Social e-commercecampagnes, meer dan een klik op de koopknop #ADV

20 augustus 2015, 08:30

“Zet je merk goed neer op social media. Zorg online én offline voor een uniforme uitstraling zodat het verhaal klopt en mensen je merk vertrouwen.” Volgens Alexander Rutges van Timm en Pimm Social media management is dat één van de voorwaarden voor een succesvolle socialsellingcampagne. In een gesprek over social selling deelde hij een aantal waardevolle inzichten.

Social selling, hoe doe je dat?

“Social media en met name Facebook bieden tegenwoordig steeds meer mogelijkheden om direct vanuit het platform een aankoop te doen. In de US wordt momenteel getest met een koopknop in je advertentie, waardoor de consument Facebook niet meer hoeft te verlaten om een aankoop te doen. Deze ontwikkeling is er natuurlijk niet voor niets en wij helpen onze klanten regelmatig met social campages om conversie te verhogen.”

“Een goede campagne is van zoveel factoren afhankelijk, er is geen uniforme mix voor succes. Iedere klant en ieder product is anders. Ook binnen een geselecteerde doelgroep zie je verschillen in gedrag. Daarom is het voor ons van groot belang om iedere keer weer maatwerk te leveren. We zetten campagnes zo op dat ze aansluiten bij de wensen en gedragingen van de beoogde doelgroep én matchen met het imago en de propositie van de klant,” vertelt Alexander.

Alexander vertelt dat het belangrijk is eerst te zorgen voor een goede basis. De doelgroep die je wilt bereiken, de kanalen die je kiest en de boodschap die je wilt overbrengen zijn essentiële onderdelen van een campagne.

Doelgroep

“Segmenteren is van groot belang voor een goede campagne. Hoe specifieker jij weet wie je wilt benaderen en hoe beter je daar je boodschap op aanpast, hoe interessanter en relevanter je voor je doelgroep bent. Aan de basis staat de customer journey. Wat heb je te bieden aan je klant tijdens de verschillende touchpoints in zijn klantreis en klopt deze boodschap met de verwachtingen die de klant van jou heeft?

Tijdens deze touchpoints gaat hij zich een beeld vormen over het merk. Wees je daarvan bewust en haal hier je voordeel uit en investeer in het leren kennen van je klant.”

Kanalen

“Je streeft ernaar dat je potentiële klant een zo positief mogelijke ervaring heeft met jouw merk. Dus wil je relevant zijn en een passende boodschap overbrengen.”

“Sta stil bij de totale klantervaring verdeeld over verschillende kanalen. Als de klant vanuit een advertentie op je site komt, moet hij binnen een paar klikken de actie kunnen uitvoeren die je van hem vroeg. Omslachtige websites en ingewikkelde bestelprocedures zijn killing voor conversie. Soms betekent dit dat je eerst moet investeren in de basis, zoals een gebruiksvriendelijke website, en pas later in een goede campagne. Vervolgens moet je de socialmediakanalen kiezen die je klant gebruikt om met jou te communiceren.”

Boodschap

“Om succesvol te zijn met social media moet je verhaal kloppen en zoals eerder genoemd, afgestemd zijn op de doelgroep. Sta stil bij de motieven, wensen, behoeften en kennis van de doelgroep en pas je verhaal daarop aan. Zorg dat de boodschap relevant is voor je doelgroep, laat in copy en beeld zien waarom dit zo is en voeg een heldere call to action toe. Copywriters formules zoals PAS (problem, agitate, solve) of BAB (before, after, bridge) of zijn erg handig bij het schrijven van goede advertentie teksten. Heb je tenslotte nagedacht of boodschap wel in lijn ligt met je doelstellingen van de campagne en de merkwaarden?”

Timing

“Een ander punt om rekening mee te houden, is het moment dat je kiest om je boodschap te verspreiden. We doen regelmatig campagnes voor festivals waarbij we ticketverkoop nastreven. We richten ons dan vaak op de jongere doelgroep. Velen van hen studeren nog of zijn net gestart met werken. Daarom leggen we het zwaartepunt van de campagne dan op de periode dat de studiefinanciering en het salaris wordt gestort. Op het moment dat deze doelgroep geld heeft, doen ze dit soort aankopen en daar spelen we op deze manier makkelijk op in.”

Voorbeeld: Flying Dutch

“Een mooi voorbeeld van een succesvolle campagne waarbij alles klopte was de campagne voor The Flying Dutch: het muziekfestival waarbij 10 wereldberoemde DJ’s op 1 dag op 3 verschillende locaties optraden.”

“Het concept van het evenement stond als een huis en er is geïnvesteerd in een supersterke trailer. Hierdoor hoefden we er alleen nog maar voor te zorgen dat de social campagne goed werd ingericht. Binnen enkele weken was het festival uitverkocht!”

Social advertising like a PRO

Tot slot gaf Alexander nog een aantal handige tips waar je aan kunt denken wanneer je aan de slag gaat met social advertising.

Lever maatwerk, gebruik een goede tool

Om verschillende doelgroepen, op verschillende tijdstippen, verschillende advertenties te kunnen tonen, is het gebruiken van een goede tool onmisbaar. “Bij Timm en Pimm maken we gebruik van Komfo. Deze tool helpt ons geautomatiseerd bij het optimaliseren van advertenties en toont de juiste advertentie op het juiste tijdstip aan de juiste doelgroepen. Dit komt de ervaring voor de doelgroep absoluut ten goede. Zonder een dergelijk systeem is dit haast niet te doen, tenzij je de hele dag campagnes wilt pauzeren en weer aanzetten natuurlijk!”, aldus Alexander.

Durf keuzes te maken

Kiezen blijft altijd lastig, maar hoe beter je durft te kiezen, hoe beter je resultaten worden. Kies per campagne één doelstelling en richt je activiteiten ook op die doelstelling. Kies ook de meetpunten die passen bij je doelstelling. Alleen dan kan je ook echt beoordelen of je campagne naar behoren presteert. Heeft je campagne een awarenessdoelstelling? Dan kijk je dus ook naar de meetpunten die daar iets over zeggen zoals het bereik en de groei van je pagina.

Gebruik lookalike audiences

Bij een ‘lookalike audience’ matcht Facebook de kenmerken van een bestaande doelgroep, zoals je huidige fans of een ‘custom audience’, met andere Facebook-profielen. Op basis daarvan bouwt Facebook een nieuwe doelgroep op. Heb je in Facebook een custom audience aangemaakt van bijvoorbeeld je websitebezoekers of een bestaande e-maillijst? Dan kun je die doelgroep gebruiken om een lookalike audience te bouwen. Erg interessant voor conversiegerichte advertenties, maar ook voor page growth-advertenties.

Blijf creatief

Facebook en Twitter reiken je kant-en-klare templates aan om je op weg te helpen met het opzetten van advertenties. Kijk eens op welke wijze je hier creatief invulling aan kunt geven. Zo hebben wij voor onze eigen wervingscampagne een multiple product ad ingezet. Hiermee vielen we op in de tijdlijn van onze potentiele medewerkers en ontvingen we veel originele reacties.

Het mag duidelijk zijn dat er geen kant-en-klaar recept bestaat voor een succesvolle social selling campagne. “Succes met socialmediacampagnes gaat verder dan een leuke campagne in elkaar draaien. Het is als een maatpak en er zijn verschillende factoren die van groot belang zijn. Het gaat om het grote geheel. Pas als alles klopt, kunnen je social selling campagnes succesvol worden” sluit de mede oprichter van Timm en Pimm af.”

Wellicht heb je door het lezen van dit artikel inspiratie opgedaan of heb je zelf ervaring met social selling. We vinden het leuk als je je tips deelt in de comments.

Komfo is de toonaangevende totaal leverancier van Social Media Marketing Suite in de Scandinavische landen, met meer dan 400+ klanten die onze software succesvol gebruiken. Het bedrijf is in handen van de 4 oprichters, samen met het software bedrijf Sitecore. Klanten zijn onder meer 7-Eleven, Audi, Maersk, Microsoft, EA Games, Sony Ericsson, Bestseller, L’Oreal, Red Bull, ECCO, HBO, The Body Shop en Siemens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!