Je bekijkt een artikel van STROOM
partner

“Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten”

Samantha Catsburg is werkzaam als Managing Director bij mediabureau STROOM.

6 juni 2023, 09:12 746 x gelezen

Dat houdt in de praktijk in dat zij als eerste zorgt voor enthousiaste, goed geïnformeerde en ambitieuze collega’s en daarna voor zeer tevreden klanten. Zij vertelt in dit interview hoe ze dat voor elkaar krijgt en over de snelheid waarin media zich de laatste tien jaar ontwikkelden.

Wat is er in vijftien jaar veranderd in het mediagebruik van mensen?

,,Vooral het gebrek aan stabiliteit. Neem bijvoorbeeld het kijken naar televisie en luisteren naar radio wat aanvankelijk langzaam afnam, maar wat de laatste jaren steeds sneller terugloopt. Platforms die nu een hype zijn, zijn na drie jaar alweer verouderd tegenwoordig. Het betekent dat de mensen die bij ons werken echt kennis moeten hebben van een medium: wie zitten er allemaal op dat medium en hoe moet je daar communiceren? Die kennis is de basis van wat wij doen: een mediastrategie maken voor een campagne, zodat de effecten op het merk optimaal zijn.’’

Dus jullie moeten mensen hebben die snappen wat er op Instagram, TikTok, YouTube of bij de NPO en RTL gebeurt?

,,Zeker, onze consultants kunnen niet denken: zo werkte het vroeger. Ze moeten de platforms snappen om erover te kunnen adviseren. Het gaat er namelijk om dat het medium passend moet zijn bij de boodschap van het merk, om de doelstelling te halen. Dan heb je het als eerste over de harde cijfers: daardoor krijg je inzicht in welke doelgroep je op welk platform kan bereiken. Daar hebben we natuurlijk professionele tools voor, maar dan moet je ook nog inhoudelijke keuzes maken: kies je voor het medium waardoor je 35 procent van de doelgroep bereikt of 40 procent? Past het medium bij de boodschap en bij het verhaal dat de klant wil vertellen?’’

Het begint dus bij de klassieke uitdraai wie je in een bepaalde doelgroep waar bereikt, maar dan ga je pas aan de slag?

,,Ja, dan ga je op basis van ervaring uitwerken hoe je aan een merk kan bouwen op een platform. Kies je voor kanalen waarbij je de boodschap over mensen heenstort of kies je voor een kanaal waar je wat meer de diepte ingaat? Kies je voor twee videocommercials op YouTube of voor een branded-content verhaal in een magazine? Die nuances zijn belangrijk want daarin zit het antwoord op de vraag of het bereik echt iets voor jouw merk kan doen.’’

Heb je een voorbeeld van een case waarin die mediastrategie verrassend uitpakte?

,,TNO is wel een goed voorbeeld. Veel mensen weten wel zo’n beetje dat ze onderzoek doen, maar wat doen ze precies en wat kunnen ze voor jou betekenen? Wij zijn vanaf 2020 gaan samenwerken met DPG Nederland omdat we heel werkend Nederland wilden bereiken, maar wel de diepte in wilden. We zijn bijvoorbeeld in de sectie Techniek op Nu.nl gaan uitleggen wat TNO allemaal doet zoals hoe ze techniek inzetten om de energietransitie te versnellen.’’

Je zocht het medium bij de doelgroep en bij het inhoudelijke verhaal?

,,We zijn dat verhaal gaan vertellen en bovendien konden we via het artikel dan verwijzen naar de podcast waar TNO nog dieper inging op de materie. Op deze manier konden we inhoudelijke lading geven aan het merk.’’

Je komt dus steeds vaker niet alleen bij de tv-commercials uit?

,,Zeker, en wij werken natuurlijk ook voor merken die in absolute zin minder budget hebben dan de grote internationals met mediabudgetten van 10 miljoen+. Onze klanten moeten heldere doelstellingen bepalen, maar kunnen niet overal in de media zijn: we moeten keuzes maken en wij maken een onderbouwde “educated guess” over wat gaat werken en wat niet. Daarom is het zo belangrijk dat de mensen die bij ons werken, echt liefde voor het vak hebben. Natuurlijk gaat een ander uiteindelijk de podcast daadwerkelijk produceren, maar je moet wel een beetje snappen hoe je de boodschap kwijt kan in de podcast, en dus moet je dat medium snappen. Tegelijk moet je ook de basis principes en strategieën van marketing kennen, dus we vragen best wat van onze collega’s.’’

Daarover gesproken. Wat is jouw rol als Managing Director van STROOM?

,,Mijn taak is het geluk van de mensen die bij ons werken én de tevredenheid van klanten. En daarbij gaat de tevredenheid van medewerkers voor op die dan van klanten. Ik geloof in blije mensen > blije klanten.’’

Hoe hou je de medewerkers zo enthousiast?

,,Wij hebben een hele open cultuur waarbij je echt samen dingen doet. Ik geloof in investeren in ons team en zit dus ik, of de directe manager van die persoon, elke maand met onze collega’s waarbij het echt over hen gaat. Investeren is juist niet alleen financieel, maar gaat over het maken van tijd en daarmee geven van echte aandacht.’’

Hoe help je hen in hun werk?

,,Ik vraag allereerst hoe het met hen gaat als mens, niet als medewerker. Als ik weet dat een favoriete oom in het ziekenhuis ligt dan kan ik bijvoorbeeld een beetje ruimte geven. Ik ben geen psycholoog en kan het niet oplossen, maar ik ben er wel voor mijn team. Je kunt natuurlijk communication-consultant worden bij meerdere bureaus, maar het is bij STROOM zo dat de collega’s zich blij en thuis voelen. Daar investeren we in’’

Is dat jullie onderscheidende vermogen?

,,Zeker, wij hebben niet te maken met bepalingen vanuit een internationale netwerk dus we zijn heel erg bezig met het bouwen aan onze eigen en lokale cultuur. Het menselijke aspect zit er echt in en dat krijgen we ook terug van klanten. Een mooie bevestiging is dat we zo vaak de nummer 1 plek pakken in de klanttevredenheidsonderzoeken: we zijn de laatste 2 jaar als beste mediabureau uit de bus gekomen bij Emerce, Fonk en MT-1000. Dan is het wel heel fijn, als je ziet dat het allemaal goed werkt bij STROOM.’’

Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

Als fullservice mediabureau is mediastrategie, -planning en -inkoop, de kern van onze expertise. Resulterend in een goedgeorganiseerde administratie, optimalisatie en evaluatie van campagnes. Dit doen we voor alle mediumtypes, zowel videogerelateerd: TV, online video en bioscoop, als audiogerelateerd: radio, podcasts en platformen als Spotify. Daarnaast buitenreclame (analoog en digitaal), dagbladen, magazines, huis-aan-huisbladen en folders. Binnen het digitale spectrum geven wij advies over display advertising (al dan niet programmatic ingekocht), social media, influencermarketing, SEA, SEO, affiliate marketing en contentpartnerships. Dashboards voorzien u van alle gewenste informatie en zorgen voor een krachtige evaluatie en optimalisatie van de campagnes. De strategieën en learnings van o.a. Byron Sharp, Daniel Kahneman en Binet & Field helpen ons bij het behalen van uw lange en korte termijn doelstellingen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!