The LinkedIn Bell, dan weet je het wel

14 februari 2022, 14:00

Koot staat in zijn wekelijkse update stil bij het IPA TouchPoints-rapport Making Sense. Daaruit stijgt een beeld op van een medialandschap dat steeds ingewikkelder te doorgronden lijkt. Ook wijst hij op een cool crypto-restaurant dat echt eten combineert met NFT’s, de toeters en bellen die LinkedIn deze week in zijn site hing en de prachtige augmented reality app die MediaMonks maakte voor de Anne Frank Stichting.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Making Sense

Vorige week al in de update, deze week de resultaten. Het Making Sense onderzoek van de Britse IPA. De meest opvallende bevindingen van dit nieuwe IPA TouchPoints-rapport Making Sense (The commercial media landscape, 4e editie) zijn in een notendop: Het medialandschap is tussen 2005 en 2021 aanzienlijk veranderd en daarom is meer dan ooit een grotere focus nodig om de algehele campagneprestaties te maximaliseren. Naarmate de overeenkomsten tussen 16-34 en 55+ toenemen moet je niet denken dat dit de planning gemakkelijker maakt of dat hun gedrag binnen deze platforms enige gelijkenis met elkaar vertoont. Mediaplanners worden steeds vaker geconfronteerd met uitdagingen bij het bereiken van een groot publiek. Met uitzondering van OOH kan geen enkel samengesteld kanaal 90%+ van alle volwassenen in een week bereiken wat de noodzaak benadrukt van genuanceerde inzichten in mediaplanning. Onlinevideo heeft de afgelopen vijf jaar de grootste groei doorgemaakt van alle kanalen. Het rapport laat zien dat de manier waarop merken hun digitale en niet-digitale merkopbouwende activiteit combineren nu van cruciaal belang is. Hier vind je alle resultaten en de webcast over de presentatie van de cijfers kan je hier bekijken.

#2 Generation Mute

De pandemie heeft ons de voordelen van stilte doen herontdekken in een wereld waar het lawaai van verkeer, apparaten, schermen of media constant is. Stilte is nu de kern van de wellnesstrends. Bewegingen zoals “Silence Experience” of het Nederlandse “Uitwaaien” bevestigen deze trend. Langzaam dringt deze trend ook door is de mediawereld. Gen Z als leader of the pack is op zoek naar nieuwe (stille) vormen van communicatie. Lees in dit verhaal van Marie Dollé welke toepassingen er inmiddels op de markt komen. De lijst is indrukwekkender dan je op het eerste gezicht zou verwachten. En als toetje nog een laatste insight: “according to an Oxford professor, noise-cancelling headphones improve the taste of food served on planes! Now you know what to do on your next flight.

#3 YouTube 2022 innovaties

Wat kunnen we verwachten van YouTube in 2022? Een focus op de creators. Die worden toch wel erg belangrijk in deze wereld van bewegend beeld. Zie ook de findings van Making Sense hierboven Dus gaat YouTube meer manieren testen om geld te kunnen verdienen met Shorts. Zo worden ook de bestaande fooifuncties zoals Super Chat vergroot en gaat men starten met “live shopping” rechtstreeks vanuit een Shorts-video of via de app. Natuurlijk is er ook de Metaverse en Web3: Een toepassing van de blockchain-technologieën door services die zich op makers richten. Er komen opties om NFT-makers te kunnen helpen door fans een verifieerbare manier bieden om unieke video’s, foto’s, kunst en zelfs ervaringen van hun favoriete makers te bezitten. YouTube als een NFT-marktplaats?

#4 The Sims

De populairste nieuwe eetervaringen lijken van voedsel te zijn dat niet eetbaar is. De hipste nieuwe eetgelegenheid bevindt zich in De Sims, zo meldt de NYT. De 22 jaar oude simulatie-videogame is geëvolueerd naar een wereld waar spelers kunnen boeren, foerageren, koken en alles leren over de manieren waarop mensen en culturen eten ervaren. Het grote voordeel is dat je geen last hebt van calorieën omdat vooralsnog het digitale eten niet verteerbaar is.

#5 The Return of Y2K

Weer een interessant insight van Rex Woodbury. Hij komt vaker langs in deze updates. Als je terugkijkt naar de eerste jaren van Web2.0 dan valt het op dat de omgevingen die toen succesvol waren, denk aan MySpace, Hyves en Tumblr, enorm creatieve spaces waren waarin je zelf veel van je creativiteit kwijt kon. Met de komst van de grote platformen is die zelfexpressie steeds minder geworden. Veel social media zijn hulpprogramma’s geworden. We gebruiken Meta-producten omdat ze in ons leven zijn ingebakken, met krachtige netwerkeffecten. Maar Meta-producten wekken geen vreugde en creativiteit op. Met de komst van Web3 is er een grote kans dat we ook weer een beetje terug moeten kijken naar hoe het ooit begon. Want is dat uiteindelijk niet wat mensen willen?

#6 Edelman Trust Barometer

De jaarlijkse vertrouwensbarometer is er weer. Inmiddels al meer dan 20 jaar monitort Edelman de staat van het vertrouwen in de wereld. Een onderwerp dat nu meer dan ooit bovenaan verschillende agenda’s staat. De titel van dit jaar is “Vicieuze cirkel van wantrouwen aangewakkerd door overheid en media”. Volgens Edelman zien we een wereld verstrikt in een vicieuze cirkel van wantrouwen, gevoed door een groeiend gebrek aan vertrouwen in de media en de overheid. Door desinformatie en verdeeldheid voeden deze twee instellingen de cyclus en exploiteren ze deze voor commercieel en politiek gewin. Zij signaleren een nog grotere verwachting (rol en noodzaak) van het bedrijfsleven om het voortouw te nemen nu het vertrouwen in de overheid blijft afnemen. Maar dit is geen klus die een bedrijf alleen kan doen. Het bedrijfsleven moet samenwerken met alle instellingen om innovatie te stimuleren en impact te stimuleren. Inmiddels weten we dit natuurlijk al jaren maar kennis alleen is niet voldoende! Wil je niet het gehele rapport lezen dan zijn hier de 10 belangrijkste bevindingen.

#7 The LinkedIn Bell

LinkedIn is bezig met de uitrol van een LinkedIn “bell” op je profielpagina. Er zijn twee vormen/opties van de bell: Een donkergrijze bel “Je ontvangt nu meldingen voor alle nieuwe berichten van [naam persoon]” Met deze optie zou je alle berichten van de auteur in je meldingen moeten kunnen vinden. En optie twee een witte bel met grijze omtrek “Je ontvangt alleen meldingen voor topberichten van [naam persoon]” Deze optie lijkt de status-quo te zijn, wat betekent dat als het algoritme denkt dat het relevant voor je is, je het in je feed kunt zien. Voor een vrolijke aankondiging kan je ook even naar deze video kijken.

#8 DoMarks

DoMarks is een heerlijke oplossing als je worstelt met het verzamelen van steeds meer bladwijzers. Want je kunt ze natuurlijk wel opslaan maar dan moet je er ook wel eens een keer iets mee doen. DoMarks is een speciale taak-app voor al je bladwijzers. Wanneer je een website, artikel, video of link als bladwijzer wilt opslaan, bewaar die dan in DoMarks en de bladwijzer zal in een to-do-item veranderen. Daarnaast kan je er direct een vervolgactie aan toevoegen. Als je bijvoorbeeld een artikel opslaat, kun je een actie toevoegen waarin staat in welke context je dat artikel hebt gevonden, of waarom je het wilt lezen. Voor verzamelaars zoals ik een superontdekking. Voorlopig wel alleen beschikbaar voor de Apple platformen.

#9 NFT-restaurant

Een van de meest voorkomende kritieken op NFT’s is dat het meestal nutteloze 21e-eeuwse beanie-baby’s zijn. Wat kan de NFT voor je doen, naast een vergrendeld Discord-kanaal of een whitelist-toegang tot een ander project. Maar er is nu een echt cool crypto-restaurant dat echt eten combineert met NFT’s. Het wordt “The Web3 Mexican Grill” genoemd. De NFT’s hebben verschillende functies; van gratis eten tot winstdeling met het restaurant. De “Web3 Grilled Enchiladas Sunday NFT” geeft je bijvoorbeeld elke zondag toegang tot GRATIS enchiladas! Je kunt ze kopen voor de (lage prijs) van 0,03 ETH. Wil je nooit meer een gratis enchilada op maandag eten? Dan verkoop je de NFT gewoon aan iemand anders! De planning is dat ze ergens in de zomer de deuren gaan openen.

#10 The Bookcase for Tolerance

Een werkelijk prachtige app van Nederlandse bodem. MediaMonks maakte deze augmented reality app. The Bookcase for Tolerance is een project van de Anne Frank Stichting dat als doel heeft vooroordelen en discriminatie tegen te gaan door het verhaal van Anne Frank en hedendaagse persoonlijke verhalen en worstelingen te delen. Deze AR-app nodigt je uit om binnen te stappen in een zorgvuldig 3D-gerenderd model van de kamers van Anne Frank, Kuei, Mees, Dalit en Majd, waar je rond kunt lopen, hun persoonlijke objecten en de betekenis erachter kunt verkennen. Zet vooral ook het geluid aan en luister naar de getuigenissen van de hoofdrolspelers over antisemitisme, racisme, ongelijkheid en vooroordelen.

# Podcast van de Week

Audio agency Airborne selecteert elke week een bijzondere audioproductie. Deze keer is het “Moved by Sound”. Een podcast waarin Eva Cleven smaakmakers ontmoet uit de muziekwereld. Innovatief aan deze reeks is dat gebruik wordt gemaakt van Music + Talk. En nieuwe functionaliteit van Spotify die gecureerde playlist combineert met korte podcasts. Moved by Sound is onderdeel van Discovered, het lifestyle magazine van Porsche. Luisteren naar “Moved by Sound” kan via deze link

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Deze week natuurlijk ook weer de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!