Vergelijkingssites hoedt u!

17 november 2005, 07:58

Vergelijkingssites hoedt u!Vergelijk, Kieskeurig en Kelkoo kunnen hun borst natmaken: CIAO komt in Nederland met een productvergelijkingssite. Wat is nu het aardige van hun concept?

Om te beginnen: CIAO verdient haar centjes met het uitbaten van research access panels (online marktonderzoeken), en heeft pan-europees een netwerk van miljoenen europeanen die hebben aangegeven wel aan onderzoeken van CIAO mee te willen doen (net als bv Bloomerce of GMI). Onderdeel van CIAO’s loyaliteitssysteem is dat de paneldeelnemers betaald krijgen voor elk onderzoek waaraan zij deelnemen. Nu kunnen deze paneldeelnemers ook geld verdienen met het schrijven van reviews voor allerlei produkten; men krijgt meer geld uitgekeerd nadat de review door meer bezoekers als waardevol wordt aangemerkt (kwaliteitscontrole).

Waar zit nu de meerwaarde?

(1) Uitgebreider: naar verwachting zullen er (op termijn) meer en uitgebreidere reviews komen. CIAO’s panel is omvangrijk en er zijn meer drivers voor panelleden/bezoekers om daadwerkelijk een review te schrijven.

(2) Objectiever: de reviews zelf zullen minder gepolariseerd zijn dan bij de huidige vergelijkingssites het geval is; nu zie je vaak dat alleen zwaar teleurgestelde gebruikers of advocates hun mening geven op dergelijke sites.

Het aardige is dat ik zelf in een ver veleden met dit idee heb gespeeld bij het opzetten van Opinieland. Uiteindelijk toch niet doorgezet, omdat je naar mijn mening een onderzoekspanel alleen voor onderzoek moet gebruiken, en niet moet gaan ‘opvoeden’ (door er bv DM op af te sturen, of door ze te triggeren zich in allerlei productcategorieen te verdiepen).

Ik ben benieuwd hoe CIAO-shopping zich gaat ontwikkelen t.o.v. andere vergelijkingssites.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Sebastiaan

    Wij hebben volgens Kieskeurig in anderhalf jaar tijd slechts 55 recensies gehad. Op het aantal klanten dat wij in dezelfde periode hebben geholpen is dat een representatie van slechts 0,1% (1 promille) van het totaal aantal klanten dat een bestelling heeft geplaatst. Als wij dan het aantal recensies hiervan aftrekken, waarvan wij vermoeden dat het een concurrent of niet-klant betreft, dan blijft er van het promille bijna niets meer over. Wij zijn dan ook van mening dat de recensies op dit soort sites weinig representatief zijn voor de prestaties die webwinkels daadwerkelijk leveren.


    17 november 2005 om 14:15
    Anders

    Ziet er interessant uit, lekkere duidelijke Google-achtige interface zonder toeters of bellen. Jammer van de onhandige url. Ik hoor de radiospotjes al: “Ga naar ciao-shopping.nl. Dat is see-ie-aa-oo-streepje-shopping.nl”.

    Ik ben wel van nature wantrouwig tegen sites die zeggen “onafhankelijk shopping-advies” te geven maar tegelijkertijd volgens het “wie betaalt, bepaalt”-principe werken: als ik de ondernemers-FAQ goed begrijp worden alleen de producten opgenomen van partijen die bereid zijn daar flink voor te betalen.


    17 november 2005 om 14:19
    Sebastiaan

    @anders

    Wij betalen inderdaad dik voor de bezoekers die wij van de betreffende websites krijgen. Zij hebben allemaal de uitstraling dat zij er voor de consument zijn, maar niets is minder waar als je jezelf door de webwinkels laat betalen. Natuurlijk zijn ze wel zo netjes om de echte internetpiraten van hun website te halen. Wij hebben echter voorbeelden gezien dat deze piraten er dan wel de volgende dag met een nieuwe bedrijfsnaam weer in staan. Zolang ze de factuur aan de prijsvergelijker maar betalen.


    17 november 2005 om 14:27
    jeroenmirck

    Die onmogelijke domeinnaam lijkt ook mij de grootste drempel voor een doorbraak…


    17 november 2005 om 14:32
    Kasper Katje

    Ik hoor de radiospotjes al: “Ga naar ciao-shopping.nl. Dat is see-ie-aa-oo-streepje-shopping.nl”.

    Natuurlijk jammer maar geen ramp want volgens mij hebben ze helemaal geen radiospotjes nodig. Men attendeert gewoon het huidige bestand van haar panelleden op de site en dat creëert op zijn beurt wel een hoop buzz/word of mouth.


    17 november 2005 om 16:00
    sunny

    Momenteel is kiesbeter aan de beurt. Onder andere op Geenstijl en natuurlijk op medicalfacts.


    17 november 2005 om 19:48
    Roland

    Beste Bernice

    Hoe objectief en waardevol is de review als er voor betaald wordt? En hoe kom je tot de conclusie dat de reviews bij andere partijen allen negatief zijn en geschreven door advocaten en teleurgestelde gebruikers?

    Heel apart allemaal zulke aannames.


    12 december 2005 om 12:51
    Roland

    Honger?


    12 december 2005 om 15:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!