Treindiva gezien en geen nummertje gewisseld?
Bijna een jaar geleden lanceerde REISinformatiegroep de rubriek OV ontmoetingen. Een plek waar mensen die elkaar in het openbaar vervoer hebben gezien of gesproken elkaar weer kunnen ontmoeten. Ook een plek waar je kunt zoeken naar een gespreks-partner of een medereiziger met dezelfde hobby.
De reacties op het initiatief waren erg positief. Een gat in de markt volgens sommigen. De reacties op de uitvoering waren beduidend minder. Reden voor REISinformatiegroep om weer achter de tekentafel te kruipen en het concept te verbeteren.
Wat in de nieuwe opzet makkelijker gaat is het zoeken in de profielen. Was het eerst nog alleen het zoeken naar de persoon met wie je had geflirt of gesproken (als je mazzel had), nu kun je in de profielen zoeken naar opstaphaltes (station, tramhalte, bushalte, etc). Het concept van ontmoeten is daarmee breder geworden. Ook is het nu mogelijk om een foto bij de oproep te plaatsen om te zorgen dat de ander je ook herkend. De slagingskans is daarmee in ieder geval groter 😉
De lancering van de nieuwe site ovontmoetingen.nl staat gepland op 13 februari (de dag voor Valentijn) maar de kritische lezers van Marketingfacts krijgen alvast de mogelijkheid om het te bekijken. REISinformatiegroep heeft daarvoor zelfs een speciale URL aangemaakt. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
En even voor de duidelijkheid, ik heb niets te maken met REISinformatiegroep of met OV Ontmoetingen. Toevallig één van de mensen van REISinformatiegroep deze week gesproken waarin hij enthousiast vertelde over de nieuwe site. En ik moet toegeven, ze hebben goed geluisterd naar het commentaar van destijds.
Een leuk initiatief, in RAILS begin ik altijd met deze rubriek. Ach, als ik toch eens 20 jaar jonger was en op vrijersvoeten…
Ben je al zo oud Karel?
Valt mee, was er gewoon erg vroeg bij.
Heb net geprobeerd mijzelf aan te melden (alhoewel ik zelden met de trein reis toch leuk om eens te kijken). Helaas gaat het bij fout. Krijg netjes een activeringsemail (en SMS!? met code) maar daarna kom ik niet verder. Wat ik ook probeer, ik blijf de melding “Je account is nog niet geactiveerd. Controleer de e-mail die je na je aanmelding hebt ontvangen voor meer informatie.” krijgen.
@Marco: klik je op de activeringslink in je email?
@Karel: Ook bezette mensen zijn welkom! Als ik jou tegenkom in de trein wil ik met graag met jou over RSS praten, zie mijn profiel 🙂
@Marco: je mag je mooiste foto uploaden door op “selecteer je foto” te klikken…
@Martin met dank aan Marco: 9292ov.nl heeft maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers. Nadat de input van lezers van Marketingfacts is verwerkt zal op 13 februari 9292ov.nl inegzet worden….
@Marco: Er lijken wat problemen te zijn met jouw IE 7 beta. Zo zie je maar weer: samen met early adopters testen is altijd goed 😉 We pakken het op.
Ik ken die jongens achter treinreizigers.nl. Ze zijn momenteel ook bezig met wat uitbreidingen, echter is het “zoekertje plaatsen / doorbladeren” nog altijd prioriteit itt een profielensite. Ik zie deze uitbreiding van 9292.nl eerder slagen als ze het als module onder bijvoorbeeld hyves.nl hangen. Overigens hoorde ik dat de NS danwel deze organisatie niet wil meewerken met het verschaffen van reisinformatie (voor een traject module). Dat is wel jammer, terwijl ik zou denken dat die info vrij aanvraagbaar zou zijn (digitaal dan he, niet via het overtypen van het spoorboekje :D).
Neemt 9292 zichzelf wel serieus? Ik ga graag met de tijd mee en realiseer me dat bedrijven er van alles aan doen om consumenten aan zich te binden. Echter het initiatief van 9292 vind ik bedroevend slecht. Of laat ik zeggen bedroevend goedkoop. Een provider van reisinformatie die (volgens mij) ook nog gefund worden vanuit de overheid en de vervoerders wordt geacht dat geld nuttig besteden. Van dating is mij het nut in maatschappelijke zin echter nauwelijks duidelijk. Daarbij blijkt keer op keer dat datingsites in-the-end meer misbruikt worden dan gebruikt. Kortom, 9292 blijf bij je corebusiness en verlaag je niet tot het niveau van de nachttelevisie.
Wat een onzin David. Het is juist een prachtig initiatief en als er een partij is die het van de grond kan krijgen dan is het 9292 (of de NS). Met alle respect voor de particuliere initiatieven maar deze zullen zonder marketingbudget nooit de kritische massa bereiken die het nodig heeft om te slagen.
Ik ken het marketingbudget van 9292 natuurlijk niet, maar kan me nauwelijks voorstellen dat ze hiervoor toereikende budgetten hebben. En daarbij, ik zou het schandalig vinden indien budgetten bedoeld voor het verstrekken van reisinformatie in dergelijke initiatieven verdwijnen. Laten we de datingsites nou gewoon overlaten aan de deskundige Endemols van deze wereld…
David, ben het eens met Peter dat het goed initiatief is van 9292 en dat het de aangewezen partij is hiervoor. Ben het niet met Peter eens dat je hiervoor een flink marketingbudget nodig zou hebben om het tot een succes te maken. Zoals ik al eerder aangaf (en bevestigd door Mark), heeft 9292ov.nl maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers. Een simpele button om de homepage zal al resulteren in tienduizenden unieke bezoekers.
Daarnaast noem je het een datingsites maar volgens mij gaat het verder dan alleen dating.
Wat is 9292 eigenlijk voor een instelling? Is het een onderdeel van de NS? Een dochterbedrijf of een eigen initiatief? Als ik de site snel overzie lijkt het me niet verbonden te zijn met de NS en/of de overheid. Dus wat dat betreft zijn ze vrij in hun doen en laten.
Met betrekking tot treinreizigers.nl, ik snap dat mensen op marketingfacts het al snel hebben over marketingbudgetten e.d. maar daar hoeft helemaal geen sprake van te zijn. Met wat publiciteit via bv. blogs, radio-uitzendingen, bladen en TV kan er heel wat op gang gebracht worden, zonder dat er een cent voor betaald hoeft te worden. Wie weet!
En zo is het maar net Marco. Ik zit hier ook lekker thuis te werken. Het gaat niet om het grote geld, en na deze blog ben ik me maar eens met treinreizigers.nl gaan bemoeien 😀 Leuke uitdaging! Maar goed, we shall see.
@Eijkb: je hebt het verkeerd begrepen, deze post was bedoeld om je met ovontmoetingen te bemoeien 😉 Dus we horen graag je verbeterpunten ook op deze site
BTW: in de bus, metro, tram en veerboot kun je ook leuke ov reizigers tegenkomen. Daarom betreft ovontmoetingen alle OV vervoersmodaliteiten
@Mark, zoals gezegd: ik ken de mensen achter treinreizigers.nl en ze hebben me gevraagd nog eens te kijken naar hun website (technisch gezien) daar deze nog niet helemaal voldoet aan de wensen en de vorige programmeur er al een tijdje niets aan had gedaan (Wegens andere werkzaamheden). Ik streef nu naar een nieuwe lancering op, jawel…. 13 februari 😀 Het is een leuke testcase voor wat ajax-methodes die ik nog aan het ontwikkelen ben.
Mbt ovontmoetingen.nl kan ik op eerste gezicht alleen kwijt dat het jammer is dat bij oproep van de pagina ong 40% van het beeld non informatie is (header & reklame). Zeker als startende site zou ik dat niet durven. De rest zit lekker strak in elkaar!
Allemaal erg bedankt voor de tips. We hebben momenteel bijna alle tips en verbeteringen verwerkt. De website gaat morgen de lucht in! Nog net voor de nieuwe versie van die andere website 🙂
Mark, enorm veel succes! Hoop dat alles goed verloopt.
Hallo Mark,
Niet alles is mijn beslissing. Tussen mijn bericht en jouw reactie zitten 6 dagen waarin veel veranderd is. Mijn werk zit er op, de site is interactiever geworden (oa de RSS feed die je aanhaalt). Met adverteren onder eender welke noemer heb ik niets van doen. Sterker nog, ik wist niet eens dat er adwords in het spel waren!
Een onderdeel van het denkwerk en de leesbare urls is overigens wel gestoeld op het feit dat wel te vinden willen zijn op relevate zoektermen zoals ontmoeting, ontmoetingen, ov en openbaar vervoer.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!