Tom Kniesmeijer & Hilde Roothart: “Nederland zit vast, maar het broeit al aan alle kanten”

17 september 2012, 09:30

Tijdens haar mode-opleiding hield Hilde Roothart zich niet bezig met knoopsgaten, maar vroeg zich af hoe het komt dat bepaalde vormen en kleuren populair worden. Dat heeft te maken met wat we in een bepaalde tijd mooi, leuk en belangrijk vinden. Mentaliteit dus. Tom Kniesmeijer noemt zichzelf ‘toekomstpsycholoog’. Als psycholoog is hij gespecialiseerd in hoe we omgaan met veranderingen in ons leven. Dat past hij toe op veranderingen in de toekomst. En hoe we daarmee omgaan, heeft met mentaliteit te maken. Alwaar de wegen van Roothart en Kniesmeijer elkaar kruizen.

Ze zijn twee van de twaalf trendwatchers die meewerkten aan de Trendrede 2013, een document dat “de actualiteit in drie grote overkoepelende thema’s kadert en clustert, en Nederland daarmee een uitgelicht pad richting de toekomst toont”. Niet door te kijken naar gadgets en hypes, maar door omslagmomenten in maatschappelijke golven tastbaar en voor het grote publiek zichtbaar te maken. In deze aflevering van Top Names van Fast Moving Targets bespreken Kniesmeijer en Roothart de drie belangrijkste trends van dit jaar.

“1: We zitten in een systeemvacuüm, maar het broeit al aan alle kanten”

Systemen van alle soorten en mate zijn aan het instorten, waarbij een lamlendige attitude overheerst. Dat komt volgens Kniesmeijer en Roothart omdat we onze huidige situatie benaderen in termen als ‘arbeid’, ‘kapitaal’, ‘links’ en ‘rechts’. Maar dat zijn woorden uit een oud tijdperk! Tijd om een nieuwe taal te vinden.

Aan de andere kant zien Kniesmeijer en Roothart dat Nederland aan alle kanten broeit: “Individuen en kleine groepen bouwen nu al vanaf de grond nieuwe bewegingen op die gebaseerd zijn op het ruilen van diensten. Ze zijn virtueel met elkaar verbonden, bijvoorbeeld via Twitter. Allemaal maken ze een stukje uit van alternatieve systemen, die steeds belangrijker aan het worden zijn in onze zoektocht naar andere manieren om te consumeren, produceren en organiseren.”

“2: Er ligt een datazee voor ons die werelden kan openen maar die we eerst nog moeten benoemen”

In het hoofdstuk ‘De schatkamer van data’ bespreken de trendwatchers de potentie van het combineren van bestaande data. Daarmee kun je nieuwe werelden openen. Zoals de 15-jarige Jack Andraka dat deed toen hij door te googlen tijdens de biologieles een test op alvleesklierkanker verzon die de ziekte 168 keer sneller opspoort en 26000 keer goedkoper is dan huidige detectiemethoden (bron).

“3: Zoeken naar balans in online zijn”

De huidige generatie heeft er nog moeite mee om altijd online te zijn. Een zekere geforceerdheid en behoefte aan etiquette kenmerkt deze overgangsfase. Soms zetten we bijvoorbeeld onze telefoon nog bewust uit. Terwijl we eigenlijk moeten leren multitasken, en op een andere manier geconcentreerd te zijn. Begrijpen dat sommige dingen langzame aandacht verdienen en dat we soms de snelle technologie prima z’n werk kunnen laten doen.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!