Viral Friday Week 19/2007

11 mei 2007, 18:24

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Ray-Ban

“Wat is trendy in 2007? In ieder geval één ding; wees jezelf! Mensen maken de trends vandaag zelf of interpreteren ze op geheel eigen wijze en zijn daarmee dan weer trendsettend. Dat is dan ook het thema van Ray-Ban’s nieuwe lente/zomer campagne “Never Hide“. Never Hide achter de modelabels, Never Hide achter de trends; Never Hide je echte gevoelens; Never Hide je wensen en vooral ook niet je creativiteit.” is te lezen op NL Vision over de wereldwijde “Never Hide” campagne van Ray-Ban.

Naast de inzet van abri’s, posters, commercials, taxi reclame maakt Ray-Ban ook gebruik van virale marketing. Het fake filmpje “Guy catches glasses with face“, is een ware sensatie op internet. Op verschillende videoportals zoals YouTube, Break, Grouper, MetaCafe, GoFish, iFilm en DailyMotion is de viral video al te vinden. Op YouTube heeft de viral video in 4 dagen tijd de 1 miljoen views al gepasseerd. Op Break staat de teller rond de 800.000. De video is gemaakt door Feed Company en zij zijn erin geslaagd om een professionele video er amateuristisch en user-generated uit te laten zien. Michael OConnor Clarke van Social Media Today heeft een interessant artikel hierover geschreven: Is Fake the New Real?. Op MySpace pagina NeverHideFilms is nog een 2e viral video van Ray-Ban te vinden. (Bron: Adrants, Social Media Today, NL Vision)

Mario: Game Over

Hou zou Nintendo’s legendarische Mario het overleven in de real world? Comedy groep POYKPAC uit Brooklyn waagden zich met succes aan deze uitdaging. De viral video is sinds 2 mei 2007 2,4 miljoen keer bekeken, 24.313x gebookmarked en leverde bijna 8.000 reacties op.

Super Mario Bros, het computerspel voor de NES, dat op 15 mei 1987 werd uitgebracht geniet na 20 jaar nog veel belangstelling. Met name video’s met de bekende Super Mario Bros tune zijn vandaag de dag volop te vinden op YouTube en scoren al snel één miljoen views of meer!!! Zo scoorde de video van Greg Patillo meer dan 2,5 miljoen views in YouTube. Andere video’s die het ook goed doen met miljoenen kijkers: Super Mario Kill Bill, WOW: Super Mario Theme, Zack Kim’s Super Mario Theme, Super Mario Brothers Live en Line Rider Super Mario Bros. 1-1. Ook de PVDA maakte voor hun campagne gebruik van Mario, met de viral Super Mario Bos. Nintendo hoeft in ieder geval niet te klagen over ‘free publicity’.

Tony Blair

Tony Blair heeft de nieuwe Franse leider Nicholas Sarkozy op een wel heel bijzondere manier gefeliciteerd, namelijk middels een filmpje op zijn eigen YouTube kanaal, die hij als eerste wereldleider sinds half april geopend heeft. De scheidend premier, die gister liet weten op 27 juni te zullen aftreden, nam zijn boodschap in het Engels én in het Frans op. In het filmpje zegt hij te hopen op een nauwe samenwerking tussen Frankrijk en Groot-Brittannië. Het Engelstalige filmpje is inmiddels 135.000 keer bekeken, het Franse filmpje 263.000 keer.

De nieuwe crossmediale krant Dag wijdde er gister een uitgebreid artikel aan, getiteld “En de winnaar is… YouTube”, over politici en YouTube. Oud-campagneleider van de PvdA Jaques Monasch raadt in het artikel politici aan YouTube snel te gebruiken: “Rechtstreeks communiceren met de kiezer wordt steeds belangrijker nu mensen veel meer verschillende media gebruiken. En de eerste politici die YouTube gebruiken hebben nog een

voordeel: ze lijken modern.” De Dag meldt vandaag overigens in het artikel “Bloggende politici, vergeet het maar“, dat de digitale kloof tussen de politiek en de burger voorlopig niet wordt geslecht via weblogs. Van de tientallen politieke weblogs die tijdens de Tweede Kamer-verkiezingen ontsproten zijn, zijn er vandaag de dag nog maar bitter weinig van over. (Bron: Elsevier, Nu.nl, Reclameweek, Dag)

PC Domino

Het domino effect is in tal van branded viral video’s en/of commercials met succes gebruikt, o.a. door Vodafone, Miller en Philips. Twee vrienden uit Belmont (Californië) probeerde dit succes te evenaren en plaatsten op een zondagmiddag 86 PC’s achter elkaar en filmden het PC domino effect. Binnen 2 weken tijd is de user-generated video op YouTube zo’n 1,5 miljoen keer bekeken. De 86 PC’s zijn weggegeven aan goede doelen of werden gerecycled.

Connected Ventures

Het Amerikaanse amusementsbedrijf Connected Ventures, bekend van o.a. CollegeHumor, Vimeo, Big Shocker en Busted Tees, scoren met deze aanstekelijke bedrijfsvideo, die na werktijd in één avond werd opgenomen, een enorme hit met zo’n 400.000 views op Vimeo. In de video is te zien hoe de werknemers van Connected Ventures lip syncen (playbacken) op het nummer Flagpole Sitta van Harvey Danger. Al snel kreeg de video navolging van o.a. LLRT.com en een niet nader genoemd bedrijf met een eigen versie van de clip. In de reacties lieten internetters spontaan open sollicitaties achter, o.a. “That rocked! I would love to work at a place like that” en “Great commercial for Connected Ventures. When can I start?”.

Met de krappe arbeidsmarkt voor bepaalde branches doen bedrijven steeds ludiekere virale/guerrilla acties om op te vallen, zo zagen we o.a. Rhinofly, We’re hiring, TBWAGlazenwassersactie, Mag ik je baas zijn, Ilse, is this the way to Amarillo en recent de spraakmakende wervingsactie van Berk, waarbij men door middel van vrachtwagens met een grote videowall probeerde de werknemers van accountantskantoren Deloitte, Ernst & Young, KPMG en PriceWaterhouseCoopers uit te lokken om hun hart te luchten over hun werk/privé balans. Ook sollicitanten proberen middels YouTube op te vallen bij bedrijven, zo zagen we eerder de indringende oproep tot een stage en probeert G.T. Wiarda een stage te krijgen bij RTL Nieuws.

GOOD Magazine

Wat krijg je als je twee Marketingfacts artikelen met elkaar combineert, namelijk Pornography Statistics 2007 en striptease als reclamemiddel? Het antwoord: bovenstaande sexy viral ter promotie van GOOD Magazine!!

Paola246

Ton Wesseling schreef afgelopen woensdag al over het fenomeen Paola246. In de Belgische blogosfeer al gedoopt tot dé LonelyGirl15 van Vlaanderen. De 15 jarige Paola opende naast haar Skynet weblog ook accounts op Flickr, Youtube, Twitter, Digg, Last.fm en MySpace. Alle bekende Belgische bloggers raakten nieuwsgierig en probeerden een aanwijzing of clue te vinden, om zo te achterhalen wie er achter de actie schuil ging. Een ware zoektocht volgde. Blogger Pascal Vanhecke registreerde zelfs paola246.be om daarop alle content over Paula246 te verzamelen. Verdere speculatie werd gevoed door de melding dat ze exclusief zou verschijnen in het populaire blad “Dag Allemaal“, met de kop “Paula openhartig, alles voor mijn Metatale rank”. Inmiddels is via een persbericht bekend geworden, dat Stefan Kolgen achter de stunt zit en het onderdeel is van een virtueel theater experiment, genaamd Het Paleis.

Beemster

‘Nee, nee nee, ik ben het niet, ik ben mijn broer! Van de kaas!’, roept een wel heel bekend voorkomende man in beeld. Dat vette haar, die scheve bril, die pijnlijk schelle stem: het is acteur Peer Mascini! Maar, die was toch juist bekend van de MelkUnie-koeien? Peer Mascini maakt zijn rentree als reclame-icoon in de nieuwe commercial van Beemster. In de spot van de kaasmaker bezoekt Peer de Beemster waar de koeien flink in de watten worden gelegd. Het leek reclamebureau Doom & Dickson wel een aardige stunt om met de slogan “Dat kan alleen Beemster maken” niet alleen te refereren aan de kazen, maar ook aan de brutale campagne.

De Pers weet te melden dat Campina nooit om toestemming is gevraagd. De melkfabrikant was niet bereikbaar voor commentaar. Mascini was het overigens niet om het geld te doen: hij kreeg alleen zijn gewicht in kaas. 93 volle kilo’s Beemster. Die zijn niet voor eigen consumptie, hij heeft ze weggegeven aan een Amsterdamse voedselbank. De Telegraaf en Nu.nl maakten gisteravond bekend dat Campina een kortgeding aanspant en stopzetting eist van de spot. Directeur Eric Hulst van Cono/Beemster bevestigde dit donderdagavond. (Bron: De Pers, De Telegraaf, Nu.nl, Clamare)

Mora

Sylvia Geersen (21), de runner-up uit de eerste editie van het RTL 5-programma Hollands Next Top Model is te zien in het nieuwe spotje van snackfabrikant Mora. In de commercial wordt Sylvia tijdens het gesprek bij Mora-directeur Ad van Geloven, door Cora van Mora nog even meegenomen om auditie te doen, tot ongenoegen van Sylvia. “Auditie? Moet dat?” Nadat ze het nog een keertje heeft overgedaan is Sylvia not amused als ze wordt afgewezen.

Het gaat het model zowel in binnen- en buitenland voor de wind. In Amerika was ze te zien in een campagne voor cosmeticamerk Avon en een sieradenadvertentie door topfotograaf Patrick Demarchelier. In Nederland stond ze model voor de Wehkamp gids en nam ze haar eigen nummer “Give it to me” op. Half mei vertrekt ze naar New York, waar ze zich de komende jaren wil vestigen. In september mag ze een test te doen voor Victoria’s Secret. (Bron: BN/DeStem, Zappen.blog.nl)

Ireland’s Road Safety Authority

Met de tagline “The Faster the Speed, the Bigger the Mess” is de Ireland Road Safety Authority op 26 april een schokkende campagne gestart om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Uit statistieken blijkt dat in Ierland 30% en Noord-Ierland 24% van de verkeersongevallen te wijten is aan te hard rijden. De commercial laat op zeer indringende en realistische wijze zien, wat de gevolgen zijn van het rijden met een te hoge snelheid. Het Ierse reclamebureau Lyle Bailie International Limited, verantwoordelijk voor de commercial, start met een rustige scène van een prachtige jongedame samen met haar vriendje. Al snel wordt de stemming wreed verstoort door een ongeluk. De hoofdpersonen worden met allerlei gevoelstoestanden geconfronteerd: verrassing, shock, horror, afschuw, wanhoop, bezinning, spijt en verdriet. (Bron: Adrants)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!