TestGorilla kijkt niet naar cv’s maar naar vaardigheden
Hoe selecteer je als bedrijf de beste kandidaten voor een bepaalde functie?
Vaak gebeurt dat op de klassieke manier: cv’s van sollicitanten bekijken en daar de beste uit pikken. Maar die methode blijkt een slechte voorspeller van baansucces. TestGorilla helpt bedrijven om kandidaten in eerste instantie louter te selecteren op vaardigheden. Dimitri Krabbenborg van TestGorilla legt uit hoe dat werkt en waarom hun aanpak succesvol is.
TestGorilla is een internationaal opererend assessmentbedrijf dat voor organisaties de eerste ronde in het aannameproces voor zijn rekening neemt. Niet door cv’s te lezen, maar door kandidaten te testen op relevante vaardigheden. Want met skill based hiring halen bedrijven betere medewerkers in huis. Waarom is dat? “Recruiters kijken gemiddeld 6 tot 8 seconden naar een cv en oordelen dus heel intuïtief”, begint Krabbenborg. “Dan vinden ze vaak onbewust de mensen die op hen lijken het meest geschikt. Iemand van een ander gender, etniciteit of leeftijd kan dan gemakkelijk terzijde geschoven worden, terwijl die misschien juist de perfecte match is. Bedrijven kijken pas naar skills nadat ze geselecteerd hebben op cv’s. Wij zeggen: draai dat om. Begin met de vaardigheden en ga dan naar de volgende ronde.”
Cv mooier gemaakt
Met skill based hiring doen geïnteresseerde kandidaten testen waarmee duidelijk wordt in hoeverre ze over bepaalde vaardigheden beschikken. Het bedrijf ontvangt dan een shortlist van kandidaten die het best gescoord hebben. “Het voordeel is dat onbewuste vooroordelen geen rol spelen, want je kijkt uitsluitend naar testresultaten. Ook voorkom je dat je mensen selecteert omdat ze goed zijn in cv’s schrijven. Want iemand kan een geweldige cv hebben en altijd alle targets hebben gehaald, maar toch niet de juiste persoon voor die ene functie blijken te zijn. Omdat hij niet bij het bedrijf past, door omstandigheden succesvol is geweest of gewoon zijn cv wat mooier heeft gemaakt.”
Vaardigheden en waarden
Klanten kunnen zelf bepalen welke soort testen ze gebruiken voor een specifieke rol in hun bedrijf. TestGorilla heeft een enorme collectie wetenschappelijk onderbouwde sollicitatietesten. Krabbenborg: “Om precies die vaardigheden te testen die relevant zijn voor die ene rol, combineren we de testen die dat meten. Van cognitieve vaardigheden tot communicatieve skills en persoonlijkheidstesten, alles is mogelijk.” Maar passen de gevonden kandidaten wel bij de cultuur van het bedrijf? “Wij gaan liever niet uit van culture fit, maar van culture add. Het gaat er dan om wat iemand toe kan voegen aan jouw bedrijfscultuur. Ook daar kun je prima op testen door bedrijf en kandidaat dezelfde vragenlijst in te laten vullen over culturele waarden en dan te kijken naar de overeenkomsten en verschillen in de antwoorden.”
Lagere kosten, betere kandidaten
Een belangrijk voordeel van een eerste selectie door TestGorilla is kostenbesparing. “Als recruiters niet meer al die cv’s hoeven te screenen, scheelt dat enorm”, aldus Krabbenborg. “Mismatches kosten bovendien tijd en geld en dat risico wordt kleiner omdat je betere kandidaten selecteert. Verder is onze selectiemethode een uitkomst voor de krapte op de arbeidsmarkt. Bedrijven zoeken nu ook over de grens, maar hoe beoordeel je cv’s als die universiteiten en bedrijven je niets zeggen? Dan moet je dus wel naar skills gaan kijken.” Maar zijn diploma’s en werkervaring dan niets meer waard? “Als het goed is heb je tijdens je studie en je werkzame leven ook vaardigheden ontwikkeld. Dat zie je dan terug in de testscores. Maar het diploma zelf doet er niet toe want daaraan kun je niet zien of iemand de juiste skills heeft. Een bedrijf gaat natuurlijk wel in gesprek met de kandidaten op de shortlist. Dan kunnen ze alsnog vragen naar iemands ervaring en of hij vergelijkbare functies heeft gehad. Maar het startpunt is testen, waardoor je ook kandidaten een kans geeft die normaal niet op de shortlist zouden komen.”
Mensen helpen aan een droombaan
Wereldwijd maken al 10.000 bedrijven gebruik van TestGorilla. Die groei in het aantal klanten en in de omzet is mooi, vindt Krabbenborg. “Maar we willen ook groeien in impact op de arbeidsmarkt. Onze ambitie is om een miljard mensen aan een baan te helpen waar ze helemaal op hun plaats zijn. Dat meten we ook. Hoeveel mensen vinden via ons hun dreamjob? En hadden ze die baan ook gekregen als er op cv’s en ervaring was geselecteerd? Groei zit niet alleen in onze klanten, maar ook in de kandidaten. We willen dat zij een goede ervaring hebben, we zorgen daarom voor een uitstekende support tijdens de assessment en helpen hen echt om hun droombaan te krijgen.”
Led growth groeistrategie
TestGorilla heeft een product led growth strategie. Klanten kunnen een gratis account aanmaken en dan introductieversie rondom skill based hiring gebruiken. Ze kunnen testen eerst uitproberen met een paar collega’s of een paar kandidaten. Krabbenborg: “We laten bedrijven lekker experimenteren omdat ze dan aan een andere aanpak kunnen wennen. Want er is vaak flink wat koudwatervrees om voor een nieuwe selectiemethode te kiezen. Als de hiring manager enthousiast is over de resultaten van onze software, kan hij de directeur Recruitment overtuigen. Dan willen ze voor specifieke rollen ook andere functionaliteiten gebruiken. En daarvoor hebben ze dan een betaald abonnement nodig. Zo is het product zelf de drijvende kracht achter onze groei.”
Beluister de podcast
Wil je meer weten over de groeistrategie van TestGorilla? Luister dan naar deze podcast waarin Tom Jessen in gesprek is met Dimitri Dimitri Krabbenborg Account Executive bij TestGorilla.
Marketingfacts en MarketingTribune zijn trotse mediapartner van deze serie. Abonneer je hier op Spotify, Apple Podcast of kijk op YouTube.