Sociale kantoortijger of een verstokte thuiswerker?
Voor beide valt iets te zeggen, maar alles staat of valt met een fijne balans tussen werken en leven. 5 tips
De verwachting is dat we voortaan echt anders blijven werken dan vóór corona. Het afgelopen anderhalf jaar hebben we veel ervaring opgedaan met anders werken. Grofweg zijn er drie smaken ontstaan. De twee uitersten: grotendeels op afstand werken (thuiswerken) of grotendeels op kantoor. De nieuwe middenweg (hybride werken): half thuis, half op kantoor.
Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Van een aantal professionals hoor ik dat ze het thuiswerken als heel prettig hebben ervaren. Ze vinden het een stuk rustiger en werken efficiënter dan op kantoor. Terwijl anderen aangeven veel moeite te hebben met het thuiswerken en zich geïsoleerd voelen. Ze hebben moeite thuis de structuur te vinden, motivatie ontbreekt vaak en ze hebben weinig focus. Ook voelen ze op afstand weinig erkenning en waardering voor het werk dat ze leveren. Het hybride werken lijkt een oplossing, maar heeft ook een downside en wordt door veel mensen als zeer ‘inspannend’ ervaren.
Geen reistijd, geen files, geen onnodige koffiepraat
Wat heb jij ervaren de afgelopen periode? Wat werkte goed voor je, persoonlijk én professioneel? En wat juist niet? Welke overwegingen zijn bepalend bij het kiezen van hoe jij de komende tijd wilt gaan werken? En wat heb je hierin te leren? Lees hieronder enkele waardevolle ervaringen en vijf tips uit mijn coachpraktijk.
Hoe efficiënt is het thuiswerken voor jou?
Geen reistijd, geen files, geen onnodige koffiepraat. Tijdens een call maak je een wandeling, want dan kom je aan je 10.000 stappen. En tussen de meetings door, werk je nog even die berg afwas weg. Zo multitasken we steeds meer. Wel zo lekker efficiënt. Maar er is ook sprake van vluchtigheid en verlies aan focus. Die berg afwas confronteert je met wat je allemaal nog moet doen in huis. En het multitasken vraagt om een dubbele inspanning van jezelf en is daardoor focusverlies. Als je op kantoor al moeite had met gebrek aan focus en slechte concentratie, in hoeverre heb je hier dan met het thuiswerken geen last van?
Tip 1: Maak duidelijke werkafspraken en werk doelgerichter.
Creëer focus door aan het begin van de werkdag heldere doelen te stellen. Bepaal wat je die dag wilt bereiken en wat je nodig hebt om dat te bereiken. En welke support kun je hierbij gebruiken? Geef dit aan bij je leidinggevende en collega’s. Voorkom dat je naar kantoor gaat zonder een specifiek doel of dat je thuisblijft terwijl je continu afgeleid wordt door privé-taken. Als je een deadline hebt, breng focus aan en stel niet-urgente en niet-belangrijke andere taken uit. Ook thuis. Laat die afwas staan. Als je naar kantoor was gegaan, was die afwas ook blijven staan. Dit zorgt alleen maar voor focusverlies.
Handig hulpmiddel: kader je taken af en stel prioriteiten met behulp van het Timemanagement-model van Stephen Covey.
Hoe zorg je voor een betere scheiding tussen werk en privé?
Inmiddels zijn we gewend aan het thuiswerken en hebben de meeste mensen een eigen werkplek ingericht en structuur gevonden. Toch hoor ik nog veel klachten dat we moeite hebben met het scheiden van werk en privé. Op de vrije ochtend loggen we toch nog even in om mail bij te werken. Dat ene telefoontje kan nog wel tijdens het eten worden opgenomen. Of we werken in de avond langer door. We hebben toch geen reistijd en het moet echt nog even af. Het lijkt wel of het vanzelfsprekend is geworden dat we continu ‘aan’ staan. Op dit moment hebben veel mensen een ‘kort lontje’. Er hoeft nog maar één stressfactor bij te komen en een burnout ligt op de loer. Terwijl ieder mens het nodig heeft om ook even ‘uit’ te staan en even niets te hoeven.
Laat je niet meer leiden door de waan van de dag
Tip 2: Voorkom een burn-out en zorg voor een goede begrenzing tussen werk en privé.
Stel jezelf de vraag: “Waarom heb ik zo’n moeite met die grens aangeven tussen werk en privé?” Voel je je verantwoordelijk en trek je taken snel naar je toe? Is het werk nooit af en kan het altijd beter? Als je nee zegt, voel je je schuldig? Dit zijn allemaal overtuigingen die je belemmeren om goed voor jezelf te zorgen. Voorkom dat je uiteindelijk in een burn-out belandt en ga hiermee op een diepere laag aan de slag met een gecertificeerde coach. Een ervaren coach leert je tijdig aandacht te geven aan de signalen die je lichaam afgeeft. Als je aan de slag gaat met jouw innerlijke kompas, dan ontdek je wat er bij jou in de onderstroom afspeelt. Je leert grenzen aan te geven en hoe je beter kan zorgen voor jezelf. Zodat je zelf de regie en balans vindt en je niet meer laat leiden door de waan van de dag.
Waar maak jij je allemaal druk om?
We maken ons allemaal wel eens druk. Om werk, onze gezondheid, wat er in de wereld gebeurt, hoe mensen zich gedragen in het verkeer, noem maar op. Dat is heel menselijk. Je schiet er alleen niet veel mee op. En al helemaal niet als je op afstand werkt en elkaar weinig ziet. Dan is er niet die collega om je heen die je helpt relativeren en zegt “maak je niet zo druk”. In je eentje wordt het ‘ding’ waar je je zo druk om maakt, al snel vele malen groter dan dat het werkelijk is. Helemaal als je betrokkenheid groter is dan dat je er invloed op hebt.
Tip 3: Start met relativeren en vergroot je persoonlijke effectiviteit.
Probeer dingen in ander perspectief te zien en kijk eens kritisch naar waar je allemaal tijd, moeite én energie in steekt. Een handig hulpmiddel is het model met de twee cirkels van invloed en betrokkenheid van Stephen Covey. Door regelmatig tijd te reserveren voor reflectie, krijg je meer grip op waar jij je druk om maakt en leer je van je eigen gemaakte fouten. Gemaakte fouten kun je niet meer ongedaan maken, evenmin als de gevolgen ervan. Waar je wel invloed op hebt, is de fout te erkennen en ervan te leren. De belangrijkste vorm om je persoonlijke effectiviteit te vergroten.
Hoe zorg je dat je zichtbaar bent ook al is er fysieke afstand?
Corona heeft ons waardevolle lessen geleerd. Zoals dat thuiswerken ook allerlei voordelen heeft. En ook over onszelf. Velen moesten dingen doen die ze niet eerder deden, zoals online presenteren. Het kan zijn dat hierdoor een extra talent naar voren is gekomen. Terwijl bij een ander hierdoor de onzekerheid is gegroeid. Als de drempel hoog is om jezelf proactief en zichtbaar te presenteren, dan is het makkelijk om je op afstand weg te cijferen en te ‘verstoppen’ achter het scherm. Ook komt het vaker voor dat de sociale kantoortijger, positiever wordt beoordeeld dan de hardwerkende verstokte thuiswerker. Hoe zorg je dan dat je wel op afstand wordt gezien en de waardering krijgt die je verdient en nodig hebt?
Als je online inbelt, mis je toch een hoop
Tip 4: Vergroot je zelfvertrouwen en durf te schitteren.
Heb je het gevoel dat jouw mening niet zo belangrijk is? Cijfer je jezelf iets te makkelijk weg tijdens een vergadering? Dit gevoel wordt waarschijnlijk nog groter bij hybride vergaderingen, waarbij een deel van het team wél bij elkaar is, en een ander deel op afstand inbelt. Als je online inbelt mis je toch een hoop; de eventuele blikken en grapjes met de collega’s onderling die wel aanwezig zijn. En het moment dat er na afloop nog even nagepraat wordt. Dat we blijven thuiswerken is een feit. Als in hybride werken de opzet en samenstelling structureel hetzelfde is, dan kan dit op den duur tot ongelijkheid in teams veroorzaken.
Neem zelf de regie in handen en sta bewust stil bij wat bij jou aan de oppervlakte is gekomen. Wat houd je tegen om jezelf meer in het ‘licht’ te plaatsen en meer zichtbaar te zijn in je werk en je mening meer te laten gelden? Elke professional wil gezien worden, erkenning krijgen en blijven groeien. Een ervaren coach kan je helpen te onderzoeken waar je onderliggende angst ligt en hoe je kan groeien in je zelfvertrouwen. Zodat dat je wel gehoord en gezien wordt. Durf stappen te nemen. Niet durven is uiteindelijk jezelf verliezen!
Wat kan jij doen om meer verbinding te vinden?
De afgelopen periode was voor velen een les in autonomie en zelfsturend werken. Niet alleen voor jou als professional. Ook voor je leidinggevenden was het een grote les in ruimte geven en loslaten. De ander de ruimte geven om zelf structuur en zelfsturing te vinden. Vertrouwen in elkaar is belangrijker dan ooit gebleken. Autonoom keuzes maken en fouten durven toegeven aan elkaar ook, als het niet zichtbaar is. Is dat onderlinge vertrouwen aanwezig of zijn wel elkaar een beetje kwijtgeraakt?
Tip 5: Voor echte verbinding ga je het eerlijke gesprek met elkaar aan.
Teamborrels en bedrijfsfeestjes zijn leuk voor erbij. Maar voor de echte verbinding met elkaar moet je het eerlijke gesprek aangaan. Iedereen zat in hetzelfde schuitje en heeft nieuwe ervaringen opgedaan. Maak je leidinggevende en collega’s deelgenoot van hoe jij de afgelopen periode hebt ervaren. Voelde jij je eenzaam of geïsoleerd? Werd je onzekerder omdat je het gevoel had dat je continu ‘overruled’ werd? Ben je verzand in het twijfelen omdat een eerdere keuze niet goed heeft uitgepakt? Bovenstaande vraagstukken zijn op afstand moeilijk waar te nemen. Neem het initiatief en ga het eerlijke gesprek aan. Deel je eigen ervaring, gevoelens en geef je behoefte aan. Een gesprek waarbij openheid, gelijkwaardigheid en kwetsbaarheid er mag zijn. Sta stil bij elkaars kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen. Werk aan een gezamenlijk kompas en benut alle opgedane ervaringen voordat ze verloren gaan.
Elke professional wil gezien worden, erkenning krijgen en blijven groeien. Sta bewust stil bij de argumenten die voor jou bepalend zijn bij de keuze hoe jij de komende tijd graag wil gaan werken. Bepaal welke support je hierbij nodig hebt. Een ervaren en onafhankelijke coach geeft oprechte aandacht, leert reflecteren door te spiegelen en faciliteert hoe jij het eerlijke gesprek aan kan gaan, voor meer impact, zelfvertrouwen en verbinding. Met jezelf en met de ander.