Je bekijkt een artikel van BBP
partner

Uitgebreid verbod op reclame voor online casino’s

De markt voor online gokken in Nederland is sinds 1 oktober 2021 gelegaliseerd.

BBP
31 maart 2023, 12:40 360 x gelezen

Dit betekent dat aanbieders van online kansspelen het spelaanbod mogen openstellen als er een Ksa-licentie is verkregen. Er zijn inmiddels al meer dan twintig gokbedrijven die een vergunning hebben gekregen. De kansspelbedrijven willen uiteraard de doelgroep bereiken en maken daarom ook vanaf het begin reclame om klanten aan te trekken.

Gokreclame verboden om gokverslaving te voorkomen

De vele reclame-uitingen van gokbedrijven hebben de overheid doen besluiten om met strikte reclameregels te komen. Er is dan per 1 juli ook sprake van een uitgebreid verbod op reclame voor online casino’s in Nederland. Daar is de eerste stap al voor genomen, maar er volgen nog meer. Dit alles om ervoor te zorgen dat Nederlanders en vooral kwetsbare groepen niet massaal verslaafd raken aan online gokken.

Bekende Nederlanders uit beeld

Na het verlenen van kansspelvergunningen zagen de gokbedrijven hun kans schoon om bekende Nederlanders in te zetten voor reclame. Iedereen kent vast nog wel de bekende ex-voetballers die ineens de koning van de gokreclame werden. Daar heeft de overheid al snel een stokje voor gestoken. De bekende Nederlanders zijn uit de reclamespotjes voor online casino’s en bookmakers verdwenen. Dat is alvast de eerste stap die genomen is naar aanleiding van vertoonde reclame op televisie.

Geen ongerichte reclame meer

Minister Weerwind heeft regelgeving ontwikkeld die een uitgebreid verbod op reclame voor online casino’s behelst. Het streven is om de nieuwe regels per 1 juli 2023 geldend te laten zijn, zoals het verbod op ongerichte reclame. Dat is de huidige stand van zaken met als inzet om kwetsbare groepen tegen gokverslaving te beschermen. Wat is dan een kwetsbare groep? In ieder geval jongvolwassenen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar.

Bescherming van kwetsbare groep

De jongvolwassenen genieten overigens al de nodige bescherming. Het is bijvoorbeeld zo dat online casino’s deze kwetsbare groep niet gericht met reclame mag benaderen. Dit houdt onder meer in dat een online casino’s geen email mag sturen naar een jongere van 19 jaar met daarin promoties en acties. Het is sowieso verboden om deze groep een bonus te geven of mee te laten doen aan spelacties.

Gokreclame verdwijnt op veel plekken

Daar waar nu nog reclame is te zien van gokbedrijven, is dat in de toekomst niet meer het geval. Het verbod op ongerichte gokreclame strekt zich namelijk uit over een breed terrein. Denk maar aan reclamezuilen op straat, waar je nu nog casino’s ziet als 777 casino, maar ook aan reclame in bushokjes of langs de snelwegen op billboards. Dit valt onder de noemer van ongerichte reclame en kan dus mensen bereiken die tot een kwetsbare groep behoren. Het verbod op ongerichte reclame in deze vorm wordt in 2024 en 2025 verder uitgebreid.

Geen gokreclame meer in stadions

Een belangrijke doelgroep voor aanbieders van online kansspelen bevindt zich in stadions. Bijvoorbeeld in voetbalstadions, waar supporters de eigen club aanmoedigen en de kans krijgen om online voor geld een weddenschap af te sluiten op de uitkomst. Daarom zie je op veel voetbalshirts de naam van een gokbedrijf pronken en met bordreclame langs het veld vermeld staan. Ook hier komt straks een einde aan in het kader van het verbod op ongerichte gokreclame. De sponsors hebben overeenkomsten gesloten met sportclubs en daarom wordt het verbod op deze vorm van reclame pas ingevoerd in 2025. Een jaar eerder is er in 2024 al sprake van het verbod om als gokbedrijf evenementen te sponsoren.

Hoe moeten gokbedrijven straks reclame maken?

Het is voor het binnenhalen van nieuwe klanten voor de gokbedrijven belangrijk dat de doelgroep bereikbaar is. Die is straks niet meer te bereiken via televisie, radio, uitingen in openbare ruimtes of via publieke binnenruimtes. Dan rest er weinig anders meer dan vooral via internet de aandacht te trekken. Een zoekmachine als Google is daar een aangewezen kanaal voor. Daarnaast is het mogelijk om spelers met een account gericht te benaderen met emailmarketing met uitsluiting van kwetsbare groepen. Overigens zijn er voor de gokbedrijven in het buitenland nog wel volop mogelijkheden voor sponsoring. Wie naar voetbalwedstrijden in de buitenlandse competities kijkt, krijgt wat dat betreft alsnog met ongerichte gokreclame te maken.

Forse boetes bij overtreding gokreclameverbod

Er zijn al instrumenten beschikbaar om aanbieders van online kansspelen te bestraffen bij het overtreden van de geldende wetgeving en regels. Het toezicht en de handhaving is in handen van de Kansspelautoriteit. Deze autoriteit heeft de mogelijkheid om waarschuwingen uit te delen net als dwangsommen en boetes. De Kansspelautoriteit houdt de online gokbedrijven in de gaten en heeft dan ook al vele malen waarschuwingen uitgedeeld en boetes opgelegd. Daar zijn meerdere concrete voorbeelden van. Jacks.nl is in handen van JOI Gaming en heeft net als Toto Online een boete opgelegd gekregen. De hoogte van de boete betrof een bedrag van 400.000 euro. Dit in verband met het sturen van gerichte emailreclame naar spelers jonger dan 24 jaar.

Uitgaven voor gokreclame toegenomen

De uitgaven van gokbedrijven aan reclame zijn toegenomen over een periode van vier maanden vergeleken met een jaar eerder in dezelfde periode. Nielsen heeft dit bekendgemaakt naar aanleiding van een onderzoek. De stijging bedraagt zelfs 15 miljoen euro en daar is een deel van toe te schrijven aan de uitgaven voor WK-reclame. Overigens is er al wel een trend waarneembaar dat er minder gokreclame te zien is op televisie. De meeste televisiespotjes worden bovendien pas na 22:00 uur uitgezonden.

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!