Visual Search maak (of upload) je simpelweg een foto van de trui en biedt Google de zoekresultaten op basis van jouw foto.

Met wereldwijd gemiddeld 40.000 zoekopdrachten per seconde, waarvan ruwweg 25% zoekopdrachten naar afbeeldingen zijn, kun je je de potentie van Visual Search goed voorstellen. In alle fases van de customer journey kan deze manier van zoeken de klantervaring verbeteren. Sneller, gemakkelijker en nauwkeuriger dus: een uitstekende voorwaarde voor succes.

Ken ik dat niet ergens van?

In de Gartner Hype Cycle, een vooraanstaand model dat de ontwikkelcyclus van nieuwe technologieën in kaart brengt, doet Visual Search for Marketing haar intrede in 2021. Toen nog in de ‘Innovation Trigger’ fase, maar met een geschatte marktwaarde van $40 miljard in 2025 is  de verwachting dat deze hype binnen 2 tot 5 jaar volledig is omarmd.

Het fenomeen Visual Search bestaat al langer en werd in 2017 bekend bij het grote publiek, toen Pinterest haar Lens introduceerde. Lens kan objecten in beeld van de camera herkennen en op basis daarvan inspiratie geven en aanbevelingen doen. Inmiddels herkent Lens ruim 2,5 miljard objecten.

Zo werkt het

Achter Visual Search schuilt een complex Artificial Intelligence (AI) algoritme. Het algoritme bestaat uit een database van duizenden verschillende soorten afbeeldingen, allemaal gelabeld met hun eigen informatie. Door die afbeeldingen op de juiste manier te labelen, wordt het AI-model getraind om afbeeldingen te scannen, te herkennen en er vervolgens voorspellingen op te maken. Voorspellingen zijn bijvoorbeeld van welke website de afbeelding afkomstig is, welke informatie beschikbaar is of welk aanbod van producten overeenkomen.

Zelf ontdekken? Check Stylesnap, de slimme tool van Amazon.

De potentie

Visual Search won de afgelopen jaren snel aan populariteit, mede door demografische verschuivingen. Het online aandeel van de Millennials en Gen Z groeit, deze groep is visueler ingesteld dan oudere generaties. Zij consumeren met name video, foto en muziek in plaats van tekst; met de groei van deze groep zal ook het aandeel van visuele zoekopdrachten organisch blijven toenemen.

Nog meer momentum is ook afhankelijk van de bewegingen die de echte internetgiganten gaan maken. Snapchat lanceerde Scan voor Visual Search en Meta kondigde in de zomer van 2021 aan dat ze deze techniek introduceren binnen Instagram: gedreven door AI maakt Meta het mogelijk om met afbeeldingen op Instagram naar soortgelijke producten te zoeken. Dit natuurlijk vanuit de strategie om producten die als inspiratie dienen, ‘shoppable’ te maken voor de consument.

Google gaat al een stap verder, door in de Lens app een combinatie van Visual Search en een geschreven zoekopdracht mogelijk te maken. Hiermee geef je als consument context bij de Visual Search die je uitvoert, om nog nauwkeuriger resultaten te krijgen:

  • De zoekopdracht ‘onderhoudsinstructies’ toevoegen aan een foto van jouw fiets, of

  • Een foto van jouw eettafel combineren met de zoekterm ‘bijzettafel’, om een perfect passend bijzettafeltje te vinden

Tips voor marketeers

Zelf aan de slag met Visual Search? Deze drie tips helpen je om jouw concurrentievoordeel op te bouwen:

  1. Zorg voor goede, duidelijke fotografie van jouw producten in de meest gangbare formaten. Goede fotografie maakt het voor AI gemakkelijker om jouw producten te scannen, te identificeren en aan relevante afbeeldingen te koppelen.
  2. Geef afbeeldingen op de website een duidelijke beschrijving om de herkenning te verhogen. Gebruik daarbij een aantal veel gebruikte zoekwoorden om het zoekvolume af te vangen en gebruik Structured Data om meer informatie aan jouw afbeeldingen toe te voegen.
  3. Upload jouw afbeeldingen in je XML-sitemap, zodat zoekmachines de afbeeldingen gemakkelijker kunnen indexeren en bij relevante zoekopdrachten kunnen tonen.

Rating: kaf of koren?

Koren! Visual Search for Marketing toont op een aantal gebieden heel veel potentie omdat de rek er nog niet uit is en de kwaliteit hoog ligt. Het bewijs daarvan werd recentelijk getoond door Tommy Hilfiger, dat Visual Search vanuit een ‘out-of-the-box-approach’ integreerde tijdens zijn modeshows. In een app konden outfits van de modellen en op de billboards en pop-ups direct gefotografeerd worden, waarna informatie en een prijs volgden. Met een nauwkeurigheidspercentage van 93% voor 3D-modellen en 100% voor 2D-modellen bleek de app ontzettend nauwkeurig.

Ook voor influencer marketing is Visual Search een absolute meerwaarde. Het brengt de influencer dichterbij de consument en verkleint de stap naar conversie. Bovendien maakt Visual Search de combinatie van on- en offline adverteren mogelijk. Een reisbureau kan zijn offline brochures zo inrichten dat reizen gescand en direct geboekt kunnen worden. Of, nog mooier, dat een online beleving de offline brochure versterkt. Een digitale wandeling door het Krugerpark, met de big five live door je beeldscherm, werkt conversieverhogender dan een set foto’s in de brochure.

 

Deze posting is voor een deel ontleend aan het nieuwe NIMA Marketingfacts Jaarboek 22-23, waarin Rick samen met Peter Vonk het hoofdstuk ‘Innovatie’ voor zijn rekening nam. Meer weten?

Lees verder in het Marketingfacts Jaarboek 22-23
Rick Bakker
Digital Marketing Consultant & Lead Innovatie bij Tomorrowmen

Rick werkt als Digital Marketing Consultant & Lead Innovatie bij Tomorrowmen. Hij focust zich binnen samenwerkingen op de strategie & als Lead Innovatie verhoogt hij het niveau van de dienstverlening van Tomorrowmen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!