Social update – november 2021

8 november 2021, 10:48

Blijf up-to-date over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media.Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In deze social update ontdekt u meer over de nieuwe like knop voor stories, organische posts a/b testen via Facebook, de chronologische tijdlijn van Twitter, nieuwe statistieken van Instagram en de Music Mode van Clubhouse.

Instagram test like-knop voor Stories

De afgelopen maand is duidelijk geworden dat Instagram druk aan het testen is met een nieuwe engagement mogelijkheid binnen Stories, namelijk een like-knop. De huidige engagement mogelijkheden, delen en reageren, zijn in vergelijking met overige plaatsingen zeer beperkt. De nieuwe like-button moet adverteerders en content creators helpen bij verkrijgen van meer inzichten in de populariteit van hun content. Het totaal aantal behaalde likes zal niet zichtbaar zijn voor gebruikers, enkel voor makers.

De like-button zal naar alle waarschijnlijkheid naast de reactie balk onderin het scherm geplaatst worden. Dit betekent dat de “Direct Delen” functionaliteit naar de menustructuur (drie bolletjes, rechtsboven) verdwijnt. Alhoewel de ontwikkeling van een dergelijke like functionaliteit binnen Stories al meer dan een jaar bezig is, lijkt de lancering volgens insiders dichtbij te zijn. Wanneer Instagram de functionaliteit in Nederland daadwerkelijk beschikbaar gaat maken, is nog onduidelijk.

Organische posts A/B testen? Nu meer mogelijkheden via Facebook

Het testen van organische video’s was al langere tijd mogelijk via “Studio voor Makers” maar afgelopen maand heeft Facebook deze feature flink uitgebreid. De nieuwe update geeft gebruikers de mogelijkheid om verschillende soorten berichten waaronder, link-post, afbeelding-posts, video-posts en tekst posts tegenover elkaar te testen. De update is vorige maand gelanceerd en wordt langzaam wereldwijd uitgerold.

De geüpdatete berichttest biedt gebruikers de mogelijkheid om in totaal 4 verschillende posts te A/B testen. Bij het aanmaken van de posts krijgt de maker volledige vrijheid om unieke content, tekst en url’s in de posts te verwerken. Zodra de content is klaargezet, is het tijd om de testinstellingen door te voeren. Voordat een test live kan worden gezet, moet je aangeven op basis van welke belangrijke statistiek de test moet worden beoordeeld. Gebruikers krijgen de mogelijkheid uit vier verschillende statistieken; Opmerkingen, Gedeelde berichten, Reacties, Bereikte Mensen en Klikken op Links. Elk gepubliceerde test mag maximaal 24 uur duren. Facebook doet dit om ervoor te zorgen dat je de meest effectieve posts opnieuw kunt plaatsen of een boost geven.

Zodra de test is gepubliceerd wordt elke post variant aan een selectie van de organische volgers vertoond om te meten hoe ze reageren. Uitslagen van de A/B testen kunnen vervolgens worden gebruikt om contentstrategieën te optimaliseren. Om de nieuwe functionaliteiten optimaal te gebruiken, adviseren we om een pagina met een hoog aantal organische volgers te gebruiken.

Twitter maakt het makkelijker om chronologische tijdlijn in te stellen

Twitter heeft aangekondigd te gaan testen met een nieuwe functionaliteit, die het gebruikers mogelijk moet maken om tweets in chronologische volgorde te bekijken. Veel gebruikers van Twitter zitten al langere tijd op deze mogelijkheid te wachten.

Alhoewel de introductie van een algoritme tijdlijn voor Twitter de afgelopen jaren goed heeft uitgepakt op basis van een gestage groei in interactie en betrokkenheid op het platform, zet Twitter nu als een van de eerste de stap om gebruikers meer controle te geven over welke content zij zien.

Twitter maakte de nieuwe test wereldkundig met de bovenstaande tweet. In de tweet kunnen we zien dat Twitter een extra tijdlijn optie heeft toegevoegd, waarmee gebruikers enkel naar links hoeven te vegen om de laatste tweets te bekijken. De test zal in eerste instantie enkel worden uitgevoerd onder een selecte groep iOS gebruikers.

Instagram biedt marketeers meer inzichten met nieuwe statistieken

Een volledige update van het statistieken overzicht binnen Instagram bedrijfsprofielen gaat marketeers helpen om een beter beeld te krijgen over welke gebruikers er interactie aangaan met de content, of deze profielen het profiel al volgen en het totale bereik van de geplaatste posts. Instagram kondigt het nieuwe statistieken overzicht als volgt aan;

“Als onderdeel van ons voortdurende werk om professionals de tools te geven die ze nodig hebben, lanceren we nieuwe ervaringen in Instagram Insights waarmee videomakers en bedrijven meer te weten kunnen komen over hun publiek. Vandaag introduceren we betrokken accounts, een betrokken publiek, een bereikt publiek en nieuwe transparantie voor videomakers die samenwerken met merken. – Instagram Business Team

De update van het Instagram Insights bestaat uit drie nieuwe statistieken;

  • Betrokken Accounts; Dit laat het aantal accounts zien dat in een bepaalde periode interactie heeft gehad met je inhoud.
  • Betrokken Publiek: Deze inzichten geven meer informatie over de doelgroep die interactie aangaat met je posts. Je kan bijvoorbeeld inzien welk percentage van de gebruikers jouw profiel al volgt of niet.
  • Bereikte Doelgroep: Deze reeks aan statistieken geven meer inzicht in de accounts die worden bereikt. Denk hierbij aan stastistieken zoals demografische informatie, populaire steden, leeftijdscatagorieen en geslacht.

De nieuwe inzichten kunnen een enorme toevoeging zijn voor marketeers die naar mogelijkheden op zoek zijn om hun organische contentstrategie verder te verbeteren. De nieuwe statistieken worden op een overzichtelijke vertoond en geven aanzienlijk meer details dan voorheen beschikbaar waren.

Naast de nieuwe statistieken heeft Instagram ook aangegeven meer inzichten te bieden voor merken die promoties aangaan met content makers of advertenties inzetten. Zodra een merk een posts promoot met het label “Betaalde partnerschap” of een advertentie plaatst op het platform worden de behaalde resultaten in het overzicht “advertentietools” geplaatst. Marketeers hebben hierdoor direct inzicht in statistieken zoals bereik, likes, reacties en aantal opgeslagen berichten.

Clubhouse voegt “Music Mode” toe

Ook Clubhouse heeft de afgelopen maand niet stilgezeten. Het platform is druk aan het ontwikkelen om concurrenten zoals Twitter en Spotify voor te blijven. Veel social media platformen zijn de afgelopen maanden druk bezig met de integratie van eigen Audio-only rooms. Clubhouse heeft de afgelopen maand aangegeven een nieuwe functie beschikbaar te maken, namelijk “Music Mode”.

Music Mode is door Clubhouse gelanceerd om muzikanten een betere plek te bieden om samenwerkingen aan te gaan en audio met hoogwaardige stereo kwaliteit af te spelen. Gebruikers van Clubhouse hebben vanaf nu ook de mogelijkheid om professionele apparatuur zoals externe USB-mengpanelen of microfoons aan te sluiten.

Om Music Mode in te schakelen, klik je op de drie stippen rechtsbovenin in een Clubhouse Room. Vervolgens klik je op de “Audiokwaliteit” en daarna op “Muziek” om jouw muzieksessie te beginnen.

Bas van Poorten
Partner & Head of Social bij SDIM Online Marketing bij SDIM Online Marketing

Full-service online marketing agency SDIM maakt succesvolle organisaties nog succesvoller online. Van e-commerce tot business-2-business, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!