Tips om meer betrokken te zijn op LinkedIn van de Most engaged marketeers
Op 10 december reikte LinkedIn weer de jaarlijkse awards uit voor de tien Nederlandse marketeers die volgens metingen van LinkedIn de meeste engagement hebben op dit platform. Ik was erbij en heb de winnaars gevraagd naar hun tips over hoe ook wij meer engagement kunnen krijgen. Niet omdat elke marketeer meer ‘engaged’ moet worden, maar iedereen die meer wil profiteren van zijn of haar zorgvuldig opgebouwde netwerk. Want met betrokkenheid laat je ook je interesse zien.
Is engagement een marketing ding?
Als ik in mijn eigen netwerk kijk en dat is een zeer divers netwerk, zijn vooral de marketeers (zelfstandig of in loondienst) zeer actief op LinkedIn. Het lijkt dus inderdaad een marketing ding te zijn maar ik denk dat dat vooral komt omdat zij de voorhoede zijn voor de rest. Engagement zal in de toekomst voor meerdere vakgebieden en dan met name voor sales, een toegevoegde waarde opleveren. Een waarlijk geïnteresseerde verkoper, klink bijna als een contradictie, zou wel eens betere resultaten kunnen halen.
Grote namen
De lijst wordt bevolkt door marketeers van de grotere merken. Logisch, want deze lijst is gebaseerd op marketeers van beursgenoteerde bedrijven met minimaal 50 medewerkers. Van deze marketeers is gekeken hoe actief ze zijn op LinkedIn, wat ze delen, hoe ze in groepen actief zijn en in hoeverre ze een relatie opbouwen met andere gebruikers. Oftewel, betrokken gebruikers die hiermee het merk dat ze vertegenwoordigen beter in de picture zetten.
De winnaars
De lijst bevat, bijna alleen, grote merknamen. Waarbij het mij ook opvalt dat het niet alleen B2B merken zijn, maar ook consumenten merken zoals Cloetta en Heineken. Merken die ik zelf vooral op Facebook zou verwachten.
- Nick van der Kolk – Enterprise Inbound Marketing Specialist bij HubSpot
- Bas Komen – Global Digital & Social Media Director bij Cloetta
- Hessel Coenraadt Boschma – Digital & Data Marketeer bij Ziggo
- Michiel Hoogenboom – Business Development & Marketing Lead Business Solutions bij Microsoft Nederland
- Eirini Giannou – Global social B2B lead bij Philips
- Mark de Bruijn – Audience Marketing Manager bij SAP
- Peter Nool – Country Marketing Manager bij Dell
- Mark van Rossem – Online marketing en e-commerce bij Heineken
- Corinne Avelines – Global head of digital & e-commerce bij AkzoNobel
- Jeroen van de Ven – social media manager bij ABN Amro
Belangrijkste tips
Na de hele ceremonie en een ronde tafelgesprek, kreeg ik nog enkele van de winnaars voor de camera en vroeg hen naar hun beste tip voor de lezers van Marketingfacts.
De vijf belangrijkte tips op een rijtje:
- Mark van Rossem, Heineken: “Op LinkedIn moet je mensen helpen. Door ze te helpen aan een stageplek of door te sturen naar een ander bedrijf. Dus echt netwerken”.
- Corinne Avelines. AkzoNobel: “Je moet LinkedIn onderdeel maken van je dagelijkse routine, om bij te blijven over wat je netwerk bezighoudt maar ook om te delen wat je zelf bezighoudt”.
- Mark de Bruijn, SAP: “Wees oprecht geïnteresseerd in wat je vakgenoten bezighoudt, wat voor oplossingen zij zoeken en kijk hoe je daar van toegevoegde waarde kunt zijn”.
- Eirine Giannou, Philips: “Zorg dat je altijd onderdeel bent van het gesprek. Ook als je zelf even niets te melden hebt dan kun je nog reageren op de content van anderen of deze delen”.
- Hessel Coenraadt Boschman van Ziggo en Bas Komen van Cloetta zijn het er samen over eens: “Als je echt engagement zoekt, moet je zorgen dat de dingen die je post dicht bij jezelf staan”.
Dus eigenlijk is het niet zo moeilijk. Je moet gewoon meedoen, mensen helpen, reageren op wat je netwerk deelt en ook zeker delen wat jou zelf bezighoudt.
Video: gemaakt door
Conclusie
Engagement, oftewel in dit geval digitale betrokkenheid op LinkedIn, lijkt in het begin een tijdrovend klusje. Je moet steeds inloggen op de site, of vaker de app pakken. Kijken wat anderen delen, dit liken of er inhoudelijk op reageren. Het is geen ingewikkelde activiteit, eigenlijk heel simpel, maar je zult zien dat je daarmee ook vaker letterlijk op het netvlies van je netwerk komt. En wie weet wat dat allemaal oplevert!