Twitter introduceert Dashboard: kunnen we daar wat mee?
De eerste bevindingen
Ondanks (en misschien wel dankzij) het feit dat veel gebruikers naar andere sociale platformen zijn overgestapt om in contact te komen met vrienden en familie, blijft Twitter innoveren op het gebied van zakelijk gebruik. Recent introduceerde Twitter namelijk Dashboard, wat het zakelijke gebruik van het platform aantrekkelijker moet maken. Met de tool plan je jouw content in, houd je statistieken bij en monitor je alle buzz rondom jouw bedrijf en branche. Schieten we daar wat mee op? En voegt het wat toe aan de tools die we allemaal al gebruiken? Ik ging het platform eens testen.
A free tool from Twitter to help businesses schedule Tweets, get valuable insights, and engage with their customers and community.
De functionaliteiten van Dashboard
Het platform heeft dezelfde uitstraling en indeling als Twitter, wat zeker bijdraagt aan de gebruiksvriendelijkheid. Je Twitterprofiel is erin opgenomen; jouw meldingen (het belletje rechts bovenin), direct messages (Messages rechts) en de tijdlijn met profielen die je volgt (Timeline) zijn beschikbaar. Daarnaast zijn de volgende functionaliteiten toegevoegd:
Screenshot Twitter Dashboard
Zelf een feed instellen voor monitoring
In het Dashboard stel je jouw bedrijfsnaam in en woorden die te maken hebben met jouw bedrijf, product en/of branche. Gebaseerd op die woorden stelt Twitter een tijdlijn samen (About you) waarin alle tweets met die woorden worden getoond. Op die manier kun je monitoren wat er over jou en je branche gezegd wordt en hier eventueel op reageren.
Content inplannen
Een bedrijf kan niet zonder een inplanfunctionaliteit. Hier gebruik je nu vaak Tweetdeck of Hootsuite voor. Nu is het dus ook mogelijk om via Twitter zelf je content in te plannen (Create links bovenin).
Statistieken bekijken
In de statistieken (Analytics links bovenin) zie je hoe jouw tweets hebben gepresteerd. Hier vind je gegevens zoals aantal impressies, profiel bezoeken en mate van interactie.
Tips voor content creatie
Twitter geeft je zelfs inspiratie voor als je even niet weet wat je moet tweeten. Je ontvangt tips zoals in het vorige screenshot (groen/blauwe vak): ‘Deel complimenten. Beantwoord positief commentaar van je klanten met een Retweet of vind-ik-leuk’. Grappig!
Pro’s en con’s van Twitter’s Dashboard
Pro’s |
Con’s |
Veel Twitter functionaliteiten die handig zijn voor bedrijven/merken/organisaties bij elkaar op één platform |
Het advertentiebeheer is niet in het Dashboard opgenomen |
Ziet er hetzelfde uit als het reguliere Twitter wat bijdraagt aan de gebruiksvriendelijkheid |
Bij het inplannen van content geen suggesties voor beste dagen en tijden |
Ook te gebruiken als persoon en/of blogger |
Geen handige nieuwe tools |
Geen zoekfunctionaliteit: niet mogelijk om profielen van andere bedrijven/personen te zoeken |
|
Statistieken niet zo uitgebreid als Analyses van het ‘normale’ Twitter |
Over het algemeen dus een handige tool waar je (bijna) alle handige functionaliteiten van Twitter bij de hand hebt. Twitter is hier alleen wel ontzettend laat mee. Elk bedrijf, merk, organisatie en blogger die al enige tijd sociale media gebruikt, heeft ondertussen andere tools in hun strategie opgenomen om de functies te gebruiken die Dashboard aanbiedt. Het is zeker geen innovatief platform waar je bijvoorbeeld met interessante nieuwe functies je doelgroep kunt bereiken. Jammer!
Bij mij worden Twitter en Hootsuite niet vervangen door Dashboard, maar ik geloof wel dat het van toegevoegde waarde kan zijn voor bedrijven die net met Twitter beginnen of nog geen gebruik maken van andere tools.
Ga jij wat doen met het Twitter Dashboard?