Beste marketingmanager, hoe vind je zelf dat je website werkt?

Werkt jouw website ook voor mensen die níet op jou lijken?

13 februari 2023, 14:45 2238 x gelezen

Ik weet dat je erg je best hebt gedaan om een mooie nieuwe website voor elkaar te krijgen. Je hebt al moeten lullen als brugman om geld los te peuteren van de directie voor de huidige website. En toen heb je ook al moeten uitleggen dat het onderhoud ervan ook geld kost. Maar, wat je misschien bent vergeten, is de website toegankelijk te maken voor iedereen.

Wellicht heb je zelfs al voor elkaar dat er een contentmarketeer mocht komen die vet goed is met SEO, om te zorgen dat alles een beetje vindbaar is in Google. Ook al snapt de directie misschien totaal niet wat SEO ís en waarom ze daar geld aan moet uitgeven (is toch gratis?).

Weet je wel wat toegankelijkheid eigenlijk is?

Toegankelijk betekent dat iedereen de website goed kan gebruiken, ook mensen met visuele, auditieve, of andere beperking. Toegankelijkheid vergroten is helaas niet iets wat je altijd 100% goed kunt doen (in die zin lijkt het erg op SEO). Het is een proces van voortschrijdende inzichten en het proberen goed te doen voor zoveel mogelijk mensen.

Een paar vragen om te checken hoe je zelf in de wedstrijd zit: heb je weleens bedacht dat ook mensen die kleurenblind zijn gewoon leuke schoenen of kleding willen kopen? En willen weten of de gekozen kleding met elkaar matcht? En wist je dat kleurenblind niet één vorm kent, maar verschillende groepen aandoeningen? En dat mannen veel vaker kleurenblind zijn dan vrouwen? Heb je ook weleens bedacht dat mensen die niet kunnen horen, de filmpjes die een contentmarketeer maakt of laat maken, bij voorkeur ondertiteld willen zien? Of dat mensen die laaggeletterd zijn misschien niet teveel tekst willen lezen en als dat dan toch moet, graag in begrijpelijke woorden? En dat mensen met ADHD of autisme misschien afhaken als ze afgeleid worden door pop-ups voor nieuwsbrieven of kortingen of aanbiedingen, of een bewegende carrousel, of een hele drukke website? Maar bovenal, heb je weleens bedacht dat ook deze mensen onderdeel kunnen zijn van jouw doelgroep? Ook als die doelgroep hoogopgeleid is? Je laat dus geld liggen als je website niet toegankelijk (genoeg) is.

Waarom laat je geld liggen?

Vooropgesteld dat je zelf misschien hbo-opgeleid bent, heb je er mogelijk zelden of nooit bij stilgestaan dat als iedereen zich richt op mensen tussen 25 en 45 die minimaal hbo-opgeleid zijn (en vaak meer geld te besteden hebben) er verrekte weinig merken en winkels zijn die zich richten op de rest. Terwijl ‘de rest’ natuurlijk ook mee wil doen op het web, maar het hen vaak onmogelijk wordt gemaakt door allerlei ingewikkelde processen, formulieren of teksten. En vergis je niet, ook voor hbo-opgeleide mensen is het web niet altijd een makkelijke plek. Hoe vaak heb je zelf niet al eens gevloekt op een website waar een bestelproces gewoon steeds vastloopt of waar je toch per ongeluk iets verkeerd hebt ingevuld? En hoe vaak heb jij al teruggeklikt naar de zoekmachine als je op een website eerst een aantal pop-ups moest wegklikken?

Een aanklacht is geen kattenpis

Even een voorbeeld: vanaf 28 juni 2025 moeten alle applicaties, websites en apparaten waarop essentiële digitale transacties plaatsvinden (even kort gezegd) toegankelijk zijn, volgens de richtlijnen van de European Accessibility Act. Die wet is al jaren in de maak. De bedoeling was dat er in 2021 al regelgeving zou zijn. In de VS bestaat die al lang. Toen ik nog gedetacheerd was als consultant bij een grote webshop, kwam er een aanklacht binnen op basis van de Americans with Disabilities Act (ADA). Hoewel de eigenaar in Hoofddorp zat, konden die toch worden aangeklaagd omdat de webshop óók in Amerika zat.

Laat ik het zo zeggen: die aanklacht was geen kattenpis. En het enige probleem was dat de mevrouw die de kwestie bij de ADA aankaartte, niet door de website kon navigeren om een fysieke vestiging van de winkel op te zoeken. Dat lijkt een kleinigheid, maar ik ben sindsdien eindeloos veel webshops tegengekomen met winkelzoekers die voor screenreaders, toetsenbordbediening of bijvoorbeeld auditieve ondersteuningsprogramma’s niet te gebruiken zijn. Terwijl JUIST die doelgroep naar de winkel zou moeten kunnen. De paniek bij de webshop in kwestie was vrij groot en ik heb ze gelukkig kunnen helpen door een lijstje met toegankelijkheidsvereisten neer te leggen. De webbouwer heeft hiermee nog het een en ander kunnen oplossen.

Wist je ook dat er al jaren richtlijnen zijn?

Ik heb het nu alleen nog maar over een website. De EAA gaat straks veel vérder dan alleen websites. Opmerkelijk detail: veel van de web-toegankelijkheidsvereisten komen redelijk overeen met de vereisten voor goede zoekmachineoptimalisatie. Dat is natuurlijk geen toeval, als automatische hulpprogramma’s er goed doorheen komen, kan een algoritme van de zoekmachines dat vanzelf ook beter.

Voor toegankelijkheid van websites is er overigens ook al jaren een richtlijn, die af en toe geüpdatet wordt, de Web & Content Accessibility Guidelines. Je kunt de WCAG2.1 richtlijnen checken om te controleren of je website voldoet. Of je laat dat je technische mensen doen.

Maak toegankelijkheid een eis

Maar goed, ik dwaal af. Beste marketingbaas, het wordt tijd dat je gaat nadenken over toegankelijkheid. Nu, en niet over 2 jaar pas. Dat is mijn boodschap. Zeker als je weer een rondje onderhoud aan de website gaat plannen, of een nieuwe website gaat laten ontwikkelen. Zorg ervoor dat er iemand meekijkt op dit gebied. Dat je de keuze voor een webbouwer ook baseert op de kennis van toegankelijkheid, in detail. “Toegankelijk” als eis, is geen criterium.

En test het!

Voor overheden is het hebben van een toegankelijke website al jaren verplicht. Dus er zijn partijen die er ervaring mee hebben. We ervaren overigens allemaal weleens dat overheidswebsites soms totaal onbegrijpelijk zijn, dus met technische trucjes om aan de eisen te voldoen, ben je er nog niet. Zorg ervoor dat het er ook goed uitziet (UX), dat de (technische) SEO klopt, dat taalgebruik op B1-niveau is, dat je niet teveel tekst op 1 pagina zet, en vooral: laat mensen die de toegankelijkheid hard nodig hebben, je website testen voordat ‘ie live gaat. Als je daar zelf niet aan wilt beginnen, regel dan iemand in je team die dit kan overzien.

En train je mensen!

Extra tip: laat iedereen in het marketingteam die veel met je website werkt een cursus doen over toegankelijkheid, die zijn er namelijk.

Zo kun jij ook een beetje helpen om de digitale wereld een beetje beter te maken voor iedereen. Omdat het moet, omdat het hoort, en ook omdat je er meer geld uit haalt. Meer mensen die kunnen bestellen, is meer klanten, is meer geld. Dat wil jij toch ook?

Boem, huiswerk!

En omdat ik graag huiswerk geef, heb ik nog een rijtje bronnen voor je. Ook omdat ik niet alles zelf weet en er meer mensen op detailniveau verstand van hebben. Maar je mag me gerust bellen als je er eens over wilt praten. Want ik heb nog zoveel hierover te vertellen! Groetjes, je adviseur Digitale Inclusie.

Investeren in een toegankelijk webshop levert 37000% ROI op

Over de European Accessibility ACT

2.6 miljoen mensen worstelen met digitale betaalwereld (dus ook afrekenen in je webshop)

1 op de 5 Nederlanders tussen 16 en 74 heeft geen of beperkte digitale vaardigheden

PS: ik schrijf deze posting voor jou als marketing-eindbaas, maar wellicht is het ook interessant voor je hoofd-ict, of e-commercemanager of facility manager. Want dit gaat veel verder dan alleen toegankelijkheid voor je website. Denk ook aan betaalzuilen, servicepunten, apps, etc. Stuur dit artikel gerust door. 

Annelies Verhelst
Strategisch (marketing) adviseur bij Advies van Annelies

Met Advies van Annelies geef ik strategisch advies aan ondernemers, managers en marketeers. Ik ben als freelancer of interimmer in te huren om bijvoorbeeld plannen te maken, iets op poten te zetten of adviezen uit te brengen. Momenteel maak ik me graag druk om digitale inclusie en toegankelijkheid van websites en faciliteer daar graag gesprekken over. Mijn speelveld is het snijvlak tussen techniek, marketing/communicatie en de business. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!