Succesvol ondernemen volgens Oot Granola’s Valentine van der Lande
Zeg vaker nee dan je lief is, bezuinig niet op je kern en besteed aandacht aan de belangrijke details. Dat zijn een paar van dé ondernemerslessen van Valentine van der Lande, oprichtster van Oot Granola en ervaren ondernemer.
Van der Lande verdiende haar sporen in uitgeversland bij onder andere Bol.com en Albelli. In deze functies deed ze veel contacten op bij uitgevers in binnen- en buitenland. Bij Bol.com was ze verantwoordelijk voor het gehele Engelstalige boekenassortiment. Ook stond ze aan de basis van het e-booksproject bij deze grootste webwinkel van Nederland.
In 2018 richtte Van der Lande Oot op, een nieuw ontbijtmerk dat verse, gezonde ontbijtgranen thuis in de brievenbus bezorgt. Ze lanceerde eerder, in 2010, TenPages, een innovatief uitgeefconcept waar nieuw – en later ook bekend – schrijftalent financieel werd gesteund door het publiek. De website was na Sellaband de eerste grote crowdfundingwebsite van Nederland. Het was bovendien één van de grootste innovaties in de uitgeefwereld het afgelopen decennium en Van der Lande werd dan ook geïnterviewd door zo’n beetje alle Nederlandse media die er zijn. Bijna honderd schrijvers werden in ruim vier jaar uitgegeven, waaronder bijvoorbeeld de ‘Zo Zuidas’-schrijfsters. Ook bekende Nederlanders als presentator Arie Boomsma en chefkok Ron Blaauw werden aan het concept verbonden. Met haar ruime ervaring in startups deels Van der Lande haar vijf lessen voor een succesvolle onderneming.
1. Ga voor A-spelers
“De onderneming is zo goed als de mensen intern. Maar ga extern – bij de keuze van partners en klanten – ook voor A-spelers. Als startende ondernemer moet je potentiele partners enthousiasmeren en overtuigen van wat zij eraan hebben om samen te werken.”
2. Zeg vaker nee dan je lief is
“Als startup zie je heel veel kansen, maar je kunt je niet op te veel dingen tegelijk focussen. Ik doe het ook niet graag, maar ik zeg ook wel eens ‘nee’ tegen een te kleine klant, waarvan ik weet dat het te veel tijd gaat kosten om te managen.”
3. Bezuinig niet op je kern
“Er zijn mensen die zeggen dat je alles ongeveer voor een zeven moet doen, dan alles zo snel mogelijk op de markt brengen en kijken hoe het gaat. Ik denk dat het juist goed werkt om te kijken wat nu écht het verschil maakt. Besteed veel tijd, aandacht en geld aan belangrijke details.”
4. Bepaal je key metrics en stuur daarop, elke dag
“We zorgen dat iedereen in het team zijn eigen key metrics heeft en vergaderen elke dag maximaal acht minuten staand. We kijken hoeveel proefpakketten er zijn verkocht en hoeveel abonnementen er zijn afgesloten, maar we sturen ook op hoeveel mensen hun abonnement hebben stopgezet of gepauzeerd. Verder proberen we ook een paar voorspellende indicatoren te hebben, waarbij je meer de pijplijn kan voorspellen.”
5. Get out of the building
“Als startup heb je het hartstikke druk. Het is daardoor erg verleidelijk om extra hard te werken en heel veel zelf te doen. Eén van de dingen die erbij in kan schieten is het inspiratie opdoen bij anderen. Ik zorg dat ik elke week een afspraak heb met bijvoorbeeld een mede-ondernemer, iemand in de sector, of een concurrerend merk, waarvan ik nog niet precies weet wat eruit komt. Er komen altijd inzichten uit die me écht vooruit helpen.”